Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
10 سال پیش
نیمی از نوار مکالمات خلبان در ایران ‌140 بازخوانی شد - بازخوانی نوار پارامتر‌های موتور با همکاری گروه اوکراینی

علی‌رضا جهانگیریان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت:‌ کمیته بررسی سانحه هواپیمای آنتونف 140 و کارگروه 11گانه از نخستین لحظات وقوع سانحه به صورت مستمر به جمع آوری اطلاعات سانحه مذکور پرداختند.

وی افزود: در سومین جلسه کمیته بررسی سانحه موضوع پیشرفت عملیات بازخوانی دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پرواز شامل FDR و CVR هواپیمایی آنتونف 140 که از سه شنبه هفته گذشته با حضور متخصصان و کارشناسان داخلی و پیوستن کارشناسان خارجی آغاز شده بود مطرح و مشخص شد که تاکنون موفق به بازخوانی بیش از 50درصد اطلاعات جعبه CVR شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اضافه کرد: در پی نیاز به اقدامات تکمیلی برای بازخوانی کامل CVR هواپیمای مذکور، برنامه ریزی لازم جهت رفع اشکال فنی و ادامه بازخوانی از امروز صورت گرفته است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: دستگاه FDR به دلیل آتش سوزی هواپیما به شدت آسیب دیده بود بنابراین بازخوانی به روش مرسوم امکان پذیر نبود.

جهانگیریان افزود: بالاخره پس از بررسی کارشناسی، کارگروه تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم گرفت تا با مشارکت متخصصان کارخانه سازنده (اوکراین) این دستگاه براساس فرایند پیچیده و تخصصی باز و پیاده سازی اطلاعات صورت گیرد که با بکارگیری این روش خوشبختانه اطلاعات این جعبه در حال پیاده سازی است.

وی با بیان اینکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات توسط کارگروه های تخصصی از امروز آغاز می‌شود گفت: سازمان هواپیمایی کشوری با تمام توان در تلاش است در کوتاهترین زمان ممکن، عوامل سانحه را اعلام کند.

خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری،
PC Flight Simulation Geek Since 1998
amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
10 سال پیش
این سقوط حادثه نبود

تین نیوز | هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ برایم نوستالژی تلخی بود که هرچند نقش بزرگی در انتخاب مسیر تحصیلی من داشت، اما به‌عنوان یک روزنامه‌نگار بارها بر آن نقد نوشته بودم.

اولین پروازهای آزمایشی این هواپیما در شرکتی انجام شد که دوران کارآموزی خود را در مقطع کارشناسی می‌گذراندم. معاون فنی کارکشته شرکت که چندی پیش به رحمت خدا رفت، مرا در بخش موتور به​کار گرفت همان موتور مشهور TV3-117-VMA که بسیاری آن را برای هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ نامناسب می‌دانستند. در اولین روز کارآموزی توجهم به یک بخش اضافی بزرگ در موتور جلب شد که با همان دانش اندکم احساس کردم وصله ناجوری است. معاون فنی به من توضیح داد که این موتور در اصل متعلق به بالگرد است، اما با اضافه کردن یک سامانه انتقال قدرت سنگین و برخی تغییرات کوچک آن را روی هواپیما سوار کرده‌اند که البته هیچ کس در معاونت از این ایده خوشش نمی‌آمد.

هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ که ساخت اوکراین است با دو موتور توربوپراپ برای پرواز‌های کوتاه با تعداد مسافر کمتر از صد نفر طراحی شده بود. هرچند اغلب کارشناسان معاونت فنی از بدنه و تجهیزات الکترونیکی آن راضی بودند، اما هر وقت بحث به موتور می‌کشید اخم‌ها درهم می‌رفت. دیدن ملخ‌های بزرگ روی بال، برخی را به یاد هواپیماهای قدیمی می‌اندازد، اما این ملخ‌ها به وسیله یک موتور جت به حرکت در می‌آید، به همین دلیل به آن می‌گویند توربوپراپ.​دوران آزمایش این هواپیما با حوادث کوچک و بزرگی همراه بود و به طور کلی آنتونوف ۱۴۰ بین خلبان‌ها محبوب نبود. از آنجا​ که این هواپیما تازه ساخته شده بود، سیمولاتور نداشت و بدتر این‌که خلبان‌ها با کابین و سامانه‌های شرقی چندان میانه خوبی نداشتند، به همین دلیل حوادث اولیه بیشتر ناشی از اشتباه خلبان بود. حتی اولین سانحه مرگبار آنتونوف 140 که روز قبل از افتتاح خط تولید هواپیما در اصفهان اتفاق افتاد و کارشناسان اوکراینی کشته شدند، در اثر اشتباه خلبان اتفاق افتاد. اما کمی که گذشت مشکلات موتور آشکارتر شد و موتورهای این هواپیما علاوه بر اشکالاتی که به دلیل دستکاری آن داشت، قدرت کافی هم تولید نمی‌کرد. این وضع بخصوص در هوای گرم و شرجی یا زمان برخاستن از فرودگاه‌های کوهستانی و مرتفع بیشتر بروز می‌کرد. بعدها که در چند پروژه طراحی موتور مشارکت کردم، این مساله را بهتر فهمیدم. اصولا تمام موتورهای احتراقی در هوای گرم یا در ارتفاعات، کارایی کمتری دارند. این مشکل شاید موقع رانندگی با یک خودروی سواری خیلی به چشم نیاید، اما در یک موتور جت بزرگ هواپیما که گاهی توانش با یک نیروگاه کوچک برابری می‌کند خلبان‌ را بشدت آزار می‌دهد. همین مساله در هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ یک مشکل بزرگ بود و خلبان‌ها همیشه از این موضوع شکایت داشتند و چنین مشکلاتی بود که باعث شد برای صدور مجوز پرواز این هواپیما بحث‌های زیادی بین کارشناسان پیش بیاید.


مجوز پرحاشیه

هواپیماهای دو موتوره براساس قوانین باید قادر باشند با از دست رفتن یک موتور به پرواز خود ادامه داده و بدون اشکال در فرودگاه بنشینند، اما به گفته بسیاری از کارشناسان هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ به دلیل ضعف موتورها قادر به انجام این کار نبود. با این حال بالاخره هواپیما مجوز پرواز را به شرط این‌که در روزهای گرم با بار سبک پرواز کند به دست ‌آورد، اما کمتر شرکت هوایی بود که ریسک استفاده از این هواپیما را قبول کند. حتی شرکتی که روزگاری در آن کارآموزی می‌گذراندم و تنها شرکتی بود که از این هواپیما استفاده می‌کرد، بعد از چند سال دست و پنجه نرم کردن با این هواپیما عطایش را به لقایش بخشید و چند فروند آنتونوف 140 خود را به کارخانه پس فرستاد. حتی فشارهای زیادی که برای اجبار شرکت‌های هوایی به استفاده از این هواپیما به بهانه حمایت از تولید داخلی وارد آمد هم نتوانست این شرکت‌ها را به استفاده از این هواپیما ترغیب کند. به همین دلیل کارخانه سازنده (هسا)‌ تصمیم گرفت خود یک شرکت هوایی به نام سپاهان تاسیس کند تا تولیداتش را در آن به کار بگیرد. شرکتی که هیات‌مدیره و مدیرعامل و بیشتر افراد کلیدی آن سابقه چندانی در هواپیماهای مسافربری نداشتند. به هر ترتیب بعد از حدود ۱۸ سال که از آغاز پروژه آنتونوف ۱۴۰ ‌گذشت، شرکت هسا موفق شد شش فروند از آنها را در شرکت هوایی که خود تاسیس کرده بود، پرواز دهد. در حالی که گفته می‌شود مجوز پرواز این هواپیما ابتدا به صورت مشروط و برای حداکثر 35 مسافر در روزهای گرم داده شده بود، بهار ۹۳ بدون آن‌که تغییری در موتورهای هواپیما داده شود، شروط مجوز به دلیل نامعلومی ساده‌تر شد و گویا هواپیما می‌توانسته با ظرفیت کامل پرواز کند. ظاهرا مدیران بیشتر از آن‌که برای رفع اشکال خطرناک موتور عزم خود را جزم کنند، همتشان را برای تغییر مجوزها به کار گرفته بودند.

حادثه‌ای که خبر کرده بود

معمولا حادثه را به وقوع غیرقابل پیش‌بینی‌اش می‌شناسند، اما اتفاقی که برای پرواز مرگبار آنتونوف 140 رخ داد، چیزی بود که از سال‌ها قبل کارشناسان از آن اظهار نگرانی می‌کردند، پس شاید نتوان نامش را حادثه گذاشت. هرچند تا گشوده شدن جعبه سیاه هواپیما و بررسی‌های رسمی نمی‌توان دقیقا درباره سانحه اظهارنظر کرد، اما با توجه به شرایط گفته شده در رسانه‌ها به نظر نمی‌رسد جعبه سیاه رازی را در خود پنهان کرده باشد، چراکه سانحه برای هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ پر از مسافر در یک روز خیلی گرم با موتوری که در حالت عادی نیز به زحمت هواپیما را از زمین بلند می‌کرد، سناریوی پیچیده‌ای نخواهد بود. هرچند گفته شده خاموش شدن یکی از موتورها باعث سانحه شده، اما این ​موضوع نمی‌تواند اختلاف زیادی میان سناریوهای ممکن به وجود آورد.

برخی گزارش‌های خبری حاکی از آن است که هواپیما هنگام برخاستن مسافتی بیش از حد معمول را طی کرده و چنین واقعیتی گویای آن است که ناتوانی موتور در تولید نیروی شتابگیری موجب شده خلبان به زحمت هواپیما را از زمین بلند کند و احتمالا پس از برخاست یا حتی در حین دویدن روی باند وی مجبور شده موتور را برای تولید حداکثر نیروی ممکن در حالت اضطراری قرار دهد. چنین کاری تنها شانس برای اوجگیری بموقع برای برخوردنکردن با موانع زمینی یا احتراز از جدا شدن جریان هوا از روی بال‌ها به دلیل سرعت پایین را فراهم می‌کند. جدا شدن جریان هوا از روی بال که اصطلاحا واماندگی نامیده می‌شود موجب می‌گردد، هواپیما ناگهان نیروی بالابرنده خود را ازدست داده و مانند سنگی به زمین بیفتد، اما حالت اضطراری فشار بسیار زیادی را روی موتور وارد می‌آورد که پس از چند دقیقه باعث ذوب شدن بخش‌های داغ موتور می‌شود؛ اتفاقی که احتمال دارد برای موتور سمت راست هواپیما افتاده باشد. با از دست رفتن یک موتور به دلیل نامتقارن شدن نیروی جلوبرنده در دو طرف هواپیما کنترل آن سخت‌تر می‌شود، ضمن آن‌که از دست رفتن توان یک موتور در چنین شرایطی که هواپیما با کمبود نیروی جلوبرنده مواجه است، به معنای سقوط قطعی است. به همین دلیل خلبان شجاع که قریب‌الوقوع بودن برخورد با زمین را فهمید، فقط سعی کرد با چرخیدن به سوی مناطق کم‌جمعیت‌تر جان شهروندان را نجات دهد که چرخش هواپیما خود باعث کمتر شدن نیروی بالابرنده شد و در نهایت​ سانحه‌‌ای تلخ و مرگبار را رقم زد.


محمدامین آهنگری ‌/‌ کارشناس موتور جت
UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
9 سال پیش
هواپیمای ایران ۱۴۰ اضافه بار داشت/ موتور اخطار‌ها را به خلبان منتقل نکرد/ عملکرد با تأخیر ملخ هواپیما‌

محمد شهبازی امروز در حاشیه نشست خبری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ‌تشریح جزئیات سانحه ایران 140 که 19 مردادماه امسال در حوالی مهرآباد رخ داد، بیان کرد: هواپیمای آنتونوف 140 در اوکراین طراحی شده است و قرارداد ساخت آن در سال 1375 در ایران منعقد شد.

وی ادامه داد: در سال 1376 ساخت هواپیما در اوکراین به پایان رسید و در سال 1378 عملیات مونتاژ آن در ایران آغاز شد.

رئیس تیم بررسی سانحه ایران 140 بیان کرد: در سال 1379 این تایپ هواپیما گواهینامه پروازی از سازمان هواپیمایی کشورهای مشترک‌المنافع دریافت کرد و در سال 1380 گواهینامه پروازی از سازمان هواپیمایی ایران دریافت کرد و در همان سال اولین فروند این هواپیما در ایران مونتاژ شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 10 فروند از این هواپیما در ایران و 20 فروند آن در کشورهایی نظیر اوکراین و روسیه پرواز می‌کنند، از این 10 فروند 4 فروند در بخش غیر نظامی و 6 فروند در بخش نظامی فعال است.

شهبازی گفت: اولین پرواز آنتونوف 140 به عنوان هواپیمای مسافری از سال 83 آغاز شد و بعدها در سال 1390 شرکت هسا ایر که بعداً به سپاهان ایر تغییر نام داد با 4 فروند از این هواپیما اقدام به جابه‌جایی مسافر کرد.

رئیس تیم بررسی سانحه ایران 140 گفت: هواپیمای سانحه دیده اخیر 1400 ساعت پرواز داشته است که در سال 2008 ساخته شده و نمونه پنجم تولیدی ایران بوده است.

شهبازی ادامه داد: خلبان اصلی هواپیما (خلبان ایزدپناه) 9500 ساعت پرواز داشته است که 2200 ساعت پرواز آن با این هواپیما بوده است، همچنین کمک خلبان 500 ساعت پرواز با این تایپ هواپیما داشته است.

وی بیان کرد: در سانحه اخیر ایران 140 که حوالی مهرآباد رخ داد، 40 مسافر و 8 نفر کادر پرواز در این هواپیما بودند که 8 نفر آنها از این حادثه جان سالم به در می‌برند، اغلب مسافران پس از سقوط زنده بودند که براثر آتش‌سوزی جان باختند.

رئیس تیم بررسی سانحه ایران 140 بیان کرد: پس از وقوع سانحه اطلاعات جعبه‌های سیاه پیاده‌سازی شد و کارشناسان خارجی از کشور طراح و سازنده نیز حضور داشتند.

وی گفت: تاکنون 14 جلسه کمیته بررسی سانحه تشکیل شده است که جمع‌بندی اولی این سانحه در هفته جاری تکمیل می‌شود.

رئیس تیم بررسی سانحه ایران 140 با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل و مشکلات نظیر اشکالات فنی، دمای هوا و از این قبیل موجب بروز سانحه شده است، گفت: موتور سمت راست (شماره 1) که عامل بروز سانحه بوده است به آزمایشگاه منتقل شد و قطعات آن در حضور متخصصان شرکت سازنده باز شد.

‌شهبازی با بیان اینکه عملکرد موتور با افزایش دما به شدت کاهش می‌یابد، گفت: افزایش ارتفاع فرودگاه نیز عملکرد موتور را دچار نقصان می‌کند که در این باره دمای 38 درجه هوا و ارتفاع مهرآباد از سطح دریا از عوامل تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: این هواپیما صبح روز حادثه از اصفهان به تهران حرکت می‌کند و در تهران پس از مسافرگیری ساعت 9:20 روی باند مهرآباد آماده خیزش می‌شود؛ دو ثانیه قبل از جداشدن از زمین موتور سمت راست هواپیما از دست می‌رود و در یک ثانیه قبل از جدا شدن از زمین نیروی جلوبرنده موتور صفر می‌شود

شهبازی اضافه کرد: به دلیل آنکه سیستم موتور موضوع از دست رفتن را به سرعت اطلاع‌رسانی نمی‌کند خلبان به موقع از رفتن موتور آگاه نمی‌شود و این در همان لحظه‌ای بوده است که کمک خلبان سرعت را مناسب برای جدا شدن از زمین اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه‌ موتور به صورت نرمال روی باند روشن می‌شود اما قبل از جدا شدن از باند موتور از دست می‌رود، گفت: بعد از جدا شدن هواپیما از باند لحظاتی طول می‌کشد تا خلبان متوجه می‌شود یک موتور خود را از دست داده است که در این زمان قدرت موتور سمت چپ 10 درصد افزایش می‌یابد اما هواپیما به سمت موتور سمت راست که از کار افتاده می‌پیچد، خلبان تلاش می‌کند هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد اما این موضوع محقق نمی‌شود و هواپیما نمی‌تواند ارتفاع بگیرد بنابراین در مدت زمان 1.5 دقیقه در ارتفاع پایین ادامه حرکت داده و دائم به سمت راست می‌رود.

وی بیان کرد: به دلیل اشکال در سیستم کنترل موتور، خلبان آلارم‌ها و اخطار‌ها را ‌‌با تاخیر دریافت می‌کند ضمن آنکه ملخ هواپیما نیز با تأخیر 18 ثانیه‌ای وظیفه خود را انجام می‌دهد و این موجب تشدید مشکل می‌شود.

رئیس تیم بررسی سانحه ایران 140 گفت: پس از کار افتادن موتور سیستم اتوماتیک که اجازه کنترل به خلبان را می‌دهد عمل می‌کند تا خلبان هواپیما را کنترل کند، خلبان سعی می‌کند هواپیما را به سمت مسیر اصلی برگرداند اما در این موضوع ناموفق است.

شهبازی بیان کرد: وزن هواپیما زمان برخاستن باید در حد مجاز باشد که این وزن با توجه به دما مشخص می‌شود که هرچه دما افزایش یابد باید وزن هواپیما کاهش یابد در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در هواپیمای سانحه‌دیده ایران 140، قبل از پرواز اضافه بار وجود داشته است، که موجب اضافه شده وزن هواپیما شده که ناشی از بار مسافران بوده است.

فارس نیوز


PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
9 سال پیش
سلام به همه دوستان @};-

زمانی که این مطلب رو خوندم نمیدونستم چیکار باید بکنم ، تعجب ، خشم ، داد ، فحش ، لعنت ، سکوت و.....



چرا تیم کارشناسی "ایران 140" عزل شد؟



به گزارش عصرایران، سقوط هواپیمای ایران 140 در مرداد گذشته در تهران منجر به کشته شدن 40 نفر و زخمی شدن 8 تن دیگر شد.

براساس گفته های یکی از اعضای تیم کارشناسی در سازمان هواپیمایی کشوری، مشکلات موتور این هواپیما سال گذشته اعلام شده بود اما شرکت بهره بردار این هواپیما (شرکت سپاهان ایر) از پذیرش این مشکلات و حل آنها خودداری می کند. در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری نیز به رغم وجود مشکلات، ادامه فعالیت این هواپیما را بلامانع اعلام و اعضای تیم کارشناسی را عزل می کند.

«موتور هواپیمای ایران ۱۴۰ دارای اشکالات اساسی درخصوص سامانه سوخت‌رسانی است و درصورت توقف یک موتور، موتور دوم توانایی ادامه مسیر را ندارد»؛ این نتیجه‌ای بود که تیم کارشناسان فنی هواپیما، مدتی قبل از سقوط آنتونوف ۱۴۰ تهران - طبس که جان ۴۱ نفر را گرفت، اعلام کرده بودند.

UserPostedImage


هر چند كارشناسان دفتر قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري اصرار داشتند كه بايد از ادامه پرواز اين هواپيما مخصوصا به جنوب كشور جلوگيري شود و پيش‌بيني كرده بودند كه درصورت ادامه پرواز، حادثه‌اي هولناك رخ خواهد داد اما نه‌تنها پرواز هواپيما ادامه يافت كه تيم‌ كارشناسان نيز عزل و جابه‌جا شدند تا 19مرداد امسال يكي از هولناك‌ترين حوادث سال رقم بخورد؛ حادثه‌اي كه با سقوط هواپيما همراه شد و خانواده‌هاي زيادي را داغدار كرد.

حالا با گذشت چند روز از اعلام دلايل سقوط هواپيماي مرگ، مهندس شهاب محمدي، كارشناس ارشد قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري در گفت‌وگو با همشهري از جزئيات تلاش خود و ديگر اعضاي تيم كارشناسي براي جلوگيري از ادامه پروازاين هواپيما مي‌گويد.

ماجراي نقص و اشكال در هواپيماي ايران140 و تلاش تيم كارشناسان براي جلوگيري از پرواز آن از چه زمان شروع شد؟
در تاريخ 30مهرماه سال گذشته به‌دنبال دريافت گزارش‌هايي درباره نارسايي موتور اين هواپيما در مناطق گرم و مرطوب و همچنين طرح بحث وجود لرزش شديد در موتورها، با موافقت رئيس وقت سازمان هواپيمايي كشوري، بررسي‌ها درباره اين هواپيما شروع شد. من و يكي ديگر از كارشناسان ابتدا به‌عنوان مسافر سوار اين هواپيما شديم و در آن سفر متوجه شديم كه هواپيما لرزش زيادي دارد.

پس از آن سوار 2هواپيماي ديگر كه شبيه اين نوع هواپيما بودند، در 2مسير ديگر شدم تا آنها را مقايسه كنم. لرزش هواپيماي ايران140 بيشتر از 2هواپيماي ديگر بود. وقتي از شركت بهره‌بردار دليل خواستيم، جواب دادند كه اين هواپيما سبك‌تر و به همين دليل لرزش آن بيشتر است. با اين حال پاسخ آنها قانع‌كننده نبود و بعد از بررسي‌هاي بيشتر به اين نتيجه رسيديم كه پرواز اين هواپيما به جنوب بايد متوقف شود و درنهايت نيز نامه محدوديت و توقف پرواز اين هواپيما به جنوب كشور صادر شد.

دلايل شما براي توقف پرواز اين هواپيما به جنوب چه بود؟

ما 2دليل داشتيم؛ دليل اول اين بود كه هواي گرم براي موتور سم است. دوم اينكه هواي مرطوب باعث ايجاد خوردگي در هواپيما مي‌شود.

اين توقف پرواز در چه بازه‌اي انجام شد؟

از دي‌ماه تا اسفند سال گذشته پرواز ايران140 به جنوب متوقف شد اما پس از آن شركتي كه اين هواپيما را در اختيار داشت، اصرار داشت كه اين پروازها ادامه داشته باشد. در اين مدت بررسي‌هاي ما ادامه داشت و متوجه شديم كه موتور هواپيما علاوه بر نارسايي در سيستم سوخت، داراي خوردگي موتور نيز هست.

از آنجا كه با پايان يافتن زمستان، هواي تهران نيز گرم مي‌شد، اين نگراني وجود داشت كه گرماي هوا روي موتور تأثير گذاشته و خطرساز شود. بنابراين از اوايل فروردين ماه، تلاش تيم كارشناسي براي رفع ايرادات موتور شروع شد اما اين بار شركت اوكرايني سازنده آنتونوف اعلام كرد كه بنزين ايران به‌دليل داشتن كمي آب باعث خوردگي موتور شده است. حال آنكه اين ادعا كاملا غيرمنطقي بود و ربطي به خوردگي موتور نداشت.

UserPostedImage


بعد چه اتفاقي افتاد؟

25 فروردين همراه يك تيم كارشناسي راهي اصفهان شديم تا با مسئولان شركت بهره‌بردار ايران140 مذاكره كنيم. در حاشيه يكي از اين جلسات، خانمي گفت كه اگر شما اين شركت را بخوابانيد، من بايد رختشويي كنم. گفتم اگر رختشويي كني بهتر از اين است كه فرزندت بي‌مادر بزرگ شود. بعدها وقتي حادثه رخ داد، شنيدم كه همان خانم نيز در هواپيما بوده و جانش را از دست داده است. در آن جلسات مديران ارشد شركت مورد نظر حضور داشتند.

همه اصرار ما اين بود كه با توجه به ايراد موتور، هواپيما نبايد پرواز كند. ما اعلام كرديم كه موتور اين هواپيماي ايران140 علاوه بر اشكال در سامانه سوخت رساني داراي لرزش، خوردگي و زنگ‌زدگي است و جوانب احتمال توقف يك موتور در هنگام پرواز و عدم‌توانايي موتور دوم براي ادامه مسير را طرح كرديم.

در اين جلسات قرار بود مجوز سالانه بهره‌برداري شركت (‌AOC) از هواپيما ايران140 تمديد شود و اگر تيم كارشناسي اين مجوز را تمديد نمي‌كرد، شركت ديگر حق استفاده از اين نوع هواپيما را نداشت. اين جلسات 3روز ادامه داشت اما به نتيجه‌اي نرسيد. ما در اين جلسات ايرادهاي موتور را اعلام كرديم اما آنها زير بار نمي‌رفتند.


از سوي ديگر فشارها براي تمديد AOC شركت ادامه داشت. در نهايت گفتيم تخمين بزنيد كه دماي هواي تهران چه زماني به 30 تا 35درجه مي‌رسد. گفتند حدودا دهه اول خرداد. بنابراين مجوز شركت را تا هفتم خرداد تمديد كرديم تا آنها در اين مدت درباره ايراداتي كه ذكر كرده بوديم پاسخ بدهند و فعاليت شركت نيز ادامه داشته باشد.

پس از پايان مهلت ايراد موتورها رفع شد؟

هشتم خرداد دوباره راهي اصفهان شديم. قصدمان بررسي موتورها بود. 2موتور هواپيما را بررسي كرديم و متوجه شديم كه هنوز خوردگي دارد. پس از بررسي‌ها در نامه‌اي نوشتيم كه هنوز ايرادات رفع نشده است. نهم خرداد جلسه‌اي در تهران گذاشتيم كه در آن همه مسئولان شركت توليد و بهره‌بردار ايران140 حضور داشتند. آنها دلايل و ايرادات ما را قبول نكردند و در نهايت جلسه روز بعد نيز برگزار شد و اين بار بعد از اينكه تمامي اشكالات موتورهواپيما را گفتيم، صورتجلسه امضا شد.

اين در حالي بود كه ما مجوز شركت را نيز تمديد نكرده بوديم. اما چند روز پس از امضاي صورتجلسه علاوه بر مدير دفتر قابليت پرواز، ديگر افرادي كه اين صورتجلسه را امضا كرده بوديم از سوي رئيس سازمان هواپيمايي كشوري عزل و به جاي ديگري منتقل شديم. پس از آن هم به‌رغم همه تلاش‌هاي كارشناسي براي توقف پرواز اين هواپيما، AOC شركت بهره‌بردار ايران140 به‌مدت يك سال ديگر تمديد شد تا اينكه 19مرداد امسال به‌دليل از كار افتادن يكي از موتورها و همچنين دماي هوا و اضافه بار سقوط كرد و 41نفر را قرباني كرد.

تلاش ناكام براي توقف پرواز

براساس مداركي كه در اختيار همشهري قرار گرفته است، تيم كارشناسي دفتر قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري در جريان برگزاري جلسات با مسئولان شركت بهره‌بردار هواپيماي ايران140، مشكلات و ايرادات هواپيما را به آنها اعلام كرده بودند كه برخي از آنها، وجود مشكل در پمپ‌هاي سوخت موتور هواپيما، خوردگي روي موتورها و تأييديه طراح و سازنده موتور هواپيما، درخصوص مشكل مشاهده شده در كمپرسور مربوط به خوردگي است اما به جاي اينكه مشكلات مطرح شده رفع شوند، تيم كارشناسي از اين ماجرا كنار گذاشته شدند و در نهايت با سقوط هواپيما 41 نفر جان خود را از دست دادند.

میگن گاهی آب از سرچشمه گلالود هستا ، قضاوت با شما 😊

Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
9 سال پیش
رییس سازمان بازرسی کل کشور روز گذشته از نهایی شدن گزارش بررسی علل سقوط ایران 140 خبر داده تا سرانجام پس از سه ماه از این حادثه گزارش قطعی گروه بررسی اعلام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در روزهای پایانی مرداد 1393 یک فروند آنتونوف 140 شرکت هسا در حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و به دنبال سازمان هواپیمایی کشور یک کمیسیون بررسی سانحه را مامور بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه و مشخص کردن علت حادثه کرد.

این کمیسیون که در طول ماه‌های گذشته گزارشات مقدماتی و ابتدایی را از علل حادثه اعلام کرده بود هر گونه اظهارنظر درباره علت دقیق سقوط را به نهایی شدن بررسی‌ها موکول کرد.طبق اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری سه عامل اصلی نقص فنی در هواپیما، ایرادات و اشکالات انسانی و همچنین شرایط جوی در این سقوط دخیل بوده‌اند.

البته در کنار آن اضافه بار هواپیما نیز ثبت شده و قطعی به نظر می‌رسد.در کنار آن به بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه نشان داد که سیستم آلارم رسانی هواپیما به خلبان با تاخیر عمل کرده و هواپیما پس از بلند شدن از روی زمین اخطار اولیه از دست رفتن موتور سمت راست را به خلبان گوش زد کرده است.

هر چند در طول ماه‌های گذشته در کنار این اظهارنظرهای رسمی گمانه‌زنی‌های متفاوتی نیز درباره علل این حادثه و یا ممنوعیت پروازی این هواپیما در ساعت 9 صبح ماه مرداد مطرح شد اما هیچ یک از نهادهای رسمی اجازه قطعی شدن این موارد تا زمان جمع‌آوری کلیه اطلاعات ندادند.

پس ازگذشت سه ماه از آغاز این بررسی‌ها رییس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات از نهایی شدن بررسی‌ها و گزارش علل سقوط هواپیما تا پایان هفته جاری خبر داده است.

هرچند پس از این سقوط پرواز آنتونوف 140 در آسمان ایران ممنوع شد اما این حادثه حداقل برای 40 خانواده ایرانی خاطره‌ای تلخ به جا گذاشت خاطره‌ای که شاید با مشخص شدن علت اصلی حادثه و مقصران آن و برخورد با آن‌ها، بخشی از آن التیام یابد.

ISNA
PC Flight Simulation Geek Since 1998