کسانی که night rating دارن یا تجربه پرواز در شب رو دارن شاید یکم بیشتر این قضیه براشون قابل هضم باشه اما بماند که این هیچ توجیهی واسه این اشتباه نخواهد داشت.
پرواز در شب اونم به سمت فرود گاهی که بین شهر شلوغی مثل تهران قرار داشته باشه حتی با وجود چراغهای باند و تقرب باز هم بدلیل چراغهای شهر واقعاً خیلی خیلی گیج کنندست اما خیلی عجیبه اگه از VOR,ILS,NDB استفاده میکرد قطعا این اشتباه انجام نمیشد واقعاً عجیبه که هر ۲ خلبان متوجهٔ این اشتباه نشدن اگه کنترلر متوجه نمیشد شاید واسه خلبنا جمع و جور کردن اون هواپیما دیر میشد و بعد فاجععععععععه
بن مور عزیز، کلا پروازهای خطوط هوایی طبق ایین نامه پرواز بصورت IFR هست، حالا چه روز ، چه شب، چه با دید کافی و یا واقعا در شرایط جوی IFR، اما اکثرا پروازها با اینکه تحت شرایط IFR هستند وقتی که دید کافی و هوای ارام هست بصورت VFR فرود میان، البته با اجازه برج مراقبت و با مسئولیت خلبان، مثلا به جای ILS Approach که معمولا حدود 15 مایل باید از باند دور بشند و در منطقه IAF (نقطه شروع فرود) و از انجا مراحل فرود را شروع کنند، خلبان در محدوده 5 مایلی و با استفاده از ترافیک پترن فرود میاد، در این حالت حداقل های فرود با الات دقیق ملاک نیست و دید خلبان و استاندارد ترافیک پترن فرودگاه ارتفاع را تعین میکنه.
سلام آقا رضا تمام فرمایشات شما درست هستش
من احساس میکنم که منظورمو خیلی ساده و بد بیان کردم
کلا میخواستم بگم چه عزیزانی که در شب VFR پرواز میکنن و چه دوستانی که توی ایرلاین IFR پرواز میکنن مخصوصا اگه خلبان نسبت به فرودگاه آشنایی قبلی نداشته باشه و اینکه فرود گاه وسط شهر باشه با اون همه چراغ و روشنایی واقعاً گیج کننده است
و اما برسیم به ILS,VOR,NDB
ببینید ۲ مدل نوع تقرب داریم Visual Approach,Instrument Approac
دوباره Instrument Approach به ۲ قسمت تقسیم میشه Precision Approach-ILS va Non Precision Approach-NDB,VOR
میخوام بگم دوست عزیز هیچ فرقی نمیکنه که نوع تقرب چی باشه از FAP-Final Approach Point تا MAP-Missed Approach Point شما وقت داری تصمیم بگیری اگه Happy نباشی تو ILS Approach و بر مبنای DA/H باید Go Around کنی اما توVOR,NDB Approach بر مبنای MDA/H باید Missed Approachکنی
تک تک این مباحث جزئیات خودشو داره که که باید در موردش صحبت بشه که جاش اینجا نیست و هیچ دلم نمیخواست وارد جزئیات بشم از دوستان عذرخواهی میکنم
واحد تقرب قبل از اینکه هواپیمارو انتقال بده روی فرکانس Tower معمولا از خلبانها میپرسن که فرودگاه رو میبینن یا نه و بعد دستور عوض کردن فرکانس صادر میشه اونوقت همونطور که کنترلر میگه به فاصلهٔ 6KM-3.7M از باند اجازهٔ فرود داده میشه بعدش بدون اینکه خلبان حرفی بزنه کنترلر متوجه بشه تو Final که نیستند هیچ 4KM-2.5M OFF هستند خیلی جالبه ۲ تا خلبان ۷۴۷ تو کاکپیت با احتساب به اینکه یه نگاه کوچیک به ND-Navigation Display هم میتونست آگاهشون کنه همچین اشتباهی کردن
به هر حال
از آقا رضا هم بخاطر توضیح کاملشون ممنونم