هواپيمایی ایران گرفتار حاشيه قهرمان پروریهرچند قدردانی و تشکر از تيم پروازی که هواپيمایی با نقص فنی را به سلامت بر زمين نشاندند مهم است، اما پرداختن به مشکلات فنی مهمتر است. برخی مسئولان هواپيمایی جمهوری اسلامی به جای پرداختن به متنی آشفته چون مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی به حاشيه ای کمرنگ و حق و حقوق قهرمانان خوش نام و بی نام می پردازند. پرواز بوئينگ ٧٢٧ مسکو تهران بدون چرخ به زمين نشست و کاپيتان شهبازی را تبدیل به یک قهرمان ملی کرد؛ اما کسی نپرسيد چرا چرخ هواپيما باز نشد و به جای آنکه به این سئوال پاسخ داده شود، حاشيه ای فراتر از متن آشفته حمل و نقل هواپيمایی شکل گرفت و دغدغه ها به جای درمان درد، راه جستجوی کشف این حقيقت که باید از چه کسی قدردانی شود را پيش گرفت.
اواخر هفته گذشته بود که معاون عمليات شرکت هواپيمایی ایران ایر در گفتگویی از دغدغه تشکر و قدردانی و این که قهرمان واقعی پرواز بوئينگ ٧٢٧ مسکو تهران چه کسی است، گفت که کاپيتان عقدایی به عنوان سرخلبان پرواز، قهرمان واقعی آن حادثه بود اما نگفت که کشف سرخلبان واقعی پرواز کمکی به مشکلات واقعی حمل و نقل هوایی کشور می کند؟ و بالاخره چرا چرخ هواپيما باز نشد. معاون عمليات شرکت هواپيمایی ایران ایر در گفتگوی خود به این نکته اشاره کرد که نشاندن هواپيما بدون چرخ جلو کار خارق العاده ای نيست و از آنجایی که پيش از این دو هواپيمای دیگر هم به همين شکل در فرودگاه اصفهان به زمين نشستند، بخشی از خدمات روتين و معمولی خلبانان است.
وی همچنين گفته بود که "کنترل هواپيما در صورتی که چرخ جلوی آن باز نشود به مراتب بسيار راحت تر از زمانی است که چرخ عقب هواپيما باز نشود لذا در صورتی که چرخ جلوی هواپيما باز نشود کنترل هواپيما برای هرخلبانی راحت تر است." شاید به همين علت است که تا کنون برای حل مشکل باز نشدن چرخ جلو هواپيما تدبيری اندیشيده نشده است! کاپيتان عقدایی و شهبازی به ترتيب سرخلبان و خلبان پرواز بوئينگ ٧٢٧ مسکو تهران بودند.
پس از نشستن هواپيما (به سلامت) شهبازی قهرمان ملی شد و چون در قوانين هواپيمایی، سرخلبان مسئول پرواز است، نبرد خير و شر آغاز شد و مسئولان ایران ایر در مصاحبه ای تلاش کردن حق کاپيتان عقدایی را از کاپيتان شهبازی بگيرند و به این ترتيب مشکلات صنعت هواپيمایی کشور برطرف شد. کاپيتان عقدایی گفت تقدیر از یک مقام مسئول که به عنوان خلبان، جان مردم را نجات داده یک اصل است، ولی بهتر بود این تقدیر از یک گروه که به صورت مشترک در نجات افراد نقش موثری داشته انجام«. می گرفت؛ چرا که منجر به افزایش انگيزه در دیگر کارکنان یک شرکت هواپيمایی می شود تحریم شرکت هواپيمایی جمهوری اسلامی ایران از ٣٥ سال گذشته تاکنون ناوگان هوایی کشور را که روزی برای خود منزلتی داشت و با خرید بوئينگ های ٧٤٧ اس پی، طولانی ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه اندازی کرده بود، با مشکلات زیادی مواجه کرده است. خرید تجهيزات هواپيمایی با گران ترین قيمت، خرید هواپيماهای کهنه، مشکلات تخصيص سوخت از سوی برخی کشورها و تحریم یاتا، از جمله مهمترین مشکلاتی است که می توان به آن اشاره کرد.هرچند قدردانی و تشکر از تيم پروازی که هواپيمایی با نقص فنی را به سلامت بر زمين نشاندند مهم است، اما پرداختن به مشکلات فنی مهمتر است.
برگرفته از : خبرگزاری ميراث فرهنگی
PC Flight Simulation Geek Since 1998