انتشار بررسیهای اولیه علت سقوط سوپرجت 100 در اندونزی
پس از گذشت حدودأ 3 ماه از سانحه سقوط هواپیمای مسافری سوخوی سوپرجت 100 روسیه در اندونزی، نتایج بررسیهای اولیه کارشناسان منتشر شد. پس از بررسیهای چند ماهه مقامات کمیته ایمنی حمل و نقل هوایی اندونزی و کارشناسان روسی، دلیل سقوط هواپیمای سوپرجت 100 سوخوی، کاهش ارتفاع و پرواز در ارتفاع غیرمجاز اعلام شده است.این گزارش در حالی منتشر گردید که در روز جمعه 3 آگوست، یک فروند سوخوی سوپرجت 100 بدلیل کاهش فشار داخل کابین در فرودگاه شرمیتوا مسکو مجبور به فرود اضطراری شد. طی چند ماه گذشته نیز نقص در سیستم تنظیم هوای داخل کابین در 2 مورد باعث تاخیر در پرواز این هواپیما شده است.
کارشناسان پس از بررسیهای اولیه و با بازبینی قطعات بجا مانده از هواپیما اعلام کردند آنچه به نظر میرسد، هواپیما دچار نقص فنی نبوده و دلیل حادثه کاهش ارتفاع هواپیما و ورود به ارتفاع غیرمجاز اعلام شده است که در نهایت با وجود شرایط بد جوی و نبود دید کافی، هواپیما با کوه اصابت کرده است. این هواپیما در ماه می سال جاری در جریان سفرهای نمایشی خود برای بازاریابی به کشورهای جنوب شرق آسیا سفر کرده بود که در پنجمین مقصد خود در اندونزی دچار سانحه شد و تمامی مسافران و خدمه پروازی آن کشته شدند.
به گزارش گروه هوافضای هیتنا این هواپیما به منظور انجام یک پرواز نمایشی30 دقیقهای از فرودگاه هالیم برخاسته و تا ارتفاع 2000 پایی اوج گرفته بود. سپس با گردش در مسیر پروازی به ارتفاع 10000 صعود کرده بود. پس از بدست گرفتن هدایت هواپیما توسط برج مراقبت فرودگاه جاکارتا به خدمه پروازی اعلام میشود که در همین ارتفاع باقی بمانند و مسیر خود را طی کنند. 2 دقیقه بعد خلبان درخواست کاهش ارتفاع به 6000 پایی میکند که طبق بررسی گروه تحقیق، حداقل ارتفاع مجاز پرواز در این منطقه یعنی 43 کیلومتری فرودگاه مبدآ، 6900 پا می باشد.
در حین مکالمات رد و بدل شده بین خلبان و برج مراقبت مبنی بر تایید کاهش ارتفاع به 6000 پا توسط برج مراقبت، کنترلر برج اعلام میکند که در حال بررسی مسیر و ارتفاع پرواز است و در این زمان رادار، موقعیت هواپیما را در 30 کیلومتری جنوب غربی فرودگاه مبدأ و بر فراز یک منطقه آموزشی نشان میدهد اما مشخص میشود که هواپیما پیش از آن و حین مکالمات دچار سانحه شده و در ارتفاع 6000 پایی با کوه اصابت کرده است. از طرفی کارشناسان گفته اند که مسیر پرواز در برنامه پروازی نبوده و حداقل ارتفاع لازم در این مسیر می بایست 13200 پا باشد.در خلال رد و بدل شدن مکالمات بین خلبان و برج مراقبت برای بررسی مسیر و ارتفاع پرواز، به علت عدم دید کافی هواپیما با کوه برخورد کرده است.
اطلاعات شرایط جوی منطقه در زمان حادثه توسط ایستگاههای هواشناسی محلی مورد بررسی قرار گرفته که نشان میدهد در زمان حادثه توده متراکمی از ابرهای باران زا با ارتفاع حدود 2000 پایی منطقه را احاطه کرده بودند و همین امر موجب کاهش دید خلبان شده است.
از طرف دیگر کارشناسان اطلاعات 22 دقیقهای پرواز از لحظه روشن شدن موتورهای تا لحظه برخورد با کوه، شامل مکالمات خدمه پرواز و برج مراقبت را مورد بازبینی قرار دادند و اعلام کردند هیچ نکته منفی مبنی بر اعلام شرایط اضطراری توسط خلبان و یا سیستمهای هشدار هواپیما دیده نشده است که نشان میدهد سیستمهای هشدار دهنده و سیستمهای هدایت، ناوبری و رادیویی هواپیما هیچ سیگنال هشداری دال بر نقص فنی ارسال نکردهاند.
برگرفته از خبر هیتنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998