Cpt.mohammadifar
  • Cpt.mohammadifar
  • 50.02% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
12 سال پیش
hbagheri نوشت:

سلام دوستان بزرگوار
یک سوال دارم
با توجه به ضربات وارده به هواپیماو حالت یوک کپتن فخر و با توجه به اینکه مرحوم اخوی من تا لحظه آخر دستش به یوک بوده
چرا دم هوا÷یما هیچ صدمه ای ندیده ، ضمنا شاهدان عینی می گفتند که هواپیما با حالتی غیر عادی پایین میومده ، آیا این احتمال نیست
که کنترل دم هواپیما از دست رفته باشه و آقای فخر و مرحوم اخوی من در لحظات آخر زندگی شون در این دنیا شاهد سقوط و به زمین
خوردن خودشون بودن بدون این که هیچ کاری از دستشون بر بیاد.



من خیلی وقته پیگیر این ماجرا نبودم به علت مشغله کاری اما یه نکته ای به ذهنم میرسه ...
هواپیمای لایتی که در گرمای ظهر پرواز میکنه ، در ارتفاع پایین موتورشو از دست میده یا خیلی خوب حساب کنیم آیدل کنه ... با توجه به ساخت و طراحی آیرودینامیکی خودش میتونه برای بازیابی پرواز چند ثانیه زمان بخره ...
این پرنده با توجه به تأثیر شرایط جوی که عرض کردم و همچنین پرفورمنسهای پرنده ،استال داده ... استال هم در اون ارتفاع برای خلبانش که تلاش به نگه داشتن شرایط نرمال داره مثل دست و پا زدن توی باتلاقی میمونه که فریادرسی نباشه ...
متأسفانه هیچکاری نمیتونستن بکنن ...

این نظر منه ، دوستان معراجی که اطلاع دارن به منم توضیح بدن ممنون میشم
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
12 سال پیش
من خیلی وقته پیگیر این ماجرا نبودم به علت مشغله کاری اما یه نکته ای به ذهنم میرسه ...
هواپیمای لایتی که در گرمای ظهر پرواز میکنه ، در ارتفاع پایین موتورشو از دست میده یا خیلی خوب حساب کنیم آیدل کنه ... با توجه به ساخت و طراحی آیرودینامیکی خودش میتونه برای بازیابی پرواز چند ثانیه زمان بخره ...
این پرنده با توجه به تأثیر شرایط جوی که عرض کردم و همچنین پرفورمنسهای پرنده ،استال داده ... استال هم در اون ارتفاع برای خلبانش که تلاش به نگه داشتن شرایط نرمال داره مثل دست و پا زدن توی باتلاقی میمونه که فریادرسی نباشه ...
متأسفانه هیچکاری نمیتونستن بکنن ...

این نظر منه ، دوستان معراجی که اطلاع دارن به منم توضیح بدن ممنون میشم





سلام به همه دوستان@};-

صادق جان گفته های شما درسته . مشخص شده که به خواسته کاپتان فخر از دوست مرحوم باقری تست انجین فیلور گرفته شده که باز هم به در خواست مرحوم فخر از مانور
Teardrop برای برگشت به باند 28 استفاده شده . این در حالی که تاکید زیادی شده حتی برای آموزش از این مانور استفاده نکنن . چه برسه به امتحان. اجرای این مانور به مهارت بسیار بالایی نیاز داره و کلا تو اون ارتفاع نشدنی بوده حالا چرا خواستن خدا داند. برای زدن این مانور ارتفاع حکم بسیار مهمی داره.
به گفتهای بالا شما میشه چند تا مورد رو اضافه کرد که مهمترینش در این مانور گرفتار باد پشت سر tailwind شدن هست که احتمال استال رو بیشتر میکنه
تو این مانور به علت نیاز به گردش تنگ محور نیرویه بالا برنده lift با محورهای دیگه تقسیم میشه و باعث میشه هواپیما تمایل شدید به کاهش ارتفاع داشته باشه . ویا استال کنه

اونها میتونستن حتی وسط این جریان کار اشتباه رو اصلاح کنن ولی متاسفانه ادامه دادن که شده استال از 300 فیتی زمین و اون فاجعه بد .

teardrop Maneuver

UserPostedImage


NEVER TURN BACK TO THE RUNWAY - There is usually not enough height to achieve this and coupled with the tailwind on landing is not recommended. This is known as the Impossible turn.

amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
12 سال پیش
سلام
من با اطلاعات کمی که دارم به نظرم نمیاد که این پرنده استال کرده باشه!
تا اونجایی که من میدونم وقتی استال در ارتقاع خیلی پایین صورت بگیره و فرصتی برای ریکاوری کردن ( Nose Down ) نباشه هواپیما با دماغه به زمین برخورد نمیکنه! بلکه با سینه یا چرخ های میانی ( Main Gear ) به زمین برخورد میکنه .
توجه به این مسئله باعث میشه که بیشتر به فرضیه هایی همچون از دست دادن فرامین توجه بیشتری کرد ، خصوصاً در قسمت Elevator !



UserPostedImage
Cpt.mohammadifar
  • Cpt.mohammadifar
  • 50.02% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
12 سال پیش
amirfikat نوشت:

سلام
من با اطلاعات کمی که دارم به نظرم نمیاد که این پرنده استال کرده باشه!
تا اونجایی که من میدونم وقتی استال در ارتقاع خیلی پایین صورت بگیره و فرصتی برای ریکاوری کردن ( Nose Down ) نباشه هواپیما با دماغه به زمین برخورد نمیکنه! بلکه با سینه یا چرخ های میانی ( Main Gear ) به زمین برخورد میکنه .
توجه به این مسئله باعث میشه که بیشتر به فرضیه هایی همچون از دست دادن فرامین توجه بیشتری کرد ، خصوصاً در قسمت Elevator !




امیر جان شما استاد مایی اما من برام جالب شد ...!

آقا وقتی نیروی پیشرانه ای وجود نداشته باشه ... وقتی هوا متلاطم از زیر بال رد میشه ... وقتی با یه زاویه تند حول محور بخوای بچرخی اونم شرایطی که موجود بوده ...
حالا توی ذهنت سیمولیت کن پرنده رو ...
عین دور درجا زدن یه هواپیمای کاغظی ، سرعتش که کم میشه استال میکنه ... بعد برای سرعت گرفتن خود به خود دماغه پایین میاد .. با هر ارتفاعی هم که باشه ... 5 متری زمین نبوده که با شکم بیاد پایین .. با مغز هم که زمین نیومده ... کمی زاویه داشته ... مثلاً 45 درجه .... نیرو هم که میدونید در 45 درجه با برآیند خوبی وارد میشه ...

اینجا وقتی بادی جریان نداره دیگه الویتور و رادر به کار نمیان ... !!!
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
12 سال پیش
صادق جان درست میگی
این موضوع کاملاً نیاز به کارشناسی حرفه ای داره که متاسفانه ظاهراً در انجام اون کوتاهی شده!
شما در نظر بگیر که در همون ارتفاعی که پرنده به استال رسیده و دماغه به طور طبیعی پائین میوفته باز کمی پرنده هرچند کم سرعت میگیره و همین امر موجب افکتیو شدن الویتور میشه که خلبان به طور ناخودآگاه و برای جلوگیری از سقوط و برخورد با زمین با تمام نیرو یوک رو به عقب میکشه . (تازه اگر واقعاً موتور رفته باشه!) اگر هم موتور داشته باشه که ....
دوستانی که در شرایط Real تمرینات از دست رفتن موتور رو تجربه کردند (Simulate Engine Failure) میدونن که در انجام هر نوع مانوری در این شرایط دقت بسیار زیادی به نگه داشتن سرعت گلاید میشه.
من فکر نمیکنم با توجه به تجربه هر دو عزیز از دست رفته بدون مشکل فنی جدی دچار این سانحه شده باشند.
UserPostedImage