amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار شروع کننده موضوع
12 سال پیش
با سلام خدمت دوستان .
بنده تصمیم گرفتم در قالب چند بخش ، چگونگی محاسبه ی دقیق تر سوخت و عوامل موثر در مصرف آن را برای FMC های خانواده ی بویینگ در شبیه ساز پرواز انجام بدم .
طی چند پروازی که طبق این روش انجام دادم پی بردم که بسیار جالب و موثر است ، شاید وقت نسبتا زیادی را صرف محاسبه کردن کنیم ولی به نظر من لذت پرواز در شبیه به واقعیت بودن آن است .
این رو هم بگم که هواپیمایی که من برای این آموزش ها انتخاب کردم و پیشنهاد می کنم 737 NGX هست به دلیل این که (به نظر من ) کامل ترین هواپیمای متوسط در شبیه ساز است . نگران نباشید! اگر آموزش رو با این تایپ یاد گرفتید ، می تونید با Boeing :747 -757 -767-777-MD80 Family-BAE146 و تمام هواپیماهایی که دارای Boeing Style FMC هستند انجام دهید البته با کمی تفاوت.

خوب ، ابتدا توضیحی بدم که به چه برنامه هایی و به چه دلیلی نیاز خواهید داشت :
برای پیشروی طبق این آموزش ها نیاز مند چند برنامه ی جانبی برای FS هستید . اول برنامه ی اکتیو اسکای 2012 هست (البته با ورژن Evolution هم میشه این کار را انجام داد ولی 2012 توصیه می شود)
برنامه ی دوم هم FS Build هست . همانطور که می دانیم خیلی از ویپینت ها از زمان ساخته شدن FSX تا به حال عوض شده اند ، ویپینت های جدیدتر آمدند و نام بعضی ها هم تغییر یافت . مشکل از اینجا شروع می شود که مثلا برنامه ای مانند اکتیو اسکای ، فقط Route هایی را که با فرمت روت های FSX هستند را دریافت می کند تا طبق آن روت ، اطلاعات هواشناسی (سرعت باد ، جهت باد ، دما و ... را) به ما بدهد . این برنامه کار ذخیره کردن مسیر های پروازی با آخرین ویپینت ها از Navigraph و فرمت FSX را انجام می دهد . البته این کار رو هم با برنامه هایی دیگر از قبیل FS Commander و ... می توان انجام داد . این را هم در پرانتز ذکر کنم که این برنامه ها باید توسط AIRAC ها آپدیت شود در غیر این صورت داده ها و ویپینت های قدیمی در روت ذخیره خواهند شد.

اما دوست دارم که اولین بخش این آموزش ها رو با توضیحاتی درباره ی لایه های جو و اطلاعاتی درباره ی آن ها شروع کنم . دوستان هدف من در این بخش آشنایی با فرمول ها و اصطلاحاتی که در بخش های بعدی ذکر خواهم کرد است
انشاء الله در روز های آتی سایر بخش ها رو کامل می کنم :

بخش اوّل :

UserPostedImage

عکس بالا لایه های جو زمین را نشان می دهد . در هوانوردی معمولا از پا به عنوان مرجع ارتفاع سنجی استفاده می شود لذا مکسیمم ارتفاع هر لایه رو به پا می گم و به دلیل اینکه ارتفاع کروز هواپیما ها در بین لایه های تروپسفر و استراتوسفر است ، فقط تا مکسیمم ارتفاع استراتوسفر پیش می روم.
لایه ی تروپسفر از سطح دریا شروع میشود و تا ارتفاع تقریبا 39000 پایی (39000پا=12 کیلومتر) ادامه می یابد . استراتوسفر از 39000 پایی تا 164000(50 کیلومتری) از سطح دریا ادامه می یابد.

