Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
UserPostedImage


هواپيماي جنگنده تهاجمي مشترك F35 كه تا كنون حوادث گوناگوني را پشت سر گذاشته، در 19 فورييه دچار ترك در پره‌ي طبقه سوم توربين فشار پايين شد. اين حادثه براي يك فروند F35B كه نوع نشست و برخاست كوتاه اين هواپيما مي‌باشد اتفاق افتاد. اين در حالي است كه اين هواپيما 25 روز پيش پرواز خود را پس از مدتي زمينگير شدن بدليل نشت بنزين از سر گرفته بود.

در پي اين حادثه تمامي ناوگان پروازي اين جنگنده كه همگي پروازهاي آزمايشي انجام مي‌دادند زمينگير شدند. موتور اين هواپيماي از نوع توربوفن F135 ساخت شركت پرت اند ويتني مي‌باشد. موتوري كه دچار حادثه شده تا كنون 700 ساعت كار كرده و مجموعآ 409 ساعت پرواز داشته است.

به گزارش گروه هوافضاي هيتنا، ايجاد ترك در پره‌هاي موتور اين هواپيما پيش از اين نيز گزارش شده بود. در سال 2007 و 2008 موتور دو فروند از نوع عمود پرواز اين هواپيما دچار ترك در طبقه سوم توربين فشار پايين شد كه پروازهاي آزمايشي اين هواپيما را به تاخير انداخت. در آن زمان ارتعاش ايجاد شده در اثر تعامل ميان پره‌هاي روتور و استاتور در توربين عامل ايجاد خستگي ور در نهايت ترك در پره‌ها اعلام شد و شركت پرت اند ويتني پس از بررسي و آزمايش‌هاي متعدد اعلام كرد اين مشكل با تغييراتي در موتور مرتفع شده است.

UserPostedImage


بروز مجدد ترك در پره‌هاي موتور تنها پس از 5 سال بطور جدي آينده اين پروژه را زير سوال مي‌برد. هواپيماي F35 كه اولين هواپيماي جنگنده‌اي است كه آمریکا آن را با همكاري چند كشور می‌سازد و قرار است به عنوان جنگنده تهاجمي مشترك در ناوگان هوايي اين كشورها در نيروهاي دريايي و هوايي مورد استفاده قرار گيرد. اين هواپیما با رهبري شركت لاكهيد مارتين آمريكا طراحي و ساخته شده و به نظر مي‌رسد دلايل حوادث پيش آمده براي اين هواپيما چيزي فراتر از اشكالات طراحي و يا ساخت باشد.

بطور قطع نمي‌توان در اين مورد اظهار نظر كرد اما شركت لاكهيد مارتين در كنار هواپيماي F35 هواپيماي جنگنده بسيار پيشرفته F22 رپتور را نيز توليد كرده است. جنگنده F22 نيز اگرچه مشكلات و حوادثي تا كنون داشته، اما مي‌توان آنها را براي اولين جنگنده‌اي نسل جديد امري طبيعي دانست. با توجه به این موضوع جای سئوال است که شركت لاكهيد مارتين با چنين تجربه و مهارتي چگونه از پس مشكلات F35 برنمي‌آيد.

علل ناكامي اين هواپيما و حوادث پيش آمده را شايد بتوان در مشترك بودن طراحي و ساخت آن دانست و يا اينكه شركت لاكهيد مارتين به عنوان يكي از برترين شركت هوافضايي جهان، نمي‌خواهد دانش خود را بطور كامل در قالب يك هواپيماي جنگنده در اختيار ساير كشورها قرار دهد.

به نظر می‌رسد اين هواپيما كه پيش‌بيني مي‌شود بيش از 400 ميليارد دلار بودجه صرف آن خواهد شد و قرار است 2400 فروند از آنها در اختيار نيروهاي نظامي آمريكا قرار گيرد هم چنان با اما و اگرهايي مواجه است كه پيشبرد اين طرح را در هاله‌اي از ابهام فرو برده. هم‌چنان كه تاكنون برخي كشورهاي همکار در اين پروژه به نوعي از اين طرح نااميد شده و به سراغ جايگزين‌هاي براي اين هواپيما مي‌گردند.

هیتنا

PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
شرکت پرت اند ویتنی اعلام کرد دما و حرارت بالا در موتور در اثر آزمایش موتور در فاز سوپرسونیک و در ارتفاع کم، عامل ایجاد ترک در پره توربین جنگنده F35 بوده که موجب زمینگیری ناوگان این جنگنده شده است.

مدیر بخش موتورهای نظامی شرکت پرت اند ویتنی اعلام کرده ترک ایجاد شده بر اثر دمای بالا در پره توربین موتور F135 یک فروند از این جنگنده ایجاد شده و نیروی هوایی ایالات متحده برای اطمینان و احتیاط بیشتر تمامی ناوگان این جنگنده را زمینگیر کرده بود.

چنین حادثه‌ای پیش از این نیز برای این جنگنده اتفاق افتاده بود و در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ دو فروند F35B در پره طبقه سوم توربین فشار پایین خود دچار ترک شده بودند. ترک مشاهده شده در روزهای گذشته به شدت سرمایه‌گذاران این طرح و شرکت‌های سازنده را نگران کرده بود، چراکه دقیقآ همانند اتفاق مشابه در ۵ سال پیش بود و احتمال داده می‌شد که این جنگنده در توربین موتور خود دچار مشکلات جدی باشد.

به گزارش گروه هوافضای هیتنا، موتوری که ترک ۴.۲ میلی‌متری بر روی پره توربین آن مشاهده شده بود، تحت آزمایش سوپرسونیک با نیروی پیشران بالا و در ارتفاع پایین قرار گرفته بود و به گفته شرکت لاکهید مارتین، این آزمایش به دلیل ایجاد حرارت بالا و انتقال حرارت به پره‌ها، باعث ایجاد ترک بر روی یکی از پره‌ها شده بود. به گفته این شرکت، موتور در حالت عادی و آزمایش‌های متداول مشکلی نخواهد داشت.

شرکت پرت اند ویتنی اعلام کرده که به دلیل بروز چنین اتفاقی در گذشته، بیم آن می‌رفت که این ترک در اثر خستگی در پره‌های ایجاد می‌شود و در صورت صحت این نظریه، موتور می‌بایست تحت بازبینی‌های مجدد طراحی قرار می‌گرفت.

هیتنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998