amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
12 سال پیش
UserPostedImage

تین نیوز: یك مقام مسوول در بخش حمل و نقل هوایی در تعریف از هواپیماهای فوق سبك شخصی گفت: پرنده‌ای كه زیر 600 كیلوگرم وزن دارد را به‌عنوان هواپیمای فوق سبك می‌شناسیم.

وی یادآور شد: در زمینه قوانین استفاده از هواپیماهای فوق سبك هیات دولت سال 86 آیین نامه‌ای مصوب كرد كه طبق آن نقش سازمان هواپیمایی كشور به عنوان ناظر و نیز شركت فرودگاه‌ها مشخص شده است.

وی یادآور شد: پروازهای فوق سبك باید در هوایی كه در اصول پروازی به آن خوب می‌گویند، پرواز كند. هر چند در شرایط دیگر جوی تمام مسوولیت پرواز با خلبان است.

وی با بیان این‌كه خلبانان گواهی‌های لازم را برای پرواز با هواپیمای شخصی خود از سازمان هواپیمای كشور می‌گیرند، گفت: در تمام دنیا صاحبان هواپیماهای شخصی و خلبان این هواپیماها آزادی عمل حداكثری دارند.

این مقام مسوول با تاكید بر این‌كه از هواپیماهای شخصی بیشتر به منظور تفریح و یا ورزش استفاده می‌كنند، گفت: وظیفه فرودگاه‌ها دادن اطلاعات به خلبانان هواپیماهای شخصی درمورد مسیر و نیز وضعیت آب و هوایی مبداء، مقصد و طول مسیر پروازی است این كه پرواز كنند یا خیر برعهده خود خلبان است.

وی همچنین اظهار كرد: تمامی فعالیت‌های هواپیماهای فوق سبك در فرودگاه‌ها با مجوز خلبان یا صاحب هواپیما انجام می‌شود و وظیفه فرودگاه دادن خدمات است و نمی‌تواند آزادی عمل در زمان پرواز این نوع هواپیماها را محدود كند.

این كارشناس صنعت هوایی خاطرنشان كرد: تنها زمانی كه هواپیما قصد پریدن به مقصدی خارج از فرودگاه داشته باشد باید با فرودگاه هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

وی یادآور شد: تنها زمانی پرواز هواپیمای شخصی ممنوع است كه هوا خوب نباشد. در صنعت هوایی به هوایی بد گفته می‌شود كه دید افقی خلبان زیر پنج كیلومتر باشد. در غیر این صورت هر قدر هم كه پرواز ریسك داشته باشد این خود خلبان است كه آن را می‌پذیرد و در صورت تمایل پرواز می‌كند. این قوانین بین المللی هستند و در تمام دنیا اجرا می‌شوند.

این مقام مسوول همچنین اظهار كرد: در صورت بروز حادثه برای هواپیماهای شخصی تیم بررسی سانحه توسط مسوول تشكیل می‌شود و بررسی‌های لازم مبنی بر این‌كه آیا وضعیت جوی باعث حادثه شده است یا نقص فنی و این كه آیا خلبان قبل از پرواز چك‌های لازم را انجام داده است یا نه مشخص می‌شود. همچنین فاكتورهایی چون میزان دید، غبار و برف و باران نیز به عنوان عوامل جوی نامطلوب می‌توانند در بروز سانحه برای هواپیماهای فوق سبك تعیین شوند.

وی در پاسخ به این پرسش كه چند فرودگاه در كشور به هواپیماهای فوق سبك سرویس می‌دهند، گفت:‌در همه فرودگاه‌ها هواپیماهای فوق سبك می‌توانند فعالیت كنند. ولی به دلیل آزادی بسیاری كه هواپیماهای شخصی در پروازها دارند فرودگاه‌های بزرگ و پر ترافیك در زمان‌های خلوت اجازه فعالیت‌ به این هواپیماها می‌دهند.

به گفته این كارشناس صنعت هوایی،‌ فرودگاه آزادی در آبیك قزوین، فرودگاه آسمان در ری و مجموعه سپهر در شمال شهر تهران جزو مكان‌هایی هستند كه امكان نشستن و برخاستن هواپیماهای فوق سبك در آن‌ها فراهم است.

وی همچنین اظهار كرد:‌ تاكنون در چادگان و چالوس نیز مجوزهایی برای تاسیس فرودگاه برای پروازهای هواپیماهای فوق سبك داده شده است.

وی درمورد مشخصات فرودگاه‌های هواپیماهای فوق سبك خاطرنشان كرد: فرودگاه‌های مربوط به هواپیماهای غول پیكر و پهن پیكر باید در باند زیرسازی‌های لازم انجام شود و پس از كند شدن باند با مواد لازم پر شود تا آسفالت آن بتواند مقاومت لازم در برابر نشست و برخاست‌های این اجسام سنگین را داشته باشد.

وی افزود: اما هواپیماهای فوق سبك نیازمند چنین زیرساخت‌هایی نیستند. زیرا نشست و برخاست این هواپیماها روی جاده‌ای آسفالت شده شهری نیز ممكن است و خطری ایجاد نمی‌كند.این هواپیماها شاید نیاز به تجهیزات كمك ناوبری نیز نداشته باشند. تنها لازم است از پرواز داخل ابر خودداری كنند و مراقب هواپیماهای مشابه خود باشند.

این كارشناس صنعت هوایی با بیان این‌كه استقبال از هواپیماهای فوق سبك شخصی رو به گسترش است، گفت: برای توسعه استفاده از این وسیله نقلیه تفریحی و ورزشی نیاز به روان‌سازی مقررات داریم. هر قدر این امر توسعه یابد به نفع كشور است. زیرا ایران سرزمین پهناوری است و این هواپیماها می‌توانند به تردد آسان‌تر كمك كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا این ورزش یا تفریح مربوط به قشر مرفه جامعه است بنابراین نمی‌تواند همگیر شود، گفت: وقتی نهادینه شود و گسترش یابد اقتصادی‌تر شود و همه می‌توانند از آن استفاده كنند.

این مقام مسوول با اشاره به مصرف سوخت پایین انواع هواپیماهای فوق سبك گفت: این هواپیماها می‌توانند 300 تا 400 كیلومتر را با یك بار سوخت‌گیری طی كنند ضمن آن‌كه در هر جای مسیر می‌توانند برای سوخت گیری در فرودگاه‌های بین راه توقف كنند.

وی خاطرنشان كرد: مقرراتی برای پرواز این پرنده‌ها وجود دارد و نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد. هواپیماهایی كه برای این منظور در فرودگاه‌های كشور تردد می‌كنند باید مجوز پرواز در آسمان ایران را از سازمان هواپیمایی كشور دریافت كنند.

وی در پایان اظهار كرد: با توجه به آن‌كه فرودگاه‌های لازم برای هواپیماهای فوق سبك نیازمند زیرسازی‌های خاصی نیست صاحبان هواپیماهای شخصی به صورت جمعی می‌توانند برای گرفتن مجوز ساخت فرودگاه اقدام كنند. كاری كه تاكنون نیز انجام شده است.
مرجع : خبرگزاری ايسنا




UserPostedImage
Parham Ziaie
  • Parham Ziaie
  • 61.42% (دوستانه)
  • بال طلایی - عقاب یار
12 سال پیش
ايشان نگفتد كه اگر هواپيمايشان در جنگل سقوط كند و موبايل هايش هم خاموش شود ، پس از دو هفته چكونه مى خواهند پيدايشان كنند؟؟
امام على :
*هنگامی که از چیزی می‏ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است
UserPostedImage