یکی از فاکتور هایی که ما قرار است برای محاسبه ی بهتر سوخت به FMC بدهیم متوسط دما در ارتفاع کروز و در طول فاز کروز است. برنامه ی اکتیو اسکای این کار را برای ما انجام می دهد. اما این که با وجود شرایط جوی مختلف در سراسر دنیا و وجود تمام فاکتور هایی که بر دمای یک مکان تاثیر می گذارند چگونه تفاوت دما ها را بهتر درک کنیم؟
خوب راه حل این مسئله بسیار شبیه به مسئله ی ارتفاع سنج در هواپیما هاست .
هواپیما ها روزانه بر روی مکان های مختلف با فشار های بارومتری مختلف عبور می کنند لذا برای کنترل بهتر هواپیماها بعد از ارتفاعی مشخص (Transition Altitude و Transition Level که در چارت هر منطقه ذکر شده است) فشار استاندارد بارومتری جهانی که برابر 1013.25 QNH و 29.92 اینچ جیوه است را در آلتیمتر خود وارد می کنند.

حال مقایسه ی دما هم راه حل مشابه دارد . به منظور قضاوت صحیح در بررسی عملکرد انواع هواپیما لازم است آنها را براساس وضعیت جوّی یکسان مقایسه کنیم. با این هدف و برای کمک به طراحان، خلبانان و کسانی که به نوعی با عملکرد و کنترل هواپیما فعالیت دارند، قراردادی بین المللی جوّ یا آیسا ( International Standard Atmosphere or ISA) بسته شده است .
در این قرار داد در حالت استاندارد جهانی در سطح دریا فشار 1013.25 و 29.92 inHg و دمای 15 درجه سانتی گراد(59 F) است. در واقع همین فشار 1013 از این قرار داد می آید.

ما می توانیم از طریق دو راه دما را به FMC بدهیم از طریق وارد کردن مستقیم متوسط دما در کروز و راه دوم از طریق انحراف ISA یا به عبارت دیگر به FMC می گوییم که اختلاف بین دمای استاندارد و دمای فعلی در ارتفاع کروز چقدر است.
قرار داد ISA تعیین کرده است در سطح دریا به صورت استاندارد دما 15 درجه سانتی گراد است ولی چگونه دمای استاندارد را برای ارتفاعات بالاتر بدست آوریم و سپس انحراف و اختلاف آن را با دمای فعلی بسنجیم؟
فرمول ساده و تقریبی وجود دارد :
( 2 x دو رقم اول ارتفاع به پا ) - 15C

پس برای یافتن دمای استاندارد در 40/000 پایی :
65- = 80 - 15 = ( 2 * 40 ) - 15C

خوب اگر پایین 36000 پا بودیم الان کارمان برای یافتن دمای استاندارد تمام شده بود ولی تحقیقات نشان داده است که بالای 36000 پایی پدیده ای به نام جریان هوایی تروپوپوز وجود دارد که مانع می شود دما از 58.5 - بالاتر برود
پس دمای استاندارد در 40000 = 58.5 -
حال که دمای استاندارد در ارتفاع مورد نظر را یافتیم باید برای بدست آوردن اختلاف ISA دمای فعلی که توسط اکتیو اسکای داده شده را از دمای استاندارد کم کنید تا اختلاف بدست آید . برای مثال اکتیو اسکای دمای 51.2- را داده است:

اختلاف ISA در ارتفاع x = (دمای استاندارد در ارتفاع x) - (دمای فعلی در ارتفاع x)
7.3+ = (58.5-) - (51.2-)

معمولا در شبیه ساز دمای متوسط کروز را از اکتیو اسکای گرفته ، قبل از وارد کردن آن ISA Deviation یا همان اختلاف ISA را محاسبه می کنیم . سپس دمای فعلی از اکتیو اسکای را وارد می کنیم . و برای اطمینان از درستی اعداد ISA Deviationای که خودمان محاسبه کردیم را با ISA Deviation که FMC محاسبه کرده را مقایسه می کنیم.اختلاف باید 1یا2 در جه سانتی گراد باشد .

به پایان بخش اول رسیدیم . امیدوارم که از مطالب اسنفاده کرده باشید . اگر کم و کاستی بود ، ببخشید .
به زودی بخش دوم هم اضافه می کنم.
UserPostedImage UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
متشکر امین جان
از معدود مقاله هایی بود که کامل مطالعه کردم.اوایل در شبیه ساز توجه زیادی به سوخت نمی کردم (شاید چون مجانیه😁 ) فقط در موقع فرود برای تناسب وزن تغییرش میدادم.ولی الان سعی می کنم مصرف سوخت ، هزینه و...تا حد ممکن واقعی باشه و باور کنید این لذت پرواز در شبیه ساز رو برای من چند برابر کرد.اینکه همش دلنگرانی از سوخت داشته باشید و دائم محاسبه کنید که ای داد بیداد به آلترنیت نمی رسم و... خیلی لذت بخشه مخصوصاً اینکه Fspassenger هم دائم ازت پنالتی بگیره[blackhee]
PC Flight Simulation Geek Since 1998
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
12 سال پیش
سلام امین جان @};-
بابت شروع این پست آموزشی خوب از شما تشکر میکنم[flower]

این بحس محاسبه میزان سوخت در شرایط استاندارد خلبانها و ایرلاینها رو به چالش میکشه . یکی از خلبانهای ماهان که با bae146 پرواز میکنه میگفت چند وقت قبل به علت نیاز به سوخت گیری استاندارد و عدم محاسبه درست قبل از بار گیری و سوارشدن مسافر ناگزیر به پیاده کردن چنتا مسافر به همراه بارشون شدن ( که این جریان با درگیریهایی هم همراه بوده )

امین جان پارامتر مهم وزن رو که برای محاسبه میزان مصرف سوخت خلی اثر گذاره در نظر داشته باش [merci]

parandi2
  • parandi2
  • 51.44% (معمولی)
  • بال آهنی - آسمان یار
12 سال پیش
سلام. میشه لینک دانلودشونو بگذارین. چه اینجا یا به پیام خصوصی
amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار شروع کننده موضوع
12 سال پیش
دوستان سلام مجدد . @};-

این بار می خواهم که بخش دوم این آموزش رو کامل کنم که شامل چگونگی اکسپورت کردن پرواز به اکتیو اسکای و دریافت داده ها از این برنامه میشه.

و در بخش سوم هم چگونگی محاسبه ی دقیق سوخت مورد نیاز برای یک 737NG رو باتوجه به فاکتور های وزن و مسافت و ارتفاع پروازی توضیح می دم .


بخش دوم :

در بخش دوم اکتیو اسکای و برنامه های FS Build / FS Commander را برای یک پرواز آموزشی از اهواز به مشهد آماده می کنیم . در طول بخش دوم وب سایت هایی رو که برای
بدست آوردن روت پروازی در هر پرواز دلخواه دیگر نیاز دارید رو بهتون می گم ، پس اگر این پرواز رو یاد گرفتید پرواز های دیگر رو می تونید انجام بدید.

خوب چون دوستان ممکن است یکی از دو برنامه ی FS Build و FS Commander رو داشته باشند ، بخش اکسپورت کردن روت رو به 2 قسمت تقسیم می کنم ، در قسمت اول
FS Build و در قسمت دوم FS Commander رو توضیح می دم .

: FS Build

پس از باز کردن FS Build از منوی سمت چپ Web_Planners رو انتخاب کنید که شما رو بدون نیاز به مرورگر به وب سایت Rout Finder 
وصل می کنه و مانند تصویر زیر ، پس از وارد کردن کد مقصد و مبدا و ارتفاع کروز روت پروازی را به شما می دهد.

