بعلت بروز نقص فنی و همچینین چک دوره ای و کمبود قطعات ، چند فروند از ارباس های ناوگان ماهان زمینگیر شده و پروازهای داخلی عمدتاً بر دوش ناوگان BAe-146 است .
این وضعیت از یکماه قبل رخ داده و با حادثه بویینگ 747 ماهان در جده تشدید شده است .
بعنوان مثال ، شرکت ماهان 10 پرواز هفتگی با ارباس 600-300در مسیر تهران - زاهدان انجام می داد که این پروازها به 7 پرواز کاهش یافته و با BAe-146 انجام میشود.
البته بر اساس تصمیم جدیدی که گرفته شده ناوگان BAe مقاصد بیشتری در پروازهای داخلی را بر عهده خواهد گرفت و تعداد زیادی BAe برای اجرای این برنامه در مرحله نهایی خرید هستند این تصمیم هم برای مهار فشار بر روی ناوگان ارباس گرفته شده...
از ناوگان 600 هواپیماهای زیر زمینگیر هسنتد :
EP-MNI
EP-MNJ
EP-MNL
EP-MNN
EP-MNT
EP-MNH
ناوگان 310 تقریبا همگی فعال هستند
از ناوگان 300 هم فقط هواپیماهای EP-MHM , EP-MHP فعال هستتند . کلا در فصل تابستان این وضع ناوگان زیاد مناسب نیست ....
این اتفاق و کاهش پروازهای ایرباس تو مسیر شیراز هم افتاده و حضور ایرباس ها بویژه 306 در فرودگاه شیراز کم رنگ شده است. البته پروازهای ساعت 13:50 و 4 بیشتر با BAE انجام میشود که با توجه به تراکم پروازهای اسمان و ایران ایر در این ساعات و امکان به ظرفیت نرسیدن مسافر منطقی به نظر میرسد. ولی با توجه به خرید این همه BAE منطقی است ماهان از این هواپیماها در مسیرهای داخلی و کوتاه برد و فرودگاه های کوچک که دارای طول باند کمی هستند و قادر به پذیرش هواپیماهای پهن پیکر و ایرباس نیستند استفاده نماید و در سایر مسیرهای پروازی دور برد که از نظر اقتصادی بیشتر به سود ایرلاین هست استفاده نماید. با توجه به زمان مورد نیاز برای آماده نمودن یک هواپیمای ایرباس برای پرواز و مقایسه این امر با هواپیمای BAE و بدنه باریک کاملا متوجه این امر خواهید شد.
کاربری نوشته است :
هواپیمای BAe-146 برای مسیرهای ایران مناسب نیست.
در هوای گرم این هواپیما تنبل است . در مسیرهای داخلی ایران ، ظرفیت مسافر غالبا" تکمیل و میزان بار همراه و غیر همراه بیش از ظرفیت این هواپیما است .
مسیرهای داخلی ایران طولانی بوده و هواپیما مجبور به حمل حداکثر سوخت ممکن است .
هواپیماهای BAe-146 فعال در ناوگان ماهان ، تاییدیه RVSM ندارند و مجاز به پرواز در ارتفاعات بالای 28 هزار پا نیستند. لذا در تابستان و زمستان بمنظور رهایی از تلاطم های حرارتی و ابرهای جوششی مجبور به تغییر مسیر می شوند.
این هواپیما بمنظور پوشش فرودگاههای کوچک و کم ترافیک ، وارد ناوگان ماهان شد.
http://www.mindenair.net/minden/BAE-...6_Brochure.pdf در مسیری مانند تهران به اهواز یا بلعکس در این فصل گرمی که قرار داریم تا ارتفاع 30000 پا جریان های هوای گرم باعث ایجاد توربالانس یا همان تکان های گاهی شدید در پرواز میشوند وپرواز در زیر 30000 پا گاهی غیر ممکن هست حال پرواز با BAE در این مسیر چگونه خواهد بود خدا میداند وبس.....
به نقل از
aerospacetalk
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو