Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
320 هواپیمای خیلی اقتصادی و خوبیه.تعمیر و نگهداریش هم به صرفه تر هست و با توجه به اینکه تعداد زیادی ازش تولید شده پیدا کردن قطعاتش هم باید راحت تر باشه [blackhee]
PC Flight Simulation Geek Since 1998
maryam
  • maryam
  • 66.72% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
12 سال پیش
Touradg نوشت:

320 هواپیمای خیلی اقتصادی و خوبیه.تعمیر و نگهداریش هم به صرفه تر هست و با توجه به اینکه تعداد زیادی ازش تولید شده پیدا کردن قطعاتش هم باید راحت تر باشه [blackhee]



شاید باورش سخت باشد اما هزینه کارکرد و نگهداری ایرباس ۳۲۰ آنقدر پایین است که کمتر ایرلاینی میتواند از خرید آن صرفنظر نماید. این هواپیما از زمانیکه که بازار عرضه شده است تاکنون به صورت نسبی پرفروشترین هواپیمای دنیا بوده است زیرا در حدود ۲۲ سال عمر خود در بازارهای جهانی حدود ۴۵۰۰ فروند از آن به فروش رسیده و حدود ۲۵۰۰ فروند دیگر هم سفارش قطعی برای ساخت در نوبت تولید است. اما چرا این هواپیما اینقدر مورد توجه ایرلاینهاست؟

ایرباس ۳۲۰ اولین هواپیمایی است که در آن قابلیت Glass Cockpit استفاده شد و اساسا” هر کاری که در آن توسط خلبان دستور داده میشود پس از تایید رایانه های مرکزی هواپیما انجام میشود و اگر تضادی با شرایط پروازی داشته باشد دستور مذکور تایید نخواهد شد. در واقع شرکت ایرباس از این هواپیما به بعد عملا” نقش خلبان را تا حد زیادی کمرنگ کرده است و وظیفه کنترل امور را به رایانه ها سپرده است چیزی که در نسلهای بعدی ایرباس هم حتی در مورد ایرباس ۳۸۰ دیده میشود. قابلیتهای پیشرفته در خلبان اتوماتیک در حین فرود در شرایط بد آب و هوایی هم از این قابلیت هاست.


اساسا” در ایرباس ۳۲۰ اصلا” یوک (همان چیزی که مانند دسته دوچرخه خلبانها در دست میگیرند) وجود ندارد و جای خود را استیک و یا ابزاری ساده تر داده است.

به همان میزان سایر ابزارهای اعمال نیرو هم تغییر کرده اند. برای مثال اساسا” سیستمهای هیدورلیکی کنترل کننده سکانهای عمودی و افقی و … همگی در واقع فقط سیمکشی هستند و هیچگونه سیستم هیدرولیکی به کابین خلبان کشیده نشده است که خود هم موجب سبک شدن هواپیما شده است و هم موجب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری شده زیرا همه این ابزارها تا حد زیادی قابلیت خود کالیبره کردن دارند و این هواپیما تا حد زیادی مستقل از خدمه زمینی است.

این هواپیما از نوع Narrow Body که دارای یک راهرو در وسط هواپیماست و بسته به نوع آن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مسافر را در مسیرهای کوتاه و متوسط جا به جا می کند. موتورهای ایرباس ۳۲۰ نیز علاوه بر ایمنی بالا دارای مصرف سوخت و همچنین ایجاد صدا و نویز پایینی هستند. این هواپیما در طول عمر خود علیرغم استفاده بسیار وسیع دارای حوادث بسیار کمی بوده و از ایمن ترین هواپیماهای مسافربری دنیا محسوب میشود. راحتی پرواز با این هواپیما در حین تیک اف و لندینگ در حدی است که عملا” لحظه جدا شدن و نشتن بر روی زمین برای مسافرین نامحسوس است.

خوشبختانه دو خط هوایی ماهان و ایران ایر نیز این هواپیما را در ناوگان خود دارند. شایان ذکر است که هواپیمای رسمی ریاست جمهوری ایران هم ایرباس ۳۲۱ است.

ایرباس پس از موفقیت ایرباس ۳۲۰ نسخه هایی با ظرفیت کمتر و بیشتر هم عرضه کرد که نسخه ۳۲۱ دارای طول و ظرفیت مسافر بیشتر و نسخه های ۳۱۹ و ۳۱۸ دارای طول و ظرفیت مسافر کمتری هستند.

سنگی که طاقته ضربه های تیشه را ندارد تندیسه زیبایی نخواهد شد













Parham Ziaie
  • Parham Ziaie
  • 61.42% (دوستانه)
  • بال طلایی - عقاب یار
12 سال پیش
maryam نوشت:

Touradg نوشت:

320 هواپیمای خیلی اقتصادی و خوبیه.تعمیر و نگهداریش هم به صرفه تر هست و با توجه به اینکه تعداد زیادی ازش تولید شده پیدا کردن قطعاتش هم باید راحت تر باشه [blackhee]



شاید باورش سخت باشد اما هزینه کارکرد و نگهداری ایرباس ۳۲۰ آنقدر پایین است که کمتر ایرلاینی میتواند از خرید آن صرفنظر نماید. این هواپیما از زمانیکه که بازار عرضه شده است تاکنون به صورت نسبی پرفروشترین هواپیمای دنیا بوده است زیرا در حدود ۲۲ سال عمر خود در بازارهای جهانی حدود ۴۵۰۰ فروند از آن به فروش رسیده و حدود ۲۵۰۰ فروند دیگر هم سفارش قطعی برای ساخت در نوبت تولید است. اما چرا این هواپیما اینقدر مورد توجه ایرلاینهاست؟

ایرباس ۳۲۰ اولین هواپیمایی است که در آن قابلیت Glass Cockpit استفاده شد و اساسا” هر کاری که در آن توسط خلبان دستور داده میشود پس از تایید رایانه های مرکزی هواپیما انجام میشود و اگر تضادی با شرایط پروازی داشته باشد دستور مذکور تایید نخواهد شد. در واقع شرکت ایرباس از این هواپیما به بعد عملا” نقش خلبان را تا حد زیادی کمرنگ کرده است و وظیفه کنترل امور را به رایانه ها سپرده است چیزی که در نسلهای بعدی ایرباس هم حتی در مورد ایرباس ۳۸۰ دیده میشود. قابلیتهای پیشرفته در خلبان اتوماتیک در حین فرود در شرایط بد آب و هوایی هم از این قابلیت هاست.


اساسا” در ایرباس ۳۲۰ اصلا” یوک (همان چیزی که مانند دسته دوچرخه خلبانها در دست میگیرند) وجود ندارد و جای خود را استیک و یا ابزاری ساده تر داده است.

به همان میزان سایر ابزارهای اعمال نیرو هم تغییر کرده اند. برای مثال اساسا” سیستمهای هیدورلیکی کنترل کننده سکانهای عمودی و افقی و … همگی در واقع فقط سیمکشی هستند و هیچگونه سیستم هیدرولیکی به کابین خلبان کشیده نشده است که خود هم موجب سبک شدن هواپیما شده است و هم موجب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری شده زیرا همه این ابزارها تا حد زیادی قابلیت خود کالیبره کردن دارند و این هواپیما تا حد زیادی مستقل از خدمه زمینی است.

این هواپیما از نوع Narrow Body که دارای یک راهرو در وسط هواپیماست و بسته به نوع آن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مسافر را در مسیرهای کوتاه و متوسط جا به جا می کند. موتورهای ایرباس ۳۲۰ نیز علاوه بر ایمنی بالا دارای مصرف سوخت و همچنین ایجاد صدا و نویز پایینی هستند. این هواپیما در طول عمر خود علیرغم استفاده بسیار وسیع دارای حوادث بسیار کمی بوده و از ایمن ترین هواپیماهای مسافربری دنیا محسوب میشود. راحتی پرواز با این هواپیما در حین تیک اف و لندینگ در حدی است که عملا” لحظه جدا شدن و نشتن بر روی زمین برای مسافرین نامحسوس است.

خوشبختانه دو خط هوایی ماهان و ایران ایر نیز این هواپیما را در ناوگان خود دارند. شایان ذکر است که هواپیمای رسمی ریاست جمهوری ایران هم ایرباس ۳۲۱ است.

ایرباس پس از موفقیت ایرباس ۳۲۰ نسخه هایی با ظرفیت کمتر و بیشتر هم عرضه کرد که نسخه ۳۲۱ دارای طول و ظرفیت مسافر بیشتر و نسخه های ۳۱۹ و ۳۱۸ دارای طول و ظرفیت مسافر کمتری هستند.




ماهان اير در حال حاظر فاقد ٣٢٠ مى باشد زيرا سه فروند از ٣٢٠ هاى خود را به ايران اير فروخته است[heyyou] .
به جز ايران اير ، اتا هم سه فروند از اين هواپيما ها را در اختيار دارد
امام على :
*هنگامی که از چیزی می‏ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است
UserPostedImage
Ebrahim Sabih
  • Ebrahim Sabih
  • 59.64% (معمولی)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
12 سال پیش

اسمش EP-APA هست😊



نه بابا , راست میگی , کی , از کجا فهمیدی ؟ ؟ ؟[blackhee]

اگه یادت باشه من اول تو این انجمن خبر ورود , نوع هواپیما , ریجستر و . . . رو گذاشتم...😝
Cpt.mohammadifar
12 سال پیش
نقل قول:

Ebrahim Sabih نوشت:


اسمش EP-APA هست😊



نه بابا , راست میگی , کی , از کجا فهمیدی ؟ ؟ ؟[blackhee]

اگه یادت باشه من اول تو این انجمن خبر ورود , نوع هواپیما , ریجستر و . . . رو گذاشتم...😝



نه داداش اینطوری نمیشه .. با بچه های محلتون بعد زنگ وایسا گوشمالیش بده برای این خطایی که ازش سر زده![attack]
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو