Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
UserPostedImage
عکس از parssky


به جرات گفت می توان که تمامی متخصصان جامعه شناسی بر یک اصل توافق دارند و آن این است که آینده هر کشوری را آموزش امروز نونهالان آن تعیین می کند. به عبارت دیگر آینده فردای سرزمین ما در گرو آموزش امروز کودکان و نوجوانان ما خواهد بود. در این آینده سازی، شکی نیست که وزارت آموزش و پرورش کشور نقشی اساسی دارد.

امروزه ایران به عنوان دهمین کشور دارای توانایی های ویژه در زمینه فضانوردی مطرح است و سند توسعه علمی و صنعتی، دولت ها را ملزم به سرمایه گذاری و فعالیت در این زمینه کرده است. مسئولان و مقامات رسمی کشورمان بطور مکرر در سخنان خود صریحا به پرتاب ماهواره ها و حتی اعزام انسان به فضا اشاره دارند. حال باید دید دستگاه آموزشی کشور یعنی وزارت آموزش و پرورش آیا این علایم را دریافت کرده یا خیر و اگر دریافت کرده عکس العملی نشان داده است یا نه.

متاسفانه باید گفت یا آنتن های فرسوده و زنگ زده این وزارتخانه ظاهرا تاکنون توانایی دریافت امواج را نداشته و یا بنیاد کار در کل سامانه آن چنان در هم ریخته است که اصولا توانایی عکس العمل مناسب را ندارد.

دو سال پیش بنا به دعوت انجمن ترویج علم ایران، در جلسه هایی شرکت کردم که هدف آن یافتن راهکار هایی برای ترویج علم در میان قشر جوان بویژه دانش آموز بود. در یکی از این جلسه ها، مقام بلندپایه ای از وزارت آموزش و پرورش شرکت داشت. موضوع جلسه، برگزاری روز ترویج علم در ایران بود و این مقام محترم اعلام کردند می توانند با ارسال یک بخشنامه، در مدارس «زنگ ترویج علم» نواخته شود و ضمنا دانش آموزان یک راهپیمایی هم انجام دهند!

وقتی مسئول بلندپایه ای در این دستگاه تنها به تشریفات و نمایش فکر می کند مسلما توقع گام مثبت و ارزشمند در ترویج علم، توقع بجایی از آن نخواهد بود و در عمل هم می بینیم که برگزاری مسابقه هایی مثل مسابقه علمی- عملی جابر در آموزش و پرورش، با دادن جوایز تشریفاتی و فاقد ارزش مادی و معنوی مثل پتو و سکه یک گرمی طلا ، تنها باعث یاس دانش آموزان می شود و بسیاری از صاحبان استعداد را دلسرد می کند.

مثال دیگری که مستقیما در ارتباط با آن بودم دعوت از دانش آموزان برای بازدید از نمایشگاه انسان و فضا بود. نمایشگاه انسان و فضا شامل مجموعه ای از یادمان های فضایی می شد که طی 20 سال اقامتم در روسیه از طرف فضانوردان مختلف به من اهدا شده بود. این مجموعه ترویجی با ارزش، نزدیک به یک سال در یکی از فرهنگسرا های تهران بطور رایگان در معرض دید همگان قرار گرفت. با توجه به آشنایی به وضعیت بسته آموزش و پرورش و نگاه های کادر شده آن، از سازمان فضایی درخواست کردم تا به عنوان یک تشکیلات دولتی که مستقیما زیر نظر دستگاه ریاست جمهوری فعالیت دارد طی نامه ای به آموزش و پرورش، ضمن تایید صلاحیت مثبت این نمایشگاه، از آنها بخواهد جهت بازدید دانش آموزان مدارس برنامه ریزی کنند. ظرف چند ماه و به دنبال بی توجهی مسئولان دستگاه آموزش و پرورش، سازمان فضایی، سه بار اقدام به نوشتن نامه پیگیری کرد، همچنین مسئول نمایشگاه بیش از 10 با تماس تلفنی گرفت اما از سنگ صدا در آمد و از آنها عکس العملی مشاهده نشد!

گرچه بنده بنا به سابقه چند دهه کار در آموزش و پرورش و شناخت عمیقی که از آن دارم ، امیدی به حصول نتیجه ندارم و می دانم که حتی اگر هم گوش شنوایی باشد راهکار های ارائه شده از سوی نگارنده حکم نقش ایوان در دستگاه فرسوده را دارد اما بنا به وظیفه شرعی و ملی خود لازم می دانم به برنامه ریزان وزارت آموزش و پرورش بویژه بخشی که مسئولیت تالیف کتاب های درسی را دارند توصیه کنم در زمینه ترویج فناوری فضایی در بین دانش آموزان بیش از این اهمال به خرج ندهند و کوتاهی نکنند. این آقایان باید توجه داشته باشند طی یکی دو دهه آینده، چنانچه کشوری در زمینه فناوری فضایی نتواند جایگاهی به دست آورد، برای همیشه عقب خواهد ماند. برای دسترسی به این توانایی، باید در جهت ترویج دانش فضانوردی گام برداشت. حضور فعال نوجوانان و جوانان ما در انجمن های نجومی و نمایشگاه های فضایی نشان می دهد که زمینه های مثبت برای ترویج این فناوری وجود دارد و کافی است مسئولان دستگاه آموزش و پرورش در این زمینه کمی به خود بیایند اراده کنند.

خوشبختانه مسئولان سازمان فضایی ایران هم جهت ترویج اعلام آمادگی کرده اند. بنده هم به عنوان برنده جایزه ترویج علم و خادم ترویج فناوری فضایی طی 4 دهه گذشته، آمادگی خود را در جهت همه گونه همکاری اعلام می کنم همچنین متذکر می شوم که ده ها مروج علم اخترشناسی و فناوری فضایی که اینک، سال ها است به اتکای عشق و علاقه، بدون کمک گرفتن از دستگاه های دولتی به ترویج این علم و فنون پرداخته اند آماده اند با آموزش و پرورش همکاری کنند.
خداوندا تو شاهد باش که ما صدایمان مان را در جهت اعلام آمادگی به اطلاع مسئولان رساندیم. پاسخگویی بعدی برای آنچه علم و فناوری این سرزمین لازم دارد، بر گردن کسانی است که مخاطب این نوشته اند.

وبلاگ سیروس برزو
PC Flight Simulation Geek Since 1998