دبیر علمی سومین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین با اعلام نتایج ارزیابی عملکرد تیمهای شرکت کننده در این دوره از مسابقات، ضعف اصلی دانشجویان را در طراحی و ساخت موتور عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدمحمد باقر ملائک، صبح امروز در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین درباره عملکرد علمی و فنی گروهها گفت: دیتالاگری که ما بر روی هواپیماهای ساخته شده برای ردیابی مسیر آنها بر بستر GPS نصب کردیم نشان داد که این پرنده ها در ردیابی و دنبال کردن هدف مشکلاتی دارند که برای برطرف شدن آن باید بر روی دانش موتور دانشجویان سرمایهگذاری شود.
به گفته این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، خطوط انتقال زمین، لینک تصاویر و لینک ارتباط با ایستگاههای زمینی پرندهها نسبت به دورههای قبلی بسیار رشد داشته است.
ملائک با اشاره به اینکه تیمها افزون بر رقابت با یکدیگر، نسبت به آنچه که در پروپوزال ارائه کردهاند نیز سنجیده شدهاند، اظهار کرد: ما از تیمها انتظار داریم که خطاهای خود را آنالیز و اصلاح کنند. هر تیمی که بتواند ادعاهای پروپوزال خود را محقق کند، خطاهای خود را پیشبینی کند و سوانحی را که برای پرنده اتفاق میافتد آنالیز کند از نظر علمی قابل تقدیر است.
وی افزود: در این دوره از مسابقات تیمهای دانشگاه آزاد از سراسر کشور نسبت به دانشگاههای سراسری حضور پررنگتری داشتند و جوایز اول تا سوم را نیز شهرستانیها از آن خود کردند که نشان میدهد دانشگاههای سراسری باید در شیوه آموزش و پژوهش خود بازنگری کنند.
به اعتقاد ملائک، شرکت کنندگان در این مسابقات قرار نیست ثابت کنند که میتوانند بهتر از صنایع، پرنده بسازند بلکه هدف از برگزاری این است که دانشگاه به بهترین شکل ممکن بخش خصوصی و دانشگاهیان را برای همکاری با صنعت آماده کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه 24 استان کشور در ثبتنام اولیه این مسابقات حضور داشتهاند، تاکید کرد: باید در زمینه گستردگی و سرمایهگذاری در بخش آموزش صنایع هوا فضا در کشور مطالعات بیشتری داشته باشیم. ضمن اینکه برای این میزان علاقه و تخصص باید زمینه فعالیت نیز فراهم باشد که باید برای این موضوع فکری برای 90 فرودگاه غیر فعال کشور کرد.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)