Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
همزمان با برگزاري پنجاه و ششمين جلسه ستاد توسعه فناوري هوافضا، آزمايشگاه تست ايمپالس ميكرو موتورهاي سوخت مايع فضايي و آزمايشگاه تست سرد انژكتور با استفاده از لیزر (Laser Doppler Velocimetry)، روز چهارشنبه 14 تیرماه طي مراسمي با حضور سرپرست معاونت فناوري و نوآوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، رييس ستاد توسعه فناوري هوافضا و جمعي از مسؤولان دانشگاه تربيت مدرس در اين دانشگاه افتتاح شد.

UserPostedImage


آزمايشگاه تست ايمپالس ميكرو موتورهاي سوخت مايع فضايي
با حمايت ستاد توسعه فناوري هوافضاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و با هدف مطالعه اصولي مشخصات موتور و انجام تست گرم با كمترين هزينه و ارائه مشخصات عملكرد كلي موتور در دانشگاه تربيت مدرس راه اندازي شده است.

به گفته دکتر فتح اله امي، مجري طرح، آزمايشگاه تست ايمپالس ميكرو موتورهاي سوخت مايع فضايي و آزمايشگاه تست سرد انژكتور با استفاده از لیزر (Laser Doppler velocimetry) از مهمترين آزمايشگاه‌ هاي فناوري هوافضا محسوب مي​شوند كه ضرورت آن در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ هاي هوا فضا انكار ناپذير است.

با افتتاح آزمايشگاه تست ايمپالس، پژوهشگران قادر به بررسي موارد زیر خواهند بود:

- بهينه اختلاف زماني پايش سوخت و اكسيد
- تعيين كمترين مقدار سوخت اوليه
- تعيين ميزان بهينه نسبت اكسيژن به سوخت
- بررسي مسأله انتقال حرارت در موتور و ارتقا عملكرد موتور، بررسي و مطالعه آرايش جديد انژكتور
- تعداد و نوع انژكتورهاي جديد و تاثير آن بر عملكرد موتور
- بررسي و مطالعه پروفایل نازل بر عملكرد موتور
- مطالعه خواص مكانيكي و فيزيكي مواد اجزا در محيط خورنده و دماي بالا
- اندازه گيري تاخير زماني احتراق و تعيين مرزهاي پايداري موتور آزمايشگاهي براي حالت‌ هاي فركانس بالا و فركانس پايين
- تعيين اثر اكسيژن به سوخت بر مرزهاي ناپايداري، تعيين اثر طول موتور بر مرزهاي ناپايداري
- تعيين محل جبهه شعله
- تعيين تاثير عوامل شيميايي سوخت و اكسي دكننده بر عملكرد موتور
- تعيين تاثير مشخصه‌هاي فيزيكي مختلف سوخت و اكسي دكننده بر عملكرد موتور و احتراق آن

ساختمان اين آزمايشگاه شامل اتاق كنترل و كارگاه محل نگهداري مخازن اصلي سوخت و اكسيد و سكوي آزمايش است. وسايل اندازه‌گيري و مدار كنترل نيز متشكل از چند فشارسنج، دبي سنج و نيروسنج به همراه يك سامانه دريافت اطلاعات است. موتور آزمايشگاه هم از دو بخش اصلي پاشش و رانش تشكيل مي شود.


تقسيم بندي رانشگر سوخت مايع به زير سيستم‌ها
طراحي تستر ايمپالس يكي ديگر از بخش هاي آزمايشگاه تست ايمپالس ميكرو موتور سوخت مايع است. روند طراحي محفظه‌اي تستر ايمپالس تا مرحله طراحي ساختاري شامل مراحل مفهومي، طراحي سيستمي، محاسبات احتراق، محاسبات گاز ديناميكي، محاسبات پروفايل، محاسبات پاشش و محاسبات خنك كاري است. در انجام هر يك از اين مراحل نرم افزارهاي متعدد داخلي يا خارجي استفاده شده و تكرار مراحل طراحي، جهت رسيدن به مقادير بهينه سر لوحه كار بوده است.


افتتاح آزمايشگاه تست سرد انژكتور با استفاده از لیزر (Laser Doppler velocimetry)

UserPostedImage


همزمان با افتتاح آزمايشگاه تست ايمپالس ميكرو موتورهاي سوخت مايع فضايي همچنين آزمايشگاه تست سرد انژكتور دانشگاه تربيت مدرس به عنوان نخستين نمونه در كشور افتتاح شد.

بخش مكانيك دانشگاه تربيت مدرس در حال حاضر در دانشكده فني داير است و به زودي به دانشكده مكانيك و هوافضا تبديل خواهد شد، تاكنون فاقد اين دو آزمايشگاه مهم بود كه با حمايت ستاد توسعه فناوري هوا فضاي معاونت علمي رياست جمهوري و معاونت پژوهشي دانشگاه، طراحي اين آزمايشگاه از ارديبهشت 1389 آغاز و با تلاش مسوولان دانشگاهي و عليرغم تحريم‌هاي بين المللي، تجهيزات لازم از داخل و خارج كشور تامين شد.

امروزه با توجه به رقابت فشرده‌اي كه در زمينه بهبود سيستم‌هاي متحرك اعم از خودروها و وسيله نقليه زميني، هواپيماها و راكت‌ها وجود دارد تحقيقات در زمينه بهبود اين سيستم‌ها و افزايش كارآيي و بازده آنها از اهميت زيادي برخوردار است و تحقيقات در زمينه موتور و پيشرانه به عنوان قلب اين سيستم‌ها مهمترين بخش اين تحقيقات است؛ بنابراين سازندگان مختلف در جهان تلاش بسيار زيادي را صرف بهبود سيستم موتور، پيشرانه و فرآيند احتراق درآنها مي‌كنند.

يكي از زمينه‌هاي اين تلاش‌ها، بهبود فرآيند احتراق با استفاده از بهبود اتميزاسيوان و اختلاط سوخت و اكسيدكننده است. به همين دليل مدل‌هاي بسياري را براي تحليل عملكرد اختلاط و اتميزاسيون انژكتور ارائه مي‌شود كه بررسي اين مدل‌ها با استفاده از روابط تحليلي و يا محاسبات عددي صورت مي‌گيرد، ولي در آخر اين آزمايشات تجربي است كه به عنوان پلی از تئوري به واقعيت، درستي و نادرستي اين تحليل‌ها را مشخص مي‌كند.

با توجه به اين مقوله، شناخت نحوه عمل و فرآهم ‌آوري اين قطعات اهميت و جايگاه ويژه‌اي دارد كه از اين بين ابزار اندازه‌گيري سرعت و قطر ذرات كه پارامترهاي اساسي تحليل‌هاي سيالاتي هستند مهمترين و كاربردي‌ ترين اين ابزار محسوب مي‌شود و هرگونه پيشرفتي در اين ابزار مي‌تواند راهگشاي ورود فناوري‌هاي جديد و پيشرفته در زمينه موتور باشد.

هدف از اين پروژه با توجه به نياز روز افزون كشور به تحقيقات در زمينه اسپري و پيشرانه و خودكفايي در زمينه توليد آن و همچنين توليد علم، تهيه و تدوين فناوري دستگاه تست سرد انژكتور و همچنين ساخت يك نمونه از آن و ارائه فناوري ساخت آن بوده است.

اين ابزار در زمينه‌هاي تحقيقاتي وسيع ديگر نظير جريان‌هاي توربولان، پاشش رنگ، توليد كاغذ، مطالعه ماشين‌ها و اضطراب مافوق صوت كاربرد دارد.

مهمترين كاربردهاي آزمايشگاه تست سرد انژكتور موارد زیر است:
- اندازه‌گيري سرعت قطرات در چتر پاشش
- اندازه‌گيري قطر قطرات در چتر پاشش
- اندازه‌گيري سرعت ذرات پس از برخورد قطرات
- اندازه‌گيري قطر ذرات پس از برخورد قطرات
- وضعيت سيالات پس از برخورد دو چتر پاشش
- بهينه كردن آرايش انژكتورها در صفحه انژكتور
- مطالعه توربوماشين ‌ها

برگرفته از:ستاد توسعه فناوری هوا و فضا

پی نوشت:آخرین بار خاطرم هست که این آزمایشگاه و تجهیزاتش به همراه دکتر امی حدود 6-7 ماه پیش در تلویزیون نشان داده شد (تاپیک مربوطه اینجا ) و خیلی از موارد بالا توسط ایشون مطرح شد.در فیلم خیلی از تجهیزات هم همینه که تو عکسهای افتتاحیه بود! حالا با این حساب چه چیزی افتتاح شده!؟
PC Flight Simulation Geek Since 1998
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند