قسمت پنجم
در سالهای اخیر بوئینگ با رقابت فزایندهای از طرف ایرباس مواجه شده و مدلهای متوسط عمومی ( با کاهش هزینههای نگهداری و آموزش) ارائه کرده و آخرین تکنولوژی سیستم کنترل پرواز با کابل بکار گرفته شدهاست.از دهه ۱۹۷۰ ایرباس خانواده هواپیماهای خود را افزایش و گسترش داده تا جایی که آنها توانستهاند تقریباً همه هواچیماهایی در هر کلاس را ارائه کنند که بوئینگ تولید میکند.
در حقیقت حالا ایرباس در بازارهای رقابت میکند که زمانی بوئینگ آنهارا در اختیار کامل خود داشت، برای مثال ایرباسA۳۲۰ به عنوان چند وسیله حمل و نقل با هزینه اداره و کنترل پایین،( هواپیمایی که توسط این خطوط هوایی استفاده میشده بطور سنتی بوئینگ ۷۳۷ بود) وA۳۸۰ بازار خیلی بزرگ هواپیما را بخود اختصاص داده بود هواپیمای ۷۴۷ از رقابت با سذیهای ۷۷۷-۳۰۰ بوئینگ دچار زحمت و مشکل بود.
اخیراً شرکت بوئینگ برای معرفی هواپیمای جدیدی طرح ریزی میکند بوینگ ۷۸۷ «هواپیمای رویایی» ۷۸۷ و چهار هواپیمای مختلف دیگربا حوزه پرواز فوق العاده زیاد که بویینگ۷۷۷-۲۰۰DLRو ۷۳۷-۹۰۰ER، ۷۳۷-۷۰۰ER و۷۴۷-۸ هستند.
هواپیمای ۷۸۷ در اول توسط طراح ۷E۷ توسعه یافته بود. هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰LR طولانیترین حوزه پرواز هواپیماهای تجاری را داشت و اولین هواپیمایی بود که توانست نصف فضای اطراف کره زمین را در یکبار با محمولهای که هزینه آن پرداخت شده بود، پرواز کرد و رکورد طولانیترین پرواز هواپیماهای تجاری را با طی مسافت ۲۱۶۰۱ کیلومترکسب کرد. هواپیمای ۷۷۷-۲۰۰LR تستهای پرواز را تکمیل کرده و مدارک ومجوزهای لازم را با فروش اولین هواپیمااز این نوع را به خطوط هوایی بینالمللی پاکستان،(PIA) در سال ۲۰۰۰ اخذ کرد. هواپیمای مدل ۷۳۷-۹۰۰ER بر طبق مدل ۷۳۷-۹۰۰Xکه نوع توسعه یافته ۷۳۷-۹۰۰ بود ساخته شدهاست. مدل اخیر ۷۳۷-۹۰۰ حوزه پرواز محدود تر و ظرفیت محدود تری داشت بطوریکه آن نمیتوانست در وضعیت و شرایط جوی ناگوار ومه پرواز کند و همچنین ویژگی ثابت کلاس درجه دو را داشت.
هواپیمای ۷۳۷-۹۰۰ER حوزه پرواز هواپیمای ۷۳۷-۹۰۰ER به حوزه پرواز مشابه ۷۳۷-۸۰۰که قابلیت پرواز با مسافرین بیشتر بعلاوه دو درب خروجی اضطراری اضافی راداشت، ارائه میکرد.
در سال ۲۰۰۴، شرکت بوئینگ تولید هواپیمای ۷۵۷ را بعد از تولید وساخت ۱۰۵۵ فروند از آنها لغو کرد، که آخرین هواپیما به خطوط هوایی شانگهای در چین فروخته شد. این هواپیما خیلی پیشرفته، مدل کشیده و بزرگ انواع هواپیماهای ۷۳۷ بودند که در اول با هواپیمای ۷۵۷ رقابت میکردند و هواپیمای جدیدبوئینگ ۷۸۷ بعضی از بازارهای فوق العاده بوئینگ ۷۵۷ را بدست آورد.
شرکت بوئینگ همچنین تولید هواپیمای ۷۱۷ را به جهت فروش کم، لغو کرد و کمی بعد تولید بوئینگ ۷۶۷ هم به دلیل مشابه لغو شد. اما با وجود این، اگر شرکت بوئینگ سعی میکرد که کنترات با تانکرهای جدید USAF رابرنده شود، برنامه هواپیماهای ۷۶۷ ممکن بود ادامه یابد و فروش خوبی داشته باشد.
همچنین شرکت بوئینگ در حال ساختن یک هواپیمای بسیار پیشرفته ۷۴۷، ۷۴۷-۸است که میتواند رقابت بسیار نزدیکی با ایرباس A۳۸۰ داشته باشد.این هواپیما بطور غیر رسمی در نمایش هوایی پاریس در سال ۲۰۰۵ معرفی و نشان داده شد.
هواپیمای ۷۴۷-۸ یک نوع هواپیمای کشیده و درازاست که کیفیت بالا و حوزه پرواز بیشتری دارد. مدلهای مسافری و باری آن ممکن است ۱۲ فیت و ۱۸ فیت از انواع ۷۴۷-۴۰۰ درازتر باشند.
در بیست و یکم ماه اوت سال ۲۰۰۶ اسکای نیوز اعلام کرد که نسل بعدی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ شامل قطعات دارای ایراد و خراب بودهاند. این گزارش مشخص میکرد که قطعات بدنه هوایی که توسط دوکمون ساخته ده بودند توسط کارکنان بوئینگ قطعات دارای ایراد و خراب شناخته شدند اما شرکت بوئینگ اقدامی در مورد آنها به عمل نیاورد. شرکت بوئینگ اظهار داشت که این اظهارات «بدون دلیل و غیر موجه» بودند.
بوئینگ به خدمت به عنوان اولین مقاطعه کار ایستگاه بینالمللی فضایی ادامه داده و تعداد زیادی از قطعات مهم و عمده را تولید کردهاست.
منبع:ماهنامه ی صنایع هوایی
پایان[bowing] [bowing] [bowing]
ویرایش بوسیله کاربر
10 سال پیش
|
دلیل ویرایش: نامشخص