Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
11 سال پیش


UserPostedImage



سانحه یک فروند هواپیمای کره جنوبی در سان‌فرانسیسکو که روز شنبه رخ داد، خدشه‌ای بر سابقه ایمنی یکی از مطمئن‌ترین هواپیماهای جهان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند در سانحه هواپیمای بوئینگ 777 آسیانا ایرلاینز که بیش از 300 سرنشین داشت، دو نفر کشته و بیش از 70 نفر مجروح شده‌اند.

در صورتیکه گزارش‌های منتشره تایید شوند، این نخستین سانحه مرگبار مربوط به بوئینگ 777 خواهد بود.

طبق اعلام بوئینگ، خانواده هواپیمای دو موتوره مسافت دور 777 بیش از 18 سال فعالیت و بیش از پنج میلیون پرواز داشته است و یکی از هواپیماهای قدرتمند صنعت باقی مانده است.

از سوی دیگر این سومین سانحه مرگبار برای آسیانا ایرلاینز است که یکی از ایرلاین‌های رو به رشد سریع در آسیاست و فعالیتش را در سال 1988 به عنوان رقیبی برای ایرلاین ملی کورین ایر لاینز آغاز کرد.

هنوز هیچ دلیل فوری در مورد علت وقوع این سانحه مشخص نیست.

سازمان ملی ایمنی حمل و نقل اعلام کرده که گروهی را برای آغاز بررسی لاشه هواپیما به محل سانحه اعزام می‌کند.

هواپیمایی که روز شنبه دچار سانحه شد، هفت ساله بود و در سال 2006 از کارخانه بوئینگ خارج شد.

این هواپیما یک 777-200ER است که ظرفیت حمل 301 مسافر در مسافتی به طول 14300 کیلومتر را دارد.

در ژانویه سال 2008 تمامی مسافران و خدمه هواپیمای 777-200ER متعلق به بریتیش ایرویز از یک سانحه فرود مشابه که طی آن هواپیما اندکی دورتر از باند فرودگاه هیتروی لندن به زمین نشست، جان سالم به در بردند.

تحقیقات دو ساله علت این سانحه را انسداد سوخت اعلام کردند. این کشف باعث تغییر در طراحی موتورهای رولز رویس مورد استفاده در برخی از هواپیماهای 777 شد. همچنین مهارت خلبان بریتیش ایرویز عامل جلوگیری از وقوع سانحه بدتری شناخته شد.

در هواپیمای 777-200ER آسیانا که روز شنبه دچار سانحه شد، موتورهای پرات اند ویتنی به کار رفته بود. این شرکت برای همکاری کامل با مقامات تحقیق کننده اعلام آمادگی کرده است.

بر اساس اطلاعات موجود در وب سایت بوئینگ، این شرکت در مجموع 422 سفارش برای 777-200ER دریافت کرده که تنها یکی از آنها را که مربوط به آسیانا بوده، تحویل نداده است.

ارزش این هواپیما بر مبنای قیمت فهرست 259 میلیون دلار است.

سانحه مرگبار قبلی آسیانا مربوط به یک هواپیمای مسافری بوئینگ 737-500 در ژوییه سال 1993 بود و در شرایطی روی داد که هواپیما به دلیل بدی آب و هوا چند کیلومتر دورتر از فرودگاه موکپوی کره فرود آمد و در جریان این سانحه 68 نفر جانشان را از دست دادند.

همچنین یک هواپیمای باری بوئینگ 747-400 آسیانا در ژوییه سال 2011 در دریا سقوط کرد و هر دو خلبان آن کشته شدند.

کورین ایر و دولت کره جنوبی در دهه 1990 مجموعه اقداماتی را برای بهبود استانداردهای ایمنی انجام دادند. این امر کاهش چشمگیر سوانح ایرلاین‌های کره‌ای در دهه 2000 و تبدیل شدن کره جنوبی به الگویی برای کشورهای آسیایی دیگر مانند اندونزی به منظور بهبود استانداردهای ایمنی را به دنبال داشت.

12 فروند بوئینگ 777-200ER و دو فروند بوئینگ 747-400 آسیانا برای پرواز در مسیرهای آمریکا و اروپا استفاده می‌شوند. این شرکت شش فروند هواپیمای مسافری A380 و 30 فروند ایرباس A350 سفارش داده که 22 فروند آنها مدل‌های مسافت دور 900 و 1000 هستند.

به گزارش رویترز، قرار است آسیانا این هواپیماها را از سال 2014 دریافت کند و برای خدمات به آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار دهد.