Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
UserPostedImage
عکس: سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران


مهمان كه از خانه مي رود؛ نفس صاحبخانه سرجايش برمي گردد. خيلي ها اين موقع يك نفس عميق مي كشند و مي گويند خدا را شكر كه بخوبي و سلامتي گذشت. در حقيقت هر چقدر هم كه مهمان حبيب خدا باشد، مهمانداري براي هر ميزباني كار سختي است. همه چيز بايد مرتب باشد و در عين حال ادب و احترام رعايت شود. حالا همه اينها را كنار اين بگذاريد كه مهمان و ميزبان نه روي زمين كه در آسمان ها باشند. اينجاست كه بايد شغل مهمانداري هواپيما را يكي از مشاغل سخت به حساب آورد.

مي گويند تعريف درستي ندارد. از همين جا سختي كار شروع مي شود. با اين كه شغل سابقه داري است، اما ابتداي بهار امسال ـ يعني هفتاد سال بعد از راه افتادن صنعت هوايي ـ رئيس كانون مهمانداران به ايسنا گفته است: درخواست اصلي جامعه مهمانداري كشور تاييد تعريف اين شغل بود تا با شناخت سختي ها و تخصصي بودن اين شغل به اجراي قانون در زمينه اين فعاليت ترغيب شوند. او با بيان اين كه تعريف اين شغل انجام شده و حكم آن نيز داده شده است، افزوده است: با وجود اين هنوز از اجراي حكم سرباز مي زنند.

تعريف كه مشخص نباشد، گنجاندن شغل در فهرست مشاغل سخت قانوني هم دشوار است. تا اين حد كه برخي از حضور مهمانداري در ليست مشاغل سخت با حكم ديوان عدالت اداري خبر مي دهند (حكمي كه اثري از آن نيست!) و برخي مي گويند اين شغل صرفا يك شغل عملياتي است و نه جزو مشاغل سخت.

اما چرا مهمانداري سخت است؟ نخستين مورد محل كار شماست كه معمولا 10 هزار متر بالاي سطح درياست. بعد از آن شرايط كسب اين سمت است كه علاوه بر امتحانات سخت علمي نيازمند مهارت هاي فني، زباني و روان شناختي است. بعد از اين مرحله اصل كار آغاز مي شود كه حداقل 40 ساعت و حداكثر 65 ساعت كار ماهانه است. اين رقم در ايران معمولابالاتر مي رود تا جايي كه به حد 100 ساعت كار ماهانه نيز مي رسد. رويه بي برنامه شركت هاي هوايي هم يكي ديگر از دلايل سختي اين كار است. ضمنا بايد در نظر داشت تعطيلي ها عموما اوج كاري سفر است و مهمانداران هم جزئي از اين سفر هستند و بايد توجه داشت ساعت كاري مهمانداران از لحظه استارت موتور هواپيما آغاز مي شود. بنابراين در تاخيرهاي هواپيما، آنها در اصل وقت خود را تلف كرده اند.

دليل بعدي سختي كار را بايد در محل كار ديد. حتي براي بهترين پروازها، بهترين شركت هاي هواپيمايي و بهترين هواپيما نيز امكان بروز هرگونه سانحه اي وجود دارد. همين موضوع شغل مهمانداري را به شغلي تبديل مي كند كه همراه با ريسك جاني است. اين موضوع در محيط هواپيماهاي ايراني كه با مشكل كهنگي و تامين قطعه روبه رو هستند بيشتر نمود پيدا مي كند.

حتي در بهترين شرايط پروازي و بدون هيچ گونه سانحه اي، مهمانداري به بدن و قواي آن، آسيب وارد مي كند. يك سايت تخصصي حمل و نقل، بهم ريختگي زمان خواب، مشكلات رواني، پوكي استخوان، بيرون زدگي استخوان، بيماري هاي كليوي و پيري زودرس را از جمله آسيب هاي وارده به مهمانداران مي داند.

مهمانداران معتقدند در قبال اين همه كارهاي سخت، حقوق متناسبي به آنها داده نمي شود. خبرها حاكي از اين است كه حقوق مهمانداران چيزي بين 700 هزار تا يك ميليون تومان است و همين حقوق نسبتا كم نيز يكي از شرايط سختي كار مهمانداران است. قراردادي بودن بخشي از نيروهاي مهمانداري نيز سختي ديگري به كار آنها مي بخشد. اين موضوع با استفاده از تبصره 60 قانون بودجه سال 1364، به رويه تبديل شده است. مهمانداران از برخي مقادير فوق العاده هم محروم هستند. برخورداري از «حق اشعه» هم يكي ديگر از حقوقي است كه جامعه مهمانداران كشور متقاضي آن هستند و البته آن را دريافت نمي كنند.

