مقاله قدیمی رو در مجله Plane&Pilot میخوندم که فکر می کنم برای دوستان جالب باشه.این مقاله نوشته David Ison هست.در این مقاله به 10 اشتباه مرسوم اشاره شده که بالاترین درصد دلایل سوانح رو به خود اختصاص میدهند:
1-
از دست دادن کنترل در آب و هوای بد: عنوان شده که این بیشتر به خاطر عدم تسلط به محیط و آموزش ناکافی رخ می دهد که نهایتاً به ورتیگو شدن و سانحه می انجامد.
2-
CFIT یا پرواز کنترل شده به سمت عوارض سطح زمین :به زبان ساده کوبیدن هواپیما به کوه در شرایط بد آب و هوا هست و دلیلش هم بی دقتی در خصوص موقعیت و position هست.محاسبه مداوم موقعیت در شرایطی که دیدی وجود نداره امر مهمی هست.
3-
مکالمه ضعیف: عدم درک کامل دستورات رد و بدل شده بین برج و خلبان.در بسیاری از شرایط خلبانان مفهوم مکالمه رو حدس می زنند و از دوباره پرسید آن اکراه دارند.دوم اینکه ذهن خلبان آماده شنیدن آن چیزی است که می خواهد بشنود.
4-
خودنمایی: در بسیاری موارد خلبانان برای خودنمایی و یا نشان دادن توانایی خود در پیش روی تماشاچیان و یا اقوام خود و یا در مواردی همچون فیلمبرداری و...اقدام به انجام مانورهایی می کنند که در نهایت منجر به سانحه می شود.بهترین توصیف برای این آیتم "جوگیر شدن" هست.
5-
بازرسی پیش از پرواز ناکافی: سرسری گرفتن این بخش مهم از یک پرواز در مواردی همچون عجله ، اعتماد به نفس و غرور بیش از حد سانحه ساز می باشد.
6-
برنامه ریزی ناکافی قبل از پرواز: نادیده گرفتن بررسی مواردی بسیار ساده و ابتدایی مثل فشار بارومتریک ،بالانس ، مرکز ثقل و... و همچنین آشنایی و اعتماد بیش از حد خلبانان به هم ممکن است باعث سانحه شود.
7-
عدم استفاده و یا سر سری گرفتن چک لیست: یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی میباشد که تا کنون منجر به بسیاری از سوانح مرگبار شده است.عدم اجرای چک لیست به وسیله فرد مسئول و یا از حفظ انجام دادن آن و همچنین اعتماد بیش از اندازه به فردی که موظف به پیاده سازی چک لیست هست از جمله این موارد میباشند.
8-
عدم انجام چک لیست "من خوبم": جالب هست ولی گاهی اوقات مهمترین عامل یک پرواز که خود خلبان هست نادیده گرفته می شود.مستی ، استرس ، داروهای خواب اور ، خستگی و... باعث سانحه می شوند.
9-
تمام شدن سوخت: خلبانان عمدتاً به دید تمسخر به این موضوع می نگرند ولی همیشه سوانحی هستند که به خاطر نادیده گرفتن و یا محاسبه اشتباه میزان سوخت مورد نیاز هست.به یاد داشته باشیم سوخت پروازمان را تا حد دقیقه محاسبه کنیم و بدانیم که یک دور اضافی ممکن است منجر به سانحه شود.
10-
عدم مدیریت صحیح فناوری: فناوری های جدید پرواز را بسیار ایمن کرده اند اما در عین حال آن را پیچیده نیز کرده اند.در شرایط حساس خلبانان تسلط خود را از دست می دهند و هر انچه را که آموخته اند به یاد نمی آورند.خلبانان تمایلی به مطالعه راهنماهای چند صد صفحه ندارند. آخرین تغییرات را اعمال نمی کنند و دانش خود را با مطالعه مستمر بروز نگه نمی دارند و اینها یعنی سانحه.
به یاد داشته باشیم"پرواز زیباترین توانایی خلقت هست ولی همیشه با خود جدیت و خطر به همراه دارد"
ترجمه ای از مقاله ده خطای برتر خلبانان ، مجله Plane&Pilot با اندکی تغییر
درج این مقاله بدون ذکر منبع "ایرانسیم" مجاز نمی باشد.
PC Flight Simulation Geek Since 1998