Ali Kalan
  • Ali Kalan
  • 50.4% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر یار شروع کننده موضوع
10 سال پیش
جزئیات فرود اضطراری پرواز مشهد- زاهدان

آفتاب:
مقارن ساعت 13.10 دقیقه امروز شنبه در حالیکه نیروهای نظامی و امدادی و اعضای ستاد بحران سیستان و بلوچستان بر روی باند فرودگاه بین المللی زاهدان نفس ها را در سینه حبس کرده بودند و در انتظار حادثه ای ناگوار بودند؛ مهارت خلبان فوکر 100 باعث شد فرود اضطراری هواپیما بدون خسارت جانی انجام شود.

به گزارش مهر، هواپیما همزمان با فرود به سمت چپ باند منحرف و بال آن به زمین برخورد کرد اما پس از سر خوردن بال هواپیما بر روی زمین و توقف آن در میان تپه های خاک بالشتک های خروج اضطراری باز شد و هواپیما نیز دچار آتش سوزی نشد.

یک معجزه در آسمان ایران

حسن اعرابی مقدم که فرماندهی این عملیات سنگین را در فرودگاه بین المللی زاهدان ظهر امروز بر عهده داشت با بیان اینکه یک بار دیگر لطف خداوند و مهارت خلبان های ایرانی موجب خلق یک معجزه در آسمان ایران شد در گفتگو با مهر اظهار داشت: مقارن ساعت 12 امروز ظهر خلبان هواپیمای فوکر 100 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان از برج مراقبت درخواست فرود اضطراری کرد.

وی اظهار داشت: دلیل فرود اضطراری نقص فنی و عدم باز شدن چرخ عقب هواپیما اعلام شد.

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده بلافاصله پس از این اعلام خبر نسبت به آماده سازی و حضور تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانی و اعضای ستاد بحران استان در محل فرودگاه اقدام شد.

مدیر کل فرودگاه های سیستان و بلوچستان ادامه داد: این پرواز که مقرر بود ساعت 12 ظهر امروز در فرودگاه بین المللی زاهدان بر زمین بنشیند مجبور شد تا به منظور تخلیه و مصرف سوخت اضافی خود بیش از یک ساعت در آسمان استان پرواز داشته باشد.

وی بیان داشت: بالاخره در ساعت 13.10 دقیقه خلبان تصمیم به فرود اضطراری در فرودگاه زاهدان گرفت که هواپیما پس از فرود در باند به دلیل بسته بودن چرخ سمت چپ عقب به سمت چپ باند منحرف شد و بال آن به زمین خورد.

وی گفت: با وجود ترکیدگی از ناحیه چرخ و ضربه از ناحیه چپ هواپیما بر اثر برخورد با زمین اما خوشبختانه مسافران این پرواز در کمال ناباوری جان سالم به در بردند.

توسل به ائمه اطهار چاره ساز بود

کاپیتان تحویلیان سکان دار پرواز شماره 8053 هواپیمایی آسمان که ظهر امروز با جسارت و مهارت کامل توانست هواپیمای فوکر 100 را در حالیکه چرخ عقب آن همچنان تا زمان فرود بر روی باند بسته ماند بر روی زمین بنشاند در گفتگو با مهر اظهار داشت: توسل همه مسافران به ائمه اطهار(ع) و لطف و نظر خداوند از جمله امام رضا(ع) به زائران این پرواز مهمترین دلیل فرود موفقیت آمیز من بود.

وی در نخستین لحضات فرود و پس از خروج از هواپیمای فوکر 100 به خبرنگار مهر گفت: برایم سخت بود که به مسافران اعلام کنم هواپیما چرخ هایش باز نمی شود اما در آخرین دوری که بر روی شهر زاهدان دزدم مسافران را در جریان گذاشتم و از آنها خواستم تا برای فرود اضطراری آماده شوند.

وی بیان داشت: تمامی این موفقیت را مدیون لطف و نظر خداوند متعال و به ویژه حضرت ثامن الحجج(ع) هستم که زائران خانه خودش را مصون نگاه داشت.

درمان 7 مصدوم و نجات جان دو مادر باردار

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در همین راستا در حاشیه امداد رسانی به مجروحان گفت: خوشبختانه این سانحه تنها 7 مجروح در بر داشت که جراحات این مسافران بسیار سطحی بود و در همان باند فرودگاه با حضور نیروهای امدادی و امکانات از قبل مستقر شده مورد درمان قرار گرفت.

رسول راشکی ابراز داشت: در میان مسافران همچنین دو مادر باردار حضور داشت که به منظور رسیدگی و مراقبت بیشتر این افراد نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.
UserPostedImage
YoNES
  • YoNES
  • 50.08% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
10 سال پیش
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
10 سال پیش

سلام به همه @};-

مهارت خلبان در کنترل هواپیما تا آخرین لحظات کاملا مشخصه ، که باریکلا داره 👏 ولی گویا زودتر از مسافرا و خدمه هواپیما رو ترک کردن ، البته اطمینان ندارم ولی تو گزارشها اومده 😊

تمام خلبانهای f100 میدونن باید با گیرهای این پرنده مدارا کنن تازه کارخونه سازنده چند باری اصلاحات روش انجام داده و حتی آلیاژ و استراکچرشو تغییر کلی داده [approve] از این رو تا مدتها کمکهای تازه وارد از فرود کامل دور نگه داشته میشن .
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
جزئیات سانحه فوکر آسمان در زاهدان/ حضور تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی در فرودگاه زاهدان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی زاهدان،‌ حسن اعرابی‌مقدم مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان‌ در این‌باره اظهار داشت: کارشناسان و بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در فرودگاه بین‌المللی زاهدان دلایل وقوع این سانحه هوایی را بررسی کردند.

وی افزود: کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین گروهی از متخصصان شرکت هواپیمایی آسمان جهت بررسی و تهیه گزارش پرواز و علت وقوع این سانحه وارد فرودگاه زاهدان شدند.

اعرابی‌مقدم گفت: ارائه گزارش‌های جداگانه توسط خلبان و کمک خلبان و خدمه پرواز در اختیار کارشناسان و بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت، تا به منظور بررسی دقیق این حادثه مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی علت این سانحه را باز نشدن چرخ عقب سمت چپ عنوان کرد و گفت: با اعلام نیاز به فرود اضطراری توسط خلبان این پرواز در کمترین زمان ممکن تمامی نیروهای عملیاتی و امدادی در فرودگاه زاهدان به حالت آماده باش درآمدند و اعضای ستاد بحران با حضور در باند فرودگاه در هدایت این عملیات به این مدیریت یاری رساندند.

اعرابی‌مقدم ادامه داد: هواپیمای فوکر 100 با تعداد 106 مسافر به همراه خدمه پس از یک ساعت پرواز در آسمان زاهدان و تخلیه کامل سوخت، در نهایت به زمین نشست که پس از طی مسافت به طول یک هزار و 500 متر از باند پروازی خارج و در میان انبوهی از خاک و ماسه متوقف شد.

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان‌ افزود: به‌منظور آماده‌سازی باند جهت ورود و خروج سایر پروازها، این هواپیما با تلاش و نظارت نیروهای مهندسی شرکت هواپیمایی آسمان، کارکنان اداره ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه زاهدان و همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی استان با به کارگیری چندین دستگاه جرثقیل پس از هشت ساعت تلاش بی‌وقفه‌ در حالی‌که قسمت اعظمی از چرخ‌های آن در خاک فرو رفته بود آزاد و به باند پارکینگ منتقل شد.

بنابراین گزارش استاندار سیستان و بلوچستان از خلبان هواپیمای فوکر 100 که روز شنبه با تبحر و مهارت خود منجر به نجات جان بیش از 100 مسافر در فرودگاه بین المللی زاهدان شد، قدردانی کرد.

‌علی اوسط هاشمی استاندار شامگاه یکشنبه در ارتباط تلفنی از کاپیتان پرواز 853 مشهد - زاهدان که با مهارت فراوان جان 113 سرنشین این پرواز را نجات داد تشکر و مراتب قدردانی خود را از کاپیتان و گروه پروازی اعلام داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین‌ با انتشار یادداشتی بار دیگر ضمن قدردانی از کادر این پرواز از تمامی واحد های عملیاتی و نیروهای امدادی که با سرعت عمل خود موجب مدیریت این بحران شدند تشکر کرد.

در بخشی از متن این یادداشت آمده است: هنر، تخصص، مهارت و نبوغ خلبان ایرانی و کادر پرواز یک بار دیگر از حادثه بسیار بزرگی جلوگیری و در بزنگاه حوادث خود را نشان داد؛ بدون شک نشاندن هواپیمای بدون چرخ در آن شرایط استرس‌زا و دلهره آور با حداقل خسارت و بدون تلفات جانی کاری بس دشوار است که پس از لطف خداوند متعال، مهارت های پروازی، همت خلبان و کادر پروازی از وقوع سانحه‌ای دلخراش جلوگیری کردند.
PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
10 سال پیش

سلام دوستان @};-

میگما حتی یه عکس و یه گزارش هم از کاپتان این پرواز موجود نیست [approve] فکر کنم آخر عاقبت کاپتان شهبازی درس و الگوی خیلی مهمی برای تمام خلبانهای ایران شده 🤦 اصلا این خلبان قهرمانه ، هرچی کم پیدا تر بهتر ( البته برعکس تمام دنیا ) شنیدم بنده خدا پاداشش روقبول نکرده از ترس ...... 😶 تقدیر ازش هم به صورت تلفنی بوده.