علي جعفري، رئيس كانون مهمانداران مي گويد: ما در هواپيما مدام در معرض اشعه ماوراي بنفش و اشعه ايكس قرار مي گيريم، چراكه در فضا و نزديك به اشعه هاي خورشيد هستيم. سازمان انرژي اتمي نيز موظف است تعريفي درباره ميزان اين اشعه ها ارائه كند، اما متاسفانه در اين مورد هم در طول اين سال ها كوتاهي شده است. اين در حالي است كه حتي ماموراني كه كنار درهاي ورودي فرودگاه ها مي نشينند و وسايل همراه مردم را از دروازه الكترونيكي رد مي كنند حق اشعه مي گيرند، اما مهمانداران با وجود آن كه در طول سال ها از نظر ارگونوميكي بدن بسيار آسيب پذيري پيدا مي كنند، اما حق اشعه دريافت نمي كنند.

حق ارتفاع هم چيز ديگري است كه مهمانداران از آن محرومند. جعفري در اين باره مي گويد مهمانداران گاه در برخي پروازها تا ارتفاع 35 الي 40 هزار پا هم بالامي روند، اما هيچ گونه حق ارتفاعي دريافت نمي كنند، اين در حالي است كه حتي كتابداران كتابخانه ها به دليل اين كه از نردبان براي جابه جايي كتاب بالامي روند، از اين حق برخوردارند.

همه سختي هاي مهمانداري يك طرف و اين كه مردم از سختي ها مطلع نباشند و به استناد شيك پوشي و سفرهاي مكرر، داشتن اين شغل را نعمت مطلق بدانند يك طرف. «اگرچه به ظاهر حرفه مهمانداري حرفه مفرح و جالبي است كه شخص مدام در حال سفر است و وجهه ظاهري آن بسيار شيك به نظر مي رسد، اما واقعيت اين است كه اشتغال به اين حرفه از نظر پزشكي، بهداشت و آسايش روح و روان مشكلات بسياري دارد. » اين سخنان كسي است كه خود 25 سال مهماندار ايران اير بوده است و در كنار 2500 نفر ديگر، در كشور ما كار مهمانداري در هواپيما را انجام مي دهد. اين بار اگر سوار طياره شديد، پشت لبخندهاي مهمانداران احتمالاسختي كاري را مي بينيد كه با سختي اين روزهاي صنعت هوايي هم بيشتر شده است.

روزنامه جام جم مورخ 1391/7/16
PC Flight Simulation Geek Since 1998
Cpt.mohammadifar
12 سال پیش
در مورد مهمانداری خیلی حرف برای گفتن دارم ... البته انقدر بحثش باز میشه که نگوووو ...
بخوام بنویسم رساله ای میشه برای خودش گرچه منم میدونید که رساله نویسیم برای خودم [blackhee]
اما چون بحث شدیداً مثبت هیژده 😁 هست نمیشه بگم ! اما اطلاعات دقیق... کامل و آپدیت هستن !!! ... اگر دوست دارید بنویسم بگید 😎
ضمن اینکه 1001امین پست خودمو اینجا میذارم ... 1000 پست پر از خاطره ... یادش بخیر 😢
تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
Cpt.mohammadifar نوشت:

در مورد مهمانداری خیلی حرف برای گفتن دارم ... البته انقدر بحثش باز میشه که نگوووو ...
بخوام بنویسم رساله ای میشه برای خودش گرچه منم میدونید که رساله نویسیم برای خودم [blackhee]
اما چون بحث شدیداً مثبت هیژده 😁 هست نمیشه بگم ! اما اطلاعات دقیق... کامل و آپدیت هستن !!! ... اگر دوست دارید بنویسم بگید 😎
ضمن اینکه 1001امین پست خودمو اینجا میذارم ... 1000 پست پر از خاطره ... یادش بخیر 😢



ما سر تا پا گوش هستیم![swinging]
PC Flight Simulation Geek Since 1998
Ebrahim Sabih
  • Ebrahim Sabih
  • 59.64% (معمولی)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
12 سال پیش
سلام دوستان . . .@};-

و سلامی مخصوص با نهایت تشکر برای تورج عزیز و نویسنده این مطلب . . .@};-

خیلی خوشحالم که انقدر واقع بینانه و دقیق شغل من و همکاران عزیز و زحمت کشم رو توصیف کردید , مخصوصا این مطلب:

همه سختي هاي مهمانداري يك طرف و اين كه مردم از سختي ها مطلع نباشند و به استناد شيك پوشي و سفرهاي مكرر، داشتن اين شغل را نعمت مطلق بدانند يك طرف.

هر موقع که یک خلبان یا یک مهماندار میخواهد دم در منزل از همسر و بچه ی خود خداحافظی کند خوب تو چشم های آنها نگاه میکند و زیر لب از خدا و اهل بیت میخواهد که او

را بار دیگر سالم به آنها برساند . . .

با تشکر . . .
Cpt.mohammadifar
12 سال پیش
بسم الله الرحمن الرحیم ...
امیدوارم متنی که مینویسم دردسر ساز نشه ، صحبت بسیار دارم ،از خیلی اتفاقات و گفتنی ها هم چشمپوشی میکنم چون فرصت کافی ندارم و همچنین با نوشتن نمیشه اونها رو بیان کرد ، اما یک شمای کلی رو از هوانوردیمون مخصوصاً مهمانداری میگم خدمت عزیزان ...

شغل مهمانداری در ایران کار طاقت فرسایی هست مخصوصاً برای خانمها از نظر جسمانی و برای آقایون از نظر درآمد...
فیزیک خانمها و همینطور از نظر بالینی موجب میشه که در برخی معذوریتها قرار بگیرن ... فشار کاری، کمبود استراحت ، سرپا بودن ، تأثیر محیط باعث تسریع در پیر شدنشون میشه ... شاید بخندید اما پوستشون خراب میشه ...
ضمناً مهماندارها پس از مدتی دچار بیماریهای عروقی میشن ، دستگاه گوارش دچار مشکل میشه و انواع و اقسام فشارهای عصبی بهشون وارد میشه
آقایان هم که عملاً نان آور هستند درگیریهای فکریشون مضاعف میشه
حالا این در یک شرایط نرمال هست اما ایرلاینهای ما چطورن؟؟؟
ساعت کار تا اونجایی که میدونم برای همایی ها از لحظه ای که پیکاپ سوار میشن شروع میشه ... اما برای ماهانی ها که نه پیکاپی دارن نه چیزی از لحظه پرواز !!!
به گفته خود ماهانیها ، این لاین برده داری میکنه ... به شدت کار میکشه و حقوقی ناچیز در برابر میزان کار میده!

وضعیت ورود به تمام مشاغل ما نه تنها هوانوردی نیاز به بندهای پ1(پول) / پ2(پارتی) /پ3(پاچه خواری) و سایر موارد داره و کمتر پیش میاد که شایسته تر، برای کار گزینش بشه ... ، هم اکنون علاقمندان به مهمانداری که واجد شرایط هستند ( فیل*تر های ورودی مثل قد وزن ، تحصیلات ، سن و...) در یکی از آموزشگاههای مربوط دوره میبینن ، بعد از اتمام دوره با یک گواهی (Certificate) مثل سایر افراد در دیگر زمینه ها یه دور قمری توی شرکتها میزنن ، اپلیکیشن پر میکنن ، تا شاید دری به روشون باز بشه و با استفاده از بندهایی که عرض کردم وارد بشن و دوره تخصصی تایپ ببینن و انشاالله وارد کار بشن ...

اما ...

هوانوردی ما چگونه است؟
ببخشید که بی ادب میشم اما هوانوردی ما کثافت محضه ... منجلاب گند کاری ... چرا؟؟
(این بخش فکر میکنم سانسور بشه ، از نظر من بلامانع هست اما مینویسم)

وقتی دختران ما حالا به هر دلیلی (قرو فر اومدن ، پز دادن، یا علاقه ویا واقعا به قصد کار و...) میان توی این فیلد و بعد از مدتی آدم دیگه ای میشن ... وقتی یک بد کاره میاد و به راحتی به خاطر شرایطی که داره استخدام میشه و کل نیروی عملیاتی یک ایرلاین رو به عرش میرسونه (امیدوارم منظورمو فهمیده باشید) و اخراج میشه اما چون خیلی کیف میداده همه ایرلاینها دست به دستش میکنن !!! ... وقتی طرف با پارتی میاد بعد توی پرواز توی کیف 3 نفرشون انواع و اقسام مشروبات الکلی کشف میشه ، گراندشون میکنن ، اما با رجوع به بخش عرش اعلا !!! دوباره بر میگردن و