چگونگی سقوط هواپیمای لاکهید و شهادت تیمسار ستاری:
خلبان ، هواپيما را براي پرواز آماده کرد...!!!!
ساعت حدوداً 8 شب بود. خلبان سرهنگ جمشيدي به همراه كمك خود سرهنگ دوم خلبان جم منش هواپيماي جت استار را براي پرواز به سمت تهران آماده مي كردند. تيمسار ستاري به همراه تيمسار اردستاني ، شجاعي ، ياسيني و ديگر همراهان به پاي هواپيما آمده و پس از خداحافظي سوار بر هواپيما شدند.
مهندس پرواز سروان سنايي مشغول چك هاي قبل از پرواز است. بعد از سوار شدن درب هواپيما بسته مي شود. ساعت تقريباً 20:10 كمك خلبان از برج اصفهان اجازه استارت و درخواست كليرنس براي فرودگاه مهرآباد را مي خواهد.
اجازه استارت داده مي شود. مسير پروازي نيز براي پرواز به سمت تهران توسط برج به هواپيماي حامل فرماندهان ارتش داده مي شود. بعد از روشن شدن 4 موتور جت هواپيما ، درخواست تاكسي براي باند 26 فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان داده مي شود و مسير تاكسي كردن توسط برج به خلبان اعلام مي شود.
هواپيما آرام آرام و بدون هيچ گونه مشكلي مشغول تاكسي كردن هست. تيمسار و همراهان مشغول صحبت و گفتگو با يكديگر هستند . بعد از رسيدن به اول باند ، برج هواپيما را براي تيك آف مجاز مي نمايد و پرواز خوبي براي آنها آرزو مي كند. خلبان جمشيدي با جلو دادن تراتل هاي هواپيما 4 موتور را به غرش در مي آورد و هواپيما بعد از رسيدن به سرعت مناسب تيك آف مي كند و با گردش به راست شروع به گرفتن ارتفاع و قرار گرفتن در مسير پروازي مي كند.
حدوداً ساعت 20 و 30 دقيقه مهندس سنايي و خلبان مشغول انجام چك ليست هاي بعد از تيك آف و ارتفاع گرفتن هستند . ناگهان متوجه مي شوند كه چراغ هشدار درب هواپيما روشن شده و نشان مي دهد كه اشكالي در درست بسته شدن آن مي باشد. (قبلاً نيز گويا اين در مشكل داشته و كامل سيف نمي شده است) با مشاهده اين وضعيت خلبان با اعلام وضعيت اضطراري به واحد مراقبت اصفهان درخواست بازگشت به اصفهان و رفع مشكل را مي نمايد.
واحد مراقبت با انجام اقدامات لازم هواپيما را راهنمايي ميكند تا مجدداً به فرودگاه اصفهان برگردد. داخل هواپيما نيز به اطلاع تيمسار و سايرين مي رسانند كه هواپيما دچار مشكل در درب شده و قصد بازگشت به اصفهان را دارند. كمك خلبان جم منش و مهندس پرواز سنايي مشغول چك ليست هاي حالت اضطراري هستند. خلبان شريفي نيز هواپيما را در كنترل دارد. خلبان كم كم شروع به كاستن ارتفاع مي كند. لازم به ذكر است ارتفاع فرودگاه اصفهان از سطح دريا 5059 پا مي باشد. {خلبان به گمان اينكه در مهرآباد خواهد نشست ارتفاع را تا حدود 5000 پا كاهش مي دهد ( ارتفاع تهران از سطح دريا 3794 پا است).}
ساعت 20:42 در آخرين تماس؛ موقعيت هواپيما خواسته مي شود. اينگونه جواب مي آيد: در حال گردش براي فاينال هستيم و ناگهان ارتباط با برج مراقبت قطع مي شود.
هواپيماي جت استار نيروي هوايي به شماره ثبت 9001-5 در فاصله 64 كيلومتري فرودگاه در جاده نايين – يزد سقوط كرده بود و فرمانده نيروي هوايي و جمعي از فرماندهان نيرو و همراهانشان به شهادت رسيده بودند.
در اين هواپيما افراد زير به همراه شهيد ستاري به شهادت رسيدند :
شهيد خلبان مصطفي اردستاني (معاونت عمليات نيروي هوايي) – شهيد خلبان سيد عليرضا ياسيني (معاون هماهنگ کننده و رئيس ستاد نيروي هوايي) – شهيد احمد شجاعي – شهيد حسن رزاقي – شهيد شريفي (مسئول دفتر شهيد ستاري) – شهيد خلبان جمشيدي (خلبان پرواز) – شهيد خلبان جم منش (كمك خلبان) – شهيد سنايي (مهندس پرواز) – شهيد پورزاری (افسر و گارد همراه) - شهيد محتشمی (افسر و گارد همراه) و شهيد محسنی (افسر و گارد همراه)
برگرفته از : آئروسنتر و فیس بوق
@};-

ویرایش بوسیله ناظر
12 سال پیش
|
دلیل ویرایش: نامشخص