amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
11 سال پیش

برخی از کنترلرهای ترافیک هوایی حین ارائه ی traffic information، بجای اینکه بر اساس PANS-ATM ارتفاع واقعی یا پیش بینی شده ی پرواز مورد نظر را بدهند، موقعیت "ارتفاعی نسبی" با توجه به پرواز دیگر را ارائه می دهند. دلیل استفاده از این تکنیک این است که اگر براساس PANS-ATM اقدام شود، برخی از خلبان ها ممکن است اطلاعات مربوط به level را اشتباها بعنوان یک instruction برای Climb و یا descend تعبیر کند. این مشکل ممکن است در شرایط فرکانسی شلوغ یا داشتن لهجه حین مکالمه تشدید شود.

در PANS-ATM ایکائو بند 12.3.1.1 قید شده است که کلمه ی LEVEL درPhraseology کنترلرها چگونه باید استعمال شود. ارائه ی Traffic information یکی از مواردی است که کلمه ی LEVEL در آن مورد استعمال قرار می گیرد.

هدف از ارائه ی Traffic information افزایش آگاهیِ موقعیتی خلبان است. برخی از کشورها و ارائه دهندگان سرویس ناوبری هوایی کنترلرها را مجاز کرده اند تا بجای استفاده از "ارتفاع واقعیِ" پرواز حین ارائه ی Traffic information، "ارتفاع نسبی" ترافیک را بکار ببرند. بعنوان مثال:

“traffic, 12 O’clock, 6 miles, opposite direction, 1000ft above/below”

در برخی موارد برای ارائه ی traffic information به پروازهایی که در حال climb یا descend هستند، کلمه ی cleared level نیز به آن اضافه می شود. بعنوان مثال:

. “…1000ft above/below cleared level”

زیر گروه ارتقای ایمنی یوروکنترل با این موضوع را بعنوان یک safety alert معرفی کرده است و با هدف ارزیابی سودمندی هر روش و تغییر در دستورالعمل ایکائو برای ارائه ی Traffic information بدنبال جمع آوری اطلاعات و نظرات از کشورهای مختلف و اشخاص صاحب نظر است. این زیرگروه همچنین بدنبال جمع آوری رویدادهای مرتبط با نحوه ی ارائه ی اطلاعات level در Traffic information است. صاحب نظران می توانند مطالب و نظرات خود در ارتباط با این موضوع را با ما در میان گذارند.

article@iran-atca.ir

جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران

UserPostedImage
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
11 سال پیش

سلام به همه @};-

تا جایی که من میدونم از کلیر لول برای ارتفاع گرفتن به یک عدد مشخص اون هم بالای ترنزیشن آلت ( با برنامه قبلی و مشخص مثل داشتن فلایت پلن ) استفاده میشه نه برای دیسند .

پرواز بالا و یا پایین ترنزیشن آلتیتود و یا حتی قصد قبلی از عدد ارتفاع ، نوع پرواز و حتی نوع هواپیما در این مورد تاثیر داره .
اینها همه در مورد پروازهای ifr هست و پرواز های vfr هم که قوانین دیگری دارد ..
قوانین کشورهای مختلف هم متفاوت ولی ثبت شدس ، حتی تمام کشورهایی که تحت قوانین ایکاو پرواز میکنند.

جالب اینجاست که بدونید متاسفانه در کشور ما اکثر خلبانها و کنترلرها در این موارد کاملا سلیقه ای عمل میکنند و اکثرا تابع قانون نیستن . این رو میتونم به راحتی ثابت کنم.