amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
11 سال پیش
UserPostedImage

مشكلات نيازمند همكاري مسولان است؛
الزام توجه به عوامل انسانی در کنترل ترافیک هوایی

تين نيوز | ارتقاي ايمني هوايي بيش از آنکه نياز به هواپيماهاي جديد و یا استفاده از سیستمهای پیشرفته نظارتی و ارتباطی داشته باشد،نیازمند تغییر نگرشها و اقدامات سريع و فوري مسولين ونمايندگان ملت در توجه به نقش اساسی عوامل انسانی کنترلرهای ترافیک هوایی به عنوان آخرین سد دفاعی در برابر مشکلات سازمانی است.
به گزارش تين نيوز،براین اساس قبل از آنکه شاهد بروز يک فاجعه هوايي در بخش کنترل ترافيک هوايي باشيم لازم است قانون رسيدگي به وضعیت کنترلرهای ترافيک هوايي کشور توسط مسئولین و نمایندگان ملت در مجلس محترم شوراي اسلامي به تصويب رسد تا جلوي تفکرات غلط و نيتهاي بد که ناشي از ضعف در مديريت، عدم ثبات مديريتي و نبود اراده براي ايجاد تمايز بين سفيران ايمني و ساير کارکنان است،گرفته شود.

تحقيقات در فعاليت مراقبان پرواز
بر اساس تحقيقات انجام شده در دانشگاه هاي"بوستون" و "ورونا" کنترلرهاي ترافيک هوايي به جهت استرس فراوان و فشارهاي عصبي شغلي دچار بيماريهاي مختلف بوده و به ميزان 5.6 بيشتر از تمامي افراد ديگر نظيرخلبانان در صنعت هوانوردي دچار بيماري HYPERTENSION شده كه فشار خون بالا را در پی داشته و منجر به سكته هاي ناگهاني قلبي ، زخم معده ،بيماريهاي گوارشي و .... مي گردد .
همچنین بر طبق تحقیقات دانشمندان مغز و اعصاب که به عنوان سندرسمی سازمان جهانی کار(ILO) ثبت شده است چنانچه کنترلرهای ترافیک هوایی به دلیل دغدغه های معیشتی استرس بیشتری داشته باشند به دلیل تاثیر مستقیم آن بر بخش کورتکس مغز بطور طبیعی توجه کمتری در مکالمات ، تغییر ارتفاعات پروازی در آسمان و جابجایهای هواپیماها در سطح فرودگاه ها خواهند داشت که برای ایمنی پروازها می تواند بسیار خطرناک باشد.
کنترلرهاي ترافيک هوايي با تکیه بر ذهن توانمند خود و دیدگاه کمال گرایانه علی رغم تمامی تحریمهای ناجوانمردانه خارجی و مغایر باقوانین ایکائو، نظیر نبود رادارهای نظارتی در سطح فرودگاههااز بخش کنترل و سرويس دهي به پروازهاي عبوري از آسمان کشور ساليانه ميليونها دلار عايد کشور نموده و با پذيرش استرس فراوان بدون اينکه مسافران متوجه گردند پروازها را از ميان هم عبور داده تا مسير و زمان انجام پروازها کوتاهتر شده وبا صرفه جويي در مصرف سوخت هواپيماها و كاهش آلودگي هوا ميليونها دلار ديگر نيز عايد شرکتهاي هوايي و کشور عزيزمان گردد.
به اين قسمت، کنترل و سرويس دهي به پروازهاي نظامي و مسافربري ورودي و خروجي از کشور و ساير پروازها را نيز می بایست اضافه نمود تا حجم کار کنترل و اهميت آن، که آسمان ايران را در ميان ساير کشورها به عنوان آسماني ايمن تبديل نموده است بيش از پيش نمايان گردد.
مقايسه اي كوتاه بين وضعيت كنترلر هاي ترافيك هوايي امريكا ،اروپا با كنترلر هاي ايران و وضعيت رفاهي و معيشتي و ديد مديريتي به آ نها كه به هيچ عنوان قابل مقايسه با كنترلر هاي ايراني نيست نكات تامل بر انگيزي را در ذهن ايجاد مينمايد.

وقايع ناشي از اشتباه كنترلرهاي خارجي
به خاطر اشتباهات کنترلرهاي ترافيک هوايي اروپا و امريكا برخوردهاي هولناکي در آسمان و زمين ببن هواپيماها رخ داده که به چند مورد آن میتوان اشاره نمود :
1)جولاي 2002 در آسمان ابرلينگن در مرز آلمان و سويس دو هواپيما با یکدیگر برخورد می کنند.
2) اکتبر 2001 در باند فرودگاه ميلان ایتالیا دو هواپيما با یکدیگر برخورد می کنند.
3) سپتامبر 2006 در آسمان برزيل دو هواپيما با یکدیگر برخورد می کنند.
4) آگوست 2006 به دليل بي توجهي کنترلر برج فرودگاه لگزينگتون آمريکا و ورود اشتباه خلبان به باند کوتاه تر ، به دليل نداشتن طول باند لازم ،هواپيما در حين برخاستن به ساختماني در انتهای این باند برخورد مي کند .
5) سپتامبر 1976 دو هواپيما در منطقه نزديكي زاگرب در آسمان با هم برخورد مي كنند.
6) همجواری نزدیک و خطرناک هواپیمای حامل همسر رئیس جمهور آمریکا با یک فروند هواپیمای باری و نظامی دیگر در سال میلادی گذشته به خاطر اشتباه کنترلر فرودگاه اندروز درایالت مریلند آمریکا

توفيق هاي ايراني
موارد زیر تنها گوشه ای از هزاران تلاش کنترلر های کشورمان در حفظ جان مردم و ایمنی آسمان آبی کشور عزیزمان است:
1) جلوگيري از فرود اشتباه خلبان فوکر100 بروي باند بسته و پر از ماشين آلات اصفهان در سال گذشته با اقدام به موقع کنترلر برج مراقبت در آخرين لحظات .
2)جلوگيري از فرود اشتباه پرواز با چرخه هاي بسته در عيد فطر امسال که کنترلر برج مراقبت مهراباد در حاليکه پرواز فقط چند متر تا سطح زمين و بروز يک فاجعه انساني فاصله داشت به خلبان پرواز دستور اوجگيري مي دهد
3) شاهکار بي نظير كنترلر برج مراقبت مهرابا د (ابولفضل طالبي )در جلوگيري از فرود اشتباه هواپيماي بويينگ 747B حامل زائران برگشته از مدينه در آبانماه گذشته که پروازشان در حال فرود بروی منازل مردم بوده و در آخرین ثانیه ها با زکاوت و هوشیاری ایشان و لغو مجوز فرود، پرواز مجددا اوج گیری نموده و از بروز تلخترین سانحه تاریخ هوانوردی دنیا جلوگیری به عمل می آید.
4) جلوگيري از برخورد پرواز مسافر بري با کوههاي بي بي شهر بانو در آذر ماه گذشته
*کنترلر ترافيک هوايي و عضو جامعه متخصصين مراقبت پرواز ايران

منابع:
1) ICAO SAFETY MANAGEMENT MANUAL
2) NATIONAL TRANSPORTATION SAFETY BOARD
3) EUROPEAN AVIATION SAFETY PLAN

UserPostedImage