mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
10 سال پیش
سلام خدمت همه @};-



نزدیک بود در فرودگاه بارسلونا، سانحه خونین دیگری مثل سانحه تنریف (بزرگترین سانحه هوایی قرن) رخ دهد:

بوئینگ 767 Utair که از مسکو عازم بارسلونا بود درست در لحظه لندینگ به باند 02 فرودگاه بارسلونا یک هواپیمای ایرباس 340 Aerolineas رو به حال عرضی بر روی باند فرود در مقابل خودش مشاهده کرد.

همانطور که در تصاویر میبینید خلبان 767 با سرعت و به موقع از فرود انصراف میده (go around) و مسافران هر دو هواپیما رو از یک فاجعه دردناک نجات میده.

نظیر این اشتباه در 27 مارس 1977 در فرودگاه تنریف رخ داد و دو بوئینگ 747 یکی (KLM) و دیگری (PAN AMERICAN) با اشتباه خلبان کی ال ام که فکر می کرد اجازه پرواز داره؛ بر روی باند به هم برخورد کردند و منفجر شدند.

در اون سانحه بیش از 580 نفر در میان آتش سوختند تا بزرگترین سانحه هوایی تاریخ رخ داده باشد.

مدیر برج مراقبت فرودگاه بارسلونا گفته که این دو هواپیما فاصله مجاز و ایمن برای اینکه به هم برخورد نکنند رو داشته اند ولی فیلم داره چیز دیگه ای میگه و احتمالا این دو هواپیما باند بارسلونا رو به جهنم تبدیل می کردند.

فکر می کنم ویدئو قشنگ نشون میده که چه بلایی از سر مسافران این دو هواپیما گذشت.


[APARAT]http://www.aparat.com/v/WysFA[/APARAT]


👍
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
البته برج بارسلونا اعلام کرده که وضعیت تحت کنترل بوده و قبل از اینکه 767 تاچ داون کنه ، قطعاً 340 از باند خارج شده بوده و موضوع فقط مربوط به احتیاط بیش از اندازه خلبان 767 بوده است.ولی به هر حال اقدام خلبان 767 کاملاً منطقی بوده.
PC Flight Simulation Geek Since 1998
amin15
  • amin15
  • 52.32% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
10 سال پیش
با سلام@};-

اینم عکسی از این رویداد:

UserPostedImage 
*هیچگاه به قدرت واقعی خود پی نخواهید برد مگر اینکه قوی بودن ٬ تنها گزینه باقی مانده برای شما باشد*
amin15
  • amin15
  • 52.32% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
10 سال پیش
ارسال شده توسط : Touradg 

البته برج بارسلونا اعلام گرده که وضعیت تحت کنترل بوده و قبل از اینکه 767 تاچ داون کنه ، قطعاً 340 از باند خارج شده بوده و موضوع فقط مربوط به احتیاط بیش از اندازه خلبان 767 بوده است.ولی به هر حال اقدام خلبان 767 کاملاً منطقی بوده.



تورج جان زیر این عکس در ایرلاینرز مطلب زیر رو خوندم که به نظرم جالب اومد:

To all saying this isn't normal and it's nuts and crazy and all of that. The taxiing traffic is crossing RWY02 via TWY M5-M4, which is 1200m away from the THR02. The landing traffic is at least 100ft high on the 3º glide slope, which gives it around 600m more meters for a total of 1800m. Without the smallest amount of deceleration by the incoming traffic, that distance would take about half a minute to cover. Of course this is normal and acceptable. It doesn't happen every day, and when it happens, there's no high quality video shot with a telephoto lens. For less and more dramatic things people go around. Going around is one of the fastest decisions to make when landing, which is exactly what makes this whole situation safe. If the incoming traffic was already cleared to land and even closer to touching down, the crossing traffic would have heard that clearance on the radio, would have seen red lights on the ground before the crossing and wouldn't have received clearance to cross the RWY.
*هیچگاه به قدرت واقعی خود پی نخواهید برد مگر اینکه قوی بودن ٬ تنها گزینه باقی مانده برای شما باشد*
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
10 سال پیش
ارسال شده توسط : Touradg 

البته برج بارسلونا اعلام کرده که وضعیت تحت کنترل بوده و قبل از اینکه 767 تاچ داون کنه ، قطعاً 340 از باند خارج شده بوده و موضوع فقط مربوط به احتیاط بیش از اندازه خلبان 767 بوده است.ولی به هر حال اقدام خلبان 767 کاملاً منطقی بوده.



سلام دوستان @};-

اینکه کنترلر یه فرمان ( کلیرنس ) بده و اطمینان داشته باشه همچی درست انجام میشه اشتباه و نتیجش بارها نماد داشته حتی تو کشور خودمون .

این خیلی مهمه که یه خلبان بتونه اون فرمان رو به درستی با توجه به شرایط محیطی و خیلی چیزای دیگه درست انجام بده ، بنا بر این اگر تصور کنید به هر دلیل خلبان a340 برای چند لحظه کراس باند رو به کندی انجام میداد چه اتفاقی می افتاد . دقت کنید a340 با چه سرعت بالایی داره تلاش میکنه باند رو کراس کنه و این نشونه از استرس بالا داره ( واقعا صحبت ثانیها هست )

به همین خاطر خلبان که در آخر باید جوابگو باشه و شاید دیگه هیچ وقت زمانی نداشته باشه برای پاسخ دادن [sweating] بهترین کار رو کرد . قوانین خلبانها رو در این حالتها کاملا مختار کرده و حتی اجازه داره فرمان کنترلر رو هم اجرا نکنه .

حالا این که چیزی نیست اگر یه آمار از نشست و برخواست فرودگاهایی مثل آمستردام و هیترو داشته باشید کاملا تعجب میکنید . میشه تو عکسها ترافیک وحشتناک خروجی و ورودی رو دید که عدم رعایت در زمان بندی میتونه فاجعه درست کنه . شاید این عکس رو دیده باشید که تو اسشیپل md11 ک ال ام هنوز به سرعت vr نرسیده و پشت سرش یه 747 تاچ کرده ، هر دو نوز آپ روی یه باند [swinging]