Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
هر ساله، کمیته بین‌المللی هفته جهانی فضا طی هماهنگی با دفتر سازمان ملل متحد در امور فضا پیامی برای هفته جهانی فضا انتخاب می‌کند و از شرکت‌کنندگان در مراسم این هفته خواسته می‌شود تا این موضوع را به وقایع هفته جهانی فضا مرتبط کنند. پیام سال ۲۰۱۳ به‌منظور بزرگداشت این مهم، «کشف مریخ، در راستای شناخت بهتر خودمان و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم» است.

پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی به‌منظور اشاعه فرهنگ فضا و فضانوردی در کشور، به‌خصوص در میان دانش‌آموزان که آینده‌سازان این مرز و بوم هستند هرساله در هفته جهانی فضا حضوری فعال و مثمر ثمر داشته است.

امسال نیز به رسم هرساله پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی با شعار: «شناخت فضا برای حفظ زمین » در راستای ارتقای دانش هوافضایی جوانان و نوجوانان با برگزاری مراسمی در روز سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۲,۰۷,۱۶ از ساعت ۹ الی ۱۳ میزبان این مراسم بود.

UserPostedImage


UserPostedImage


برنامه امسال شامل دو بخش به شرح زیر بود:
ارائه سه سخنرانی که در جدول زمانبندی عناوین آن آمده است.
برگزاری دو مسابقه به شرح زیر:
هفته جهانی فضا: کاوش مریخ، کشف زمین شناخت فضا برای حفظ زمین
مسابقه کتابخوانی: برای آمادگی دانش‌آموزان با فضا و فضانوردی کتاب «۵۰ سال در فضا» به تعداد دانش‌آموزان هر مدرسه برای ایشان ارسال شد تا قبل از روز برگزاری کتاب را مطالعه نمایند. در روز مراسم پرسشنامه‌هایی همراه با برگه پاسخنامه ۴ گزینه‌ای، که از کتاب فوق تهیه شده بود، در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

برگزاری مراسم هفته جهانی فضا در پژوهشگاه

جعبه‌هایی برای تحویل پاسخنامه‌ها به نام هر مدرسه تهیه شده بود تا شرکت‌کنندگان در مسابقه در زمان استراحت پاسخ‌های خود را در آن بیندازند. در پایان مراسم برندگان مسابقه اعلام شدند (از هر مدرسه سه نفر با توجه به میزان پاسخ صحیح انتخاب شدند). به برندگان اول تا سوم این مسابقه هدایایی اهداء شد.

مسابقه ماکت‌سازی: به منظور آشنایی دانش‌آموزان با فناوری فضایی، قبل از برگزاری مراسم، ماکت گسترده ایستگاه فضایی میر برای مدارس مورد نظر ارسال شد و مقرر شد تا دانش‌آموزان در گروه‌های ۵ ماکت‌ها را ساخته و در روز مراسم به قسمت پذیرش تحویل دهند. در طی مراسم داوران سه ماکت برتر را با توجه به رعایت "مسائل فنی، تمیزی و دقت اجرا" انتخاب کردند. و ماکت‌های برتر در سه رده رتبه اول تا سوم نیز هدایایی اهداء شد.

برای آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان با مباحث هوافضایی و کاربرد علوم مختلف در این رشته، به روش گزینشی از دانش‌آموزان دبیرستان‌ها و مرکز پیش‌دانشگاهی پسرانه دولتی ۱۷ شهریور منطقه ۱۵، دبیرستان امام منطقه ۹ و دولتی ۱۷ شهریور منطقه ۱۵دعوت به‌عمل آمد.

این مراسم با تلاوت آیات قرآن مجید گشایش یافت و سپس مجری برنامه با اشعاری از مولانا به فلسفه زیستن پرداخته و با اشاراتی به جهان هستی و حرکت به سوی ماورای بایدها و نبایدها مخاطبان را به جهان فرای زمین و فضا هدایت کردند و در ادامه به ضرورت دستیابی به فناوری فضایی و تلاش پر ثمر دانشمندان ایرانی در جهت دست یافتن به فضا پرداختند.

UserPostedImage


در ادامه دکتر محمد ابراهیمی، رئیس پژوهشکده سامانه‌های فناوری درباره رشد صنعت و فناوری در دهه‌های اخیر صحبت کردند و ضرورت دستیابی به فناوری فضایی در دنیای امروز اشاره کردند. ایشان خطاب به دانش‌آموزان حاضر در سالن اظهار داشتند در شرایطی که فناوری در دنیای امروز با سرعت روبه رشد است ما نیز همچون دیگر کشورها باید تلاش کنیم تا به فضا دست‌یابیم، نسل ما اولین گام‌ها را برای رسیدن به فضا در دورانی برداشت که امکانات محدودی در اختیار داشت و شما جوانان و محققان آینده با پیشینه علمی حتماً به اهدافی بزرگ‌تر دست ‌خواهید یافت و افتخارات بزرگ ملی خواهید آفرید.

در ادامه به نمودار رشد فعالیت‌های فضایی، ساخت اولین کاوشگر فضایی در سال ۱۳۸۵، اولین ارسال تصاویر فضایی ایرانی، اولین ارسال موجوادات کوچک زنده به فضا تا پرتاب موفق اولین میمون فضانورد ایرانی و چشم‌انداز آینده آن ارسال انسان به فضا یاد کردند.

ایشان خاطر نشان کردند، این‌ همه به همت و تلاش پژوهشگران علاقه‌مند به رشد و پیشرفت ملی صورت گرفته است و انشااله شما آینده‌سازان این مرز و بوم گام‌هایی موفق برخواهید داشت.

UserPostedImage


سخنران دوم مراسم، مهندس پژمان خالقی‌زاده با عنوان راه‌های دستیابی به فضا به سخنرانی پرداختند ایشان با طرح سؤال «اکتشاف فضایی :چرا؟» و «اکتشاف فضایی:چگونه ؟» سخنرانی خود را آغاز کردند. در ادامه با مروری بر تاریخچه فضا و فضانوردی سخنرانی پرداختند و با طرح سؤالاتی از دانش‌آموزان ایشان را به مشارکت در مباحث فضانوردی ترقیب کردند که دانش‌آموزان بسیار استقبال کردند. در این راستا به‌منظور تشویق دانش‌آموزان به بهترین پاسخ‌ها هدیه‌ای اهداء شد. در انتها نیز به دستاوردهای فضایی کشور طی سال‌های اخیر و لزوم درک موقعیت کنونی و نیاز‌های آینده پرداختند.

پس از استراحت، در سخنرانی سوم دکتر نادیا عباس‌زاده تهرانی با بیانی شیوا از جایگاه زمین در منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و وسعت و عظمت جهان خلقت یاد کردند و در ادامه از نعمات الهی که به‌صورت منابع طبیعی تجدیدپذیر در اختیار انسان قرارگرفته است و استفاده بی‌رویه انسان از این همه موهبت، اشاره کردند و افزودند این شکل از استفاده بیش از ظرفیت تحمل کره زمین است، و حیات انسان و موجودات دیگر را به شدت مورد تهدید قرار می‌د‌هد.

UserPostedImage


ایشان به ضرورت نگرش سیستمی به کره زمین و حفظ سیستم‌های پشتیبان حیات آن اشاره کرده و به نقش ماهواره‌های پایش زمین و فناوری سنجش از دور و کاربردهای آنها، به‌عنوان یک ابزار پایشی مناسب برای مطالعه و نظارت بر محیط زیست و عوامل تخریب آن پرداختند تا در نهایت حیات و پایداری کره زمین تضمین شود. در نهایت با تأکید بر لزوم تمکین بیشتر انسان از قوانین طبیعی است که در واقع همان قوانین الهی هستند، به ضرورت برخورد محترمانه‌تر و مهربانانه‌تر با یکدیگر و تمامی جلوه‌های حیات و تلاش برای همراه شدن با طبیعت، به‌جای غلبه بر آن، سخنان خود را خاتمه دادند.

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage


پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی
PC Flight Simulation Geek Since 1998