amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
12 سال پیش
26 اکتبر 2010، یک فروند هواپیمای B738 در شرایط IMC، درحالیکه توسط کنترلر مرکز کنترل در منطقه ای کوهستانی وکتور می شد برای کاهش ارتفاع به ارتفاعی که 5000 پا زیر minimum vector altitude بود مجاز می شود. کروی پروازی در شرایط IMC بدون توجه به این موضوع ارتفاع خود را کاهش می دهد. ادامه ی کاهش ارتفاع منجر به صدور هشدار “TERRAIN, PULL UP” می شود. بر اساس بررسی های انجام گرفته در شرایطی که این هشدارها صادر شده اند حداقل مجاورت پرواز و موانع زمینی تا 655 پا نیز رسیده است.

UserPostedImage

UserPostedImage

بر اساس اعلام بورد تخصصی بررسی سانحه ی ژاپن، سیستم هشدار حداقل ارتفاع سکتورهای پروازی(MSAW) برای این فرودگاه که بلحاظ ترافیکی سیزدهمین فرودگاه شلوغ ژاپن است خریداری شده بود ولی در زمان وقوع این رویداد این سیستم نصب نشده بود.

بر اساس بررسی های انجام شده نتایج زیر حاصل شد:

-از آنجایی که توجه کنترلر رادار بر ایجاد جدایی با پروازی دیگر که در holding بوده است متمرکز بوده، حداقل ارتفاع برای وکتور را فراموش می کند. کنترلر کمک نیز به خطای کنترلر رادار توجه نمی کند. بر پایه ی استنباط تیم بررسی، این نیاز احساس شد که برای بهبود هماهنگی بین کنترلرها بیشتر بر آموزشTeam Resource Management (TRM) تأکید شود. (همان آموزشی که برای کنترلرهای ایران وجود ندارد!)

- طبق ابن گزارش با وجود فراموشی کنترلر، بر مسئولیت کروی پرواز در حفظ هوشیاری خود نسبت به موانع زمینی علیرغم اینکه تحت کنترل رادار هستند، تأکید می شود.

-کمک خلبان علیرغم اینکه در Navigation Display خود متوجه نزدیک شدن به ناحیه ی کوهستانی می شود ولی به خلبان پرواز اطلاعی نمی دهد.

-در این گزارش نهایتا نتیجه گیری شده است، گرچه هردو خلبان پرواز اخیراً دوره های آموزشی crew resource management را پشت سر گذاشته بودند، نتوانسته بودند بر اساس آنچه که آموزش دیده بودند اقدام کنند.

دانلود گزارش بورد بررسی سانحه ژاپن 

جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران
UserPostedImage
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
12 سال پیش
سلام به همه @};-

این جریان بسیار آموزندس ، چیزی شبیه به حادثه tu154 خرم آباد .

کاپتان آسیایی تو یه خاطره که در شرایط imc بوده میگفت واقعه دید در حدی پاینه که گاهن 10 متری هم دیده نمیشه پس باید به سیستمهای هشدار دهنده توجه کرد و فرمانهای کنرلرها رو اجرا کرد. در این مورد تنظیمات درست فشار ایستگاه بسیار با اهمیته و بازی با مرگ و زندگی به حساب میاد .

وای به حال روزی که نه به هشدارها توجه داشت و نه کنترلر درست فرمان داده باشه [attack]
Parham Ziaie
  • Parham Ziaie
  • 61.42% (دوستانه)
  • بال طلایی - عقاب یار
12 سال پیش
دوستان IMC يعنى چه ؟؟
باتشكر
امام على :
*هنگامی که از چیزی می‏ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است
UserPostedImage
amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
12 سال پیش
ارسال شده توسط : Cpt.ziaie 

دوستان IMC يعنى چه ؟؟
باتشكر



سلام

Instrument Meteorological Conditions

شرایطی است که دید ، فاصله از ابر ، و سقف ابر کمتر از حداقل مجاز مشخص شده در شرایط VMC باشه
شرایطی است که تنها پرواز بطور IFR و از طریق آلات دقیق انجام میشه

Visual Meteorological Conditions

شرایطی است که دید ، فاصله از ابر و سقف ابر برابر و یا بهتر از شرایط تعریف شده برای پرواز VFR باشه

Annex 2 , Chapter 1
UserPostedImage
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند