Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
قسمت اول

UserPostedImage

شايد بي راه نباشد اگر گفته شود، اهميت پدافند به نسبت آفند در جنگها عموماً مغفول واقع شده است؛ در حاليكه به اعتقاد كارشناسان نظامي، اين پدافند است كه از محصول آفند حمايت و حراست ميكند و به بيان ديگر، يك پدافند قدرتمند، امكان يك آفند موفقيت آميز را از دشمن سلب ميكند. اين واقعيت، زماني بيشتر به چشم مي آيد كه به بازخواني تاريخ دفاع مقدس بپردازيم.

مفهوم پدافند، هنگامي كه روي سخن درباره حراست از مرزهاي آسماني كشور باشد، به آغوشي ديگر مي غلتد. در روزگار جنگ، پدافند از آسمان كشور در شرايطي شكل ميگرفت كه ايران زير فشار شديدترين تحريمها قرار داشت و با اين حال، رزمندگاني كه در اين واحدها خدمت ميكردند، با مايه گذاشتن از جانشان، اجازه ندادند تا دشمن به اهدافش در جنگ دست پيدا كند. يك نمونه با ارزش، داستان حماسه گونه اي است که در سایت سوباشی اتفاق افتاد. سوباشي، يك واژه آذري و به مفهوم سرِآب و سرچشمه است.

اگر بخواهيم همه آنچه را كه در اين حماسه گذشت، در يك جمله بيان كنيم، بايد اينگونه بگوييم كه در تجاوزي آشكار، منافقان بر آن بودند كه اين سايت را نابود كنند و در حمله اي هوايي قصدشان را به كار بستند. خدمه سايت با آگاهي از چنين قصدي- همگي- آنجا ماندند و به دفاع سرزمينشان پرداختند و شهد شهادت نوشيدند. نام فرمانده شهيد اين سايت هنوز هم بر سر زبانهاست: شهيد فرهاد دستنبو.

پدافند امروز، بنابر صلاحديد مسئولان و نظر به اهميت زايد الوصفي كه داشته و دارد، تحت امر يك قرارگاه مستقل فعاليت ميكند. چنانكه در گفت وگوهاي گوناگون با كارشناسان، اين امر بنا بر مطالعات كارشناسي شده اي صورت گرفت كه نشان ميداد جدا كردن اين يگان از نيروي هوايي، تا چه اندازه ميتواند نيروهاي مسلح را به اهدافي كه برايش تعيين شده است، نزديكتر سازد. در اين شماره با شماري از مسؤلان در اين نيرو به گفت وگو نشسته ايم كه مطالعه اين گزارشها و گفت و گوها را براي شما دوستان عزيز خالي از فايده نمي دانيم.

جناب سرهنگ! سلام و خسته نباشيد. حوزه مأموريت منطقه پدافند هوايي تهران- با توجه به استقلال پدافند از نيروي هوايي- شامل چه مواردي ميشود؟ آيا تغييراتي بر آن مترتب بوده است؟

منطقه پدافند هوايي تهران در يك ارزيابي كلي، مسؤليت انجام بخشي از مأموريت قرارگاه پدافند خاتم الانبيا را بر عهده دارد. پس از انتزاع پدافند از نيروي هوايي كه ضرورتي انكار ناپذير بود، به جهت انجام بهتر مأموريت، اينگونه تدبير شد كه مناطق پدافند هوايي در يك تقسيم بندي نُه گانه شكل بگيرند. اصولاً پدافند مبتني برنظامی « شبكه محور » است و از این رو در تقسيم بندي تفاوتهايي با ساير نيروها دارد.

يكي از مناطق عمده، بزرگ و با گستردگي قابل توجه، از نظر تجهيزات و منطقه تحت مسؤليت، منطقه پدافند هوايي تهران است. اين منطقه، بخش وسيعي از مرزهاي آسماني كشورمان را پوشش ميدهد و به تعبيري بايد بگويم پوشش هوايي كه در مأموريت اين منطقه لحاظ شده است، شامل استانهاي شمالي، مركزي و بخشي از غرب ميشود. براي آنكه اهميت منطقه پدافند هوايي تهران بيشتر آشكار شود، به مقدمه اي كوتاه اشاره ميكنم.

در قرآن نیز موضوع دفاع به صراحت بیان شده است؛ از جمله در آيه 190 سوره بقره فرموده است: و قاتلوا في سبيل الذين يقاتلونكم و لا تهتدوا ان الله لا يحب المهتدين. اصولاً رهنامه (دكترين) نظام جمهوري اسلامي ايران هم مبتني بر همين آيات است كه بر آن اساس ارتقاي توان بازدارندگي و نمايش اقتدار نظام دفاعي جمهوري اسلامي ايران از جمله مفاهيم مورد تأكيد مسؤلان ما است. پدافند هوايي هم بخشي از اين قدرت بازدارندگي است و جزيي از پايه هاي مستحكم صيانت از مرزهاي كشورمان را بر عهده دارد.

اين مأموريت در حوزه دفاع هوايي و مراقبت از فضاي كشورمان پيگيري و اجرا ميشود. به اختصار عرض كنم كه چهار حوزه كشف، طبقه بندي، رهگيري و درگیری با اهدافی که تهدید تشخيص داده می شوند ، بر عهده پدافند است. به عنوان نمونه در بخش كشف كه نخستين بخش از مأموريت اصولي پدافند است، ما شبكه راداري توانمند، انعطاف پذير و يكپارچه اي را گسترده و در اختيار داريم.

بر اين اساس همه فضاي جمهوري اسلامي ايران و به ويژه مرزهاي هوايي مان تحت پوشش شبكه راداري پدافند قرار دارد. در كنار اين تجهيزات از شبكه گسترده ديده باني بصري و رادارهاي پرنده هم استفاده ميشود. شبكه يكپارچه راداري هوايي به مثابه سلسله اعصاب يك كشور است؛ از آن جهت كه در كوتاه ترين زمان، تهديدها را شناسايي و مخابره ميكند تا متناسب با نوع تهديد با آن مقابله و برخورد شود.

زياد از موضوع پرسش شما دور نيفتيم كه سخن بر سرِ وظايف اصولي منطقه پدافند هوايي تهران بود. اين منطقه - چنانكه از اين پيش هم عرض كردم- بخشي از اين نظام يكپارچه است كه تأمين امنيت بخشي از فضاي جمهوري اسلامي ايران را بر عهده دارد و مناطق تحت پوشش اين منطقه را پيش از اين بر شمردم.

برگرفته از مقاله "دیواری پولادین به نام پدافند" مجله صف - انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران
PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
قسمت دوم

UserPostedImage

همانگونه كه اشاره كرديد، منطقه تحت پوشش اين پدافند بسيار وسيع است. حالا پرسشم را اي نگونه طرح ميكنم: فرض مي كنيم در يكي از مناطق تحت پوشش منطقه پدافند هوايي تهران تهديدي كشف مي شود. آنوقت عكس العمل اين منطقه درباره نوع برخورد با آن تهديد چگونه است؟

هر نوع تهديدي كه از مرزهاي شمالي مان متوجه كشور شود، تحت كنترل و هدايت ما با آن تهديد برخورد ميشود و به طور كلي واكنش ها را در چنين شرايطي منطقه پدافند هوايي تهران نشان ميدهد. شبكه راداري كشور، با چشماني بيدار مرزها و فضاي كشورمان را پايش ميكند.حتي عبور هواپيماهاي مسافربري از طريق اطلاعات و هماهنگيهايي كه با منطقه پدافند هوايي صورت ميگيرد، امكا نپذير خواهد بود.ميخواهم بگويم هر تهديدي- اصولاً- پيش ازآنكه وارد فضاي كشورمان شود، پس از رصد وشناسايي، مورد ارزيابي درباره چگونگي برخورد و ... قرار مي گيرد.

ما در فاصله بسيار كوتاهي به طبقه بندي اين اهداف مي پردازيم و اقسام مختلفي را از آن نظر كه تهديد كشف شده در چه طبقه بندي اي قرار ميگيرد، بازخواني مي كنيم. پاسخ اين دست از پرسشها برای ما روشن می كند که : آيا هواپيما خودي است؟ تهديد آميز است؟ ناشناس است؟ متخاصم است؟ دوست است؟ مظنون به تخاصم است و ...
اما درباره اي سوالی که پرسيديد، نوع برخورد چگونه است هم بايد عرض كنم كه برخوردهاهم مثل تهديدها متنوع هستند. ما هواپيماهاي پدافندي در اختيار داريم كه اين هواپيماها در اختيار شبكه پدافند يكپارچه كشور قرار دارند.سامانه هاي موشكي دوربرد با كنترل راداري دراختيار داريم؛ سامانه هاي موشكي برد متوسط و برد كوتاه با كنترل راداري و بدون كنترل در اختيار داريم؛ سامانه هاي راداري توپخانه اي برد كوتاه با كنترل و بدون كنترل راداري درارتفاع پست و ...در اختيار داريم.

اين تجهيزات در اختيار مراكز فرماندهي كنترل قرار گرفته اند تا به فراخور تهديد مورد استفاده واقع شوند تا خداي نكرده آسيبي به مراكز حساس وارد نشود و يا نفوذ متخاصمانه اي به مرزهاي كشورما نصورت نگيرد. در صورت لزوم از هواپيماهاي طرح پدافنديمان استفاده ميكنيم. اين هواپيماها اختصاصاً به منظور اهداف پدافندي در اختيار شبكه پدافندي يكپارچه كشور قرارگرفته اند و يكي از ابزارهاي دفاعي كشور ما به شمار مي آيند.

مناطق در فضا از مرز تا مركز و يا تا نقاط آسيب پذير در يك ارزيابي پدافندي به چندقسمت تقسيم می شود: بخشي به منطقه موسوم است و شامل فضايي WEZ می شود كه نزديك به نقاط آسيبپذير است كه درواقع، فضاي عملكرد جنگ افزارهاي ما به حساب می آید .بخشي ديگر به MEZ موسوم است که فضايي است كه تحت پوشش سامانه هاي موشكي برد متوسط و يا بلند است.

بخشي ديگراز اين فضا تحت پوشش هواپيماهاي جنگنده رهگيري است كه در اختيار شبكه پدافندي و تحت هدايت افسران كنترولر شكاري در رادارهاي دوربرد ما قرار دارند تا تهديد را تحت تبعيت از يكي از شيوه هاي دفاعي كه همانا واكنش سريع و به موقع است، خنثي كنيم؛ حتي اگر شده، درخارج از مرزها.

جناب سرهنگ! هما نگونه كه ميدانيم، نوع و تركيب تهديدها از آن نظر كه در چه شرايط و موقعيتي هستيم، تغيير مي كند.همچنين اين نكته هم بديهي است كه با گذر زمان و روزآمد شدن تجهيزات دركشورهاي متخاصم، ضرورت بازبيني نوع برخوردهاي ما هم از نظر تجهيزات و هم از نظر تربيت نيروي انساني متخصص هر چه بيشتر به چشم مي آيد. با اين پيشفرض، منطقه پدافند هوايي تهران درمواجهه با اين پديده ها چگونه خود را همچنان مقتدر و روزآمد نگاه ميدارد؟

ما متناسب با تهديدات روز خود را آماده نگاه ميداريم تا بتوانيم در هر شرايطي از فضاي كشورمان صيانت كنيم. امروز، اگر تهديدها به سمت در اختيار گرفتن هواپيماهاي رادارگريز و با ابعاد كوچك و بدون خلبان پيش رفته است، ما هم متناسب با اين تهديد شبكه راداري گسترده را به سمتي سوق داده ايم كه بتوانند هواپيماهاي با ابعاد بسيار كوچك را هم كشف كنيم و اقدام متناسب انجام دهيم. پيشتر هم عرض كردم كه هم شبكه راداري گسترده و انعطاف پذيري در اختيار داريم كه مي توانند اهداف با سطح مقطع راداري بسيار كوچك را كشف كنند و رادارهاي پرنده مان هم هميشه درحال پرواز هستند و فضاي فرامرزي را هم رصد و پايش مي كنند و اطلاعات لازم را به مراكز تصميم گيري مخابره مي كنند.

همچنين شبكه ديده باني بصري را هم در نقاط كور راداري گسترده ايم كه با ابزارها و امكانات پيشرفته هرنوع تهديدي را در كمترين زمان ممكن كشف و گزارش مي كنند.

برگرفته از مقاله "دیواری پولادین به نام پدافند" مجله صف - انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران
PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
قسمت سوم

UserPostedImage

آيا ممكن است چند تهديد به صورت همزمان اتفاق بيفتد و در اينصورت، تدبير چيست؟

بله! اما اين موارد در شمار ابتدايي ترين اصول پدافند است كه افسران و كاركنان شبكه پدافند به عنوان نخستين درس آنها را مي آموزند وتجربه مي كنند. هم با دستگاههاي شبيه سازبه روزي كه در اختيار دارند؛ هم با شبيه سازهاي راداري و شبيه سازهاي جنگ افزاري و تيراندازي اين درسها را تمرين مي كنند و مي آموزند. بنابراين چنين نكته اي اصولاً موضوعيت و جاي نگراني ندارد.

ما در بُعد آموزشي و لزوم حفظ آمادگي كاركنان، جنگ افزارها و سامانه ها ازشبيه سازهاي به روز و تمرينهاي ميداني واقعي سود مي بريم. تمرينهاي نوبه اي شش، سه ماهه و حتي در مقاطع زماني كمتر كاركنان و جنگ افزارهاي ما را براي هميشه كارآمد و سرِ پانگاه مي دارد. در پدافند، هيچگاه آموزش تعطيل نميشود و به بيان روشنتر، در پدافند هوايي، آ نچه خواسته مي شود، تحصيل كمالاتي است كه بر همان اساس اگر محور را صد در نظر بگیریم ، به كمتر از آن راضي نمي شويم. ما دوراه پيش رو داريم: يا اينكه افسر و درجه دار ما آمادگي لازم را در جهت مقابله با تهديد فرا مي گيرد و يا اينكه پدافند به غير از اين شرايط راضي نميشود. همه آموزشها مبتني بر چنين نگرشي شكل مي گيرد.

گمان عده اي از مردم- با شنيدن نام پدافند- يك رشته توپ است كه تلاش مي كنند تا هواپيمايي را ساقط كنند. درحاليكه پدافند در ارزيابي كارشناسان امروزي، هنري است كه بر آن اساس دشمن اجازه تعدي را به خود نمي دهد...

توپي كه در اذهان مردم، نماد پدافند به شمار مي رود، تقريباً يكي از آخرين بخشها يا اقدامات پدافند هوايي را شكل ميدهد و اين گمان، به اعتقاد من از همين جا نشأت ميگيرد كه محصول تلاش و زحمات پدافند با ساقط كردن هواپيماي دشمن به بار مي نشيند. كشف تهديد كه نخستين مأموريت پدافند هوايي به شمار ميرود، روز به روز با گسترش علم و فناوري پيچيده تر مي شود كه پدافند را برآن ميدارد كه همواره به روز و پا در ركاب نگاه دارد. ببينيد! كشف اهدافي كه با تكيه بر همين فناوري بسيار كوچك شده اند و موفق شده اند ارتفاعشان را براي فرار از ديد رادار تا كمترين سطح پايين بياورند، كار آساني نيست؛ بلكه كاربسيار هنرمندانه و بزرگي است.

در همين زمينه مي توان كتابهاي بسياري تأليف كرد. تهديدات هوايي امروز، بيشتر، غافلگيرانه، ضرب الاجلي و دفعي هستند. اين ادعا را حملات هوايي كه درچند سال اخير در كشورهاي همسايه ما اتفاق افتاده، ثابت ميكند. اين حملات مختصات ويژه اي دارند: حملاتي هستند كه عموماً در شب اتفاق مي افتند وبا گسترگي زياد، حجم بالا ، غافلگيرانه و ... همراه هستند. براي كشف چنين تهديدي با چنين ويژگيهايي ساز وكارهاي خاصي مورد نياز هست.

كاركناني مجرب، بيدار و متخصص نياز دارد كه اگرنخستين مرحله مأموريت كشف به درستي انجام نشود، همان توپ كه در اذهان مردم نماد پدافند به خود گرفته، نمي تواتند به موقع اجراي آتش كرده و تهديد را خنثي كند. روزانه در پهناي سرزمين ما ايران هواپيماهاي بسياري به پرواز در مي آيند و مأموريت تأمين امنيت پروازي اين هواپيماها از لحظه پرواز تا فرود با پدافند است. بنابراين ما ضمن اينكه به خنثي كردن تهديدها مي پردازيم، بايد امنيت پروازهايمان را هم تأمين كنيم. اينهم از همان نكاتي است كه كمتر مورد توجه و اشاره قرار گرفته است. بحث كشف در خنثي كردن تهديدها بسيار فرايند پيچيده اي است.

در داستان دستگيري سركرده گروه جندالشيطان عبدالمالك ريگي نقش پدافند بسيار مشهود و تعيين كننده بود؛ از آن جهت كه در آن ساعت از شب، زماني كه پدافند مأموريت يافت كه هواپيمايي با اين ويژگيها بايد شناسايي شده و تحت كنترل كامل فرود بيايد، به فاصله زماني اندكي هواپيماي ديگري با همان مشخصات در كريدور پروازي در حال پرواز بود. تشخيص هواپيماي اصلي، هنر پدافند بود.اينكه ميگويم ما به كمتر از صد قانع نخواهيم بود، ناظر بر اين نكته است كه اصولاً اقدامات پدافندي به گونه اي است كه نبايد ضريب خطا داشته باشد.

اگر جنگنده هاي نيروي هوايي موفق به انجام مأموريتهاي مرزي و فرامرزي ميشوند، متكي به پشتيباني پدافندي بسيار مقتدري هستند كه از آنان حمايت راداري مي كند. اين يكپارچگي مثال زدني و قابل توجه است كه ممكن است به چشم مردم نيايد.

جناب سرهنگ! براي ما از مجموعه تحت امرتان منطقه پدافند هوايي تهرا ن بيشتر بگوييد.

منطقه پدافند هوايي تهران چند واحد عملياتي در اختيار دارد كه در جهت اجراي مأموريت كه چهار حوزه كشف، طبقه بندي، رهگيري واجراي آتش را در بر مي گيرد، شبانه روز درحال تلاش هستند. گروه پدافند هوايي تهران كه تحت امر همين مجموعه است، رادار كرج را اداره مي كند كه بخش عمده اي از پوشش مركزي فضاي جمهوري اسلامي ايران رابر عهده دارد.

شبكه گسترده ديده باني و جنگ افزارهاي برد بلند موشكي نظير سامانه اس 200 در اختيار اين منطقه قرار گرفته است. همچنين سامانه هاي برد متوسط در منطقه پدافند هوايي تهران تعبيه شده است.سامانه دفاعي اسكايگارد را به تعداد زياد براي پوشش حياتي منطقه تهران به كار گرفته ايم كه در صورت لزوم اقدام تاكتيكي را صورت خواهند داد. منطقه پدافند هوايي تهران، از جمله مقتدرترين پدافندهاي نُه گانه كشور است و اين افتخار را دارد كه مأموريت ويژه دفاع از حريم ولايت را به صورت اختصاصي به انجام ميرساند.

در واقع ما هم در تهران و هم در سفرهايي كه مقام معظم رهبري به اقصي نقاط كشور مي كنند، به عنوان پاسدار حريم ولايت همراه ايشان هستيم.به طور كلي مناطق نُه گانه پدافند هوايي داراي يك درجه برابر از نظر اهميت هستند؛ ليكن از آن جهت كه منطقه پدافند هوايي تهران مأموريت دفاع از حريم ولايت را برعهده دارد و از سوي ديگر در پايتخت واقع شده و مراكزحساسي هم در اين محدوده وجود دارد كه درحوزه مأموريت اين منطقه است، شايد قابل تشخيص در قياس با ديگر مناطق باشد.به نظر مي رسد پوشش پدافندي اين منطقه بر نقاطي نظير فردو و ... با توجه به اهميتي كه دارند، از جمله ديگر مأموريتهاي راهبردي منطقه پدافند هوايي تهران باشد...را هم « بابلسر » اين منطقه، گروه پدافند هوايي تحت نظارت خود دارد كه فضاي اصلي مناطق شمالي كشور و برخي از قسمتهاي شمال شرق كشور را پوشش ميدهد.

در منطقه فردو گروه حضرت معصومه (س) پدافند هوايي را در اختيار دارد كه اساساً براي پوشش دفاعي منطقه هسته اي فردو به كار گرفته شده است.اين گروه هم تحت نظارت منطقه هوايي تهران فعاليت ميكند و در جمله افتخاراتي است كه منطقه پدافند هوايي تهران صيانت از اين مناطق حساس را به عهده دارد. همچنين بايد از گروه پدافند هوايي واكنش سريع شهيد ستاري نيز يادي كرد.

اين گروه، با تجهيزات ويژه و نيروي انساني كار آزموده اي كه در اختيار دارد، براي مأموريت هاي تكميلي و بدون دفع الوقت پيش بيني شده است. كاركنان اين گروه با تجهيزات خاصشان، علاوه برآموزشهاي ويژ هاي كه در اين زمينه مي بينند،آماده ميشوند تا در صورت نياز به موقع وارد عمل شده و در نقش يك مشت آهنين به دفع تهديد واقع شده بپردازند. حوزه عملكرد اين گروه منطقه وسيعي را در بر مي گيرد و اينكه عرض ميكنم حوزه فعاليت منطقه پدافند هوايي تهران بسيار گسترده است، ناظربر همين موضوع است.

تجهيزاتي نظير: رادارهاي دوربرد، سامانه هاي تاكتيكي و ارتباطي فرمانده كنترل، سامانه هاي دفاعي توپخانه اي چالاك و... در اختيار گروه واكنش سريع قرار دارد تا اين گروه جامع تمام مأموريت هايي باشد كه براي منطقه پدافند هوايي تهران پيش بيني شده است. نوعي استقلال عمل به اين گروه تفويض شده تا در موقع ضرورت بدون دفع الوقت واردعمل شود.

برگرفته از مقاله "دیواری پولادین به نام پدافند" مجله صف - انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران

PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
قسمت چهارم

UserPostedImage

شكل گيري گروه واكنش سريع شهيد ستاري بعد از انفكاك پدافند از نيروي هوايي بوده است؟

بله! البته نياز به واحدي با چنين ويژگيهايي از پيش احساس ميشد، اما سازماندهي اش با انتزاع پدافند از نهاجا مقارن شد. ساز و كارها در نظر گرفته شده بود و مصوبات ابلاغ شده بود؛ منتهي شكل گيري، سازماندهي، شرح وظايف و ... همزمان شد با انفكاك پدافند ازنيروي هوايي.

جناب سرهنگ! منطقه هوايي تهران تا پيش از استقلال پدافند، چگونه رهبري و هدايت ميشد؟

مي دانيم كه تا پيش از انتزاع پدافند، در نيروي هوايي يك فرماندهي به نام پدافند هوايي وجود داشت. در واقع، فرمانده اين مجموعه در شمار يكي از فرماندهان عمده نيروي هوايي به شمار مي آمد. از نظر امورتاكتيكي و تخصصي، مجموعه پدافند هوايي تهران به صورت مستقيم از فرمانده پدافند هوايي و از آن پس از شخص فرمانده نيروي هوايي دستور ميگرفت. از نظر امور پشتيباني،نظر به اينكه هر واحد در چه منطقه اي مستقرشده است، از طرف پشتيباني همان پايگاه مورد حمايت بود. منطقه پدافند هوايي تهران تا پيش از انتزاع، گروه محدودي بود كه تحت پشتيباني پايگاه هوايي مهرآباد انجام وظيفه مي كرد.

حالا كه شما هم شرايط پيش از انتزاع و هم شرايط پس از انتزاع پدافند را تجربه كرده ايد، بهتر مي توانيد درباه اين موضوع نظر بدهيد كه اين انتزاع دستكم در حوزه مأموريتهاي پدافند هوايي تهران كه شما سكاندارش هستيد شكافي را در نوع هماهنگي با نيروي هوايي ايجاد نميكند؟

ببينيد ، در توفيق يك مأموريت پدافندي « زمان » نقش عمده اي دارد. به اعتقاد من،اين انتزاع مسير صحيح و درستي را پيمود و تواناييهاي هر دو يكان را افزايش داد؛ ازآن جهت كه هم اكنون هم مأموريتهاي نيروي هوايي با پشتيباني پدافند هوايي انجام ميشود؛ چرا كه امكان ندارد يك جنگنده درطي مأموريتش، نياز به هدايت و كنترل توسط شبكه راداري نداشته باشد. مأموريتهاي پدافند و نيروي هوايي جدايي ناپذير است.
ميخواهم بگويم ما در هماهنگي بي نظير با نيروي هوايي هستيم. درباره انتزاع پدافند بايد به اين نكته هم اشاره كنم كه بي ترديد اين انتزاع محصول سالها مطالعه و كارشناسي صاحب نظران است كه به اين نقطه ختم شده است.

براي اينكه بدانيم تا چه اندازه اين انتزاع مسير درستي را پيموده، كافي است به اين نكته اشاره كنم كه تا پيش از اين ما مأموريتهاي عملياتي را از جايي ديگر دريافت مي كرديم و پشتيباني مان را از جايي ديگر ميگرفتيم و چون همانطور كه اشاره كردم در مأموريتهاي پدافندي زمان از اهميت بسيار برخوردار است، ما توانسته ايم در نوع استفاده از زمان صرفه جويي قابل توجه داشته باشيم.

براي ما يكي از خاطراتتان را تعريف كنيد!

يكي از دستگا ههاي ما كه تحت ضمانت كشورسازنده هم بود، ايرادي پيدا كرد كه نيازمند انتقال به كشور سازنده بود. ماجرا به كشورسازنده منتقل شد؛ شرايطي پيشنهاد كردند كه بسيار جالب بود. آنها از ما خواستند كه ابتدا مبلغ معتنابهي به حسابشان واريز كنيم تا تازه درباره تعمير دستگاه مذكور پاي ميز مذاكره بنشينند! به اين موضوع بهانه هاي ديگري نظير اينكه هيچ ضمانتي درباره اينكه چه موقع دستگاه تعمير و تحويل خواهد شد و ... را اضافه كنيد.

ما به دانش جوانان خردمند مان تكيه كرديم و كار را به آنان سپرديم. مهمترين نكته اعتماد به نفس بود كه از آن بهره مند بوديم و اين موضوع عزت جمهوري اسلامي ايران را نشان ميداد. جوانان دانشمند در كمتر از 20 روز دستگاه را تعمير كردند؛ به طوري كه زمان تحويل دستگاه اشك در چشم همه جاري بود. اين دستگاه دوباره به چرخه عملياتي پيوست و كاركنان ما در تمام مدتي كه دستگاه تحت تعمير بود، مجدانه درحال تلاش بودند. حسُن كار ما آن است كه همه كار تعمير به عهده خودمان است و به هيچ كشوري در اين حوزه متكي نيستيم كه اين اعتماد و اتكايي كه در كاركنان ما به وجود آمده است، حاصل خودباوري و از نتايج مثبت جنگ تحميلي است.

به عنوان پرسش پاياني براي ما كمي هم از خودتان بگوييد؛ اينكه چگونه به ارتش پيوستيد و چه مناصبي را تا رسيدن به منصب فرماندهي منطقه پدافند هوايي تهران داشته ايد؟

من در سال 1370 از طريق كنكور سراسري وارد دانشگاه هوايي شهيد ستاري شدم. بعد از طي آموزشها در گروه پدافند هوايي بوشهر افتخار خدمت پيدا كردم و از آن پس، درگروه پدافند هوايي شيراز انجام وظيفه كردم.در سال 1386 دوره دافوس را سپري كردم وپس از اخذ مدرك كارشناسي ارشد از دانشكده فرماندهي و ستاد، در معاونت عمليات قرارگاه پدافند خدمت كردم و از آن پس فرمانده گروه واكنش سريع شهيد ستاري شدم. هم اكنون هم چندي است كه افتخار همراهي همكارانم را درمنطقه پدافند هوايي تهران به عنوان فرمانده اين منطقه دارم.

برگرفته از مقاله "دیواری پولادین به نام پدافند" مجله صف - انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران

PC Flight Simulation Geek Since 1998