UserPostedImage

UserPostedImage

راه بهتر برای پیدا کردن روت پروازی ، سایت Flight Aware  و یکی از قابلیت های این سایت دادن روت های پروازی بر اساس پرواز های واقعی است . اگر به این قسمت از سایت Flight Aware  بروید با دادن مقصد و مبدا ، روت پرواز های واقعی که چند ساعت پیش همین مسیر را پرواز کرده بودند را به شما می دهد . یکی دیگر از ویژگی های این سایت ، نشان دادن وضعیت فعلی پرواز ها بر روی نقشه است که متاسفانه برای بیشتر خطوط هوایی ایرانی فعال نیست.

در FS Build روت پروازی که در تصویر آبی رنگ کردم را کپی کنید و پس رفتن در قسمت Route در منوی سمت چپ FS Build ، آن را در قسمت آبی رنگ کپی کنید .
سپس کلمات SID و STAR را در روت پاک کنید ، بعد از آن هم فاصله ها را پاک کنید و به جای آن ها نقطه بگذارید .

حال اکتیو اسکای را باز کنید و بعد از دانلود شدن داده ها در قسمت WX Report ایکائو کد اهواز OIAW را بنویسید . اکتیو اسکای به شما آخرین وضعیت هوا در اهواز را به شما می دهد. مجددا به FS Build برگشته و با توجه به بادی که AS 2012 به شما داده است ، یکی از دو باند 12 و 30 را در اهواز انتخاب کنید .

همین کار را برای فرودگاه مشهد با کمک اکتیو اسکای انجام دهید و باند فرود را برای OIMM در FS Build انتخاب کنید .
سپس SID و STAR را انتخاب کنید و در قسمتCruise ارتفاع کروزتان را بنویسید . در آخر روت باید به این گونه باشد.

UserPostedImage

حالا به منوی Options بروید و مسیر FSX را به FS Build بدهید . شما هر بار که وارد این برنامه می شوید باید این کار را انجام دهید.

UserPostedImage

پس از آن به منوی Aircraft بروید و نوع هواپیمایتان را انتخاب کنید .

در آخر از منوی بالا Export To را انتخاب کنید و تیک (FSX (xml را فعال کنید .

سپس دکمه ی Build را بزنید تا همه چیز کامل شود . شما باید پیام ........ Created File at را ببینید .

: FS Commander

به سایت Rout Finder  رفته و مانند قبل روت را دریافت و کپی کنید .

سپس FS Commander را باز کرده و مانند تصویر روت را در آنجا Paste کنید.

UserPostedImage

باز هم مانند تصویر بالا SID و STAR و در صورت لزوم TRANSITION را به روت اضافه کنید.

از نوار بالا Windows سپس Options را انتخاب کنید

UserPostedImage

بعد ، Flight Plan و همان مسیری را که در تصویر زیر می بینید را به FSC بدهید . این همان مسیری است که هر در FSC و FS Build مسیر های پروازی را در آنجا ذخیره می کنند.

UserPostedImage

و در نهایت برای ذخیره کردن مسیر ، مانند 2 تصویر زیر عمل کنید.

UserPostedImage
UserPostedImage

حال مسیر های پروازی آماده ی وارد شدن به Active Sky 2012 هستند .

اکتیو اسکای 2012

به قسمت Flight Plan رفته و Import را انتخاب کنید . وارد مسیری که روت FS Commander و FS Build را ذخیره کرده اید بشوید . دنبال فایلی به نام مقصد و مبدا تان بگردید.
در این حالت OIAWOIMM یا OIAW-OIMM .
فایل را انتخاب کنید و طبق تصویر ارتفاع کروز و ریت صعود 2000 و نرخ نزول 2500 و فرودگاه یدکی و سرعت کروز را بنویسید.
UserPostedImage
در آخر Process را بزنید . تمام اطلاعات باد در تمام ویپینت ها و در ارتفاع های مختلف به شما داده شده است .

منتظر بخش سوم و پایانی باشید.
UserPostedImage UserPostedImage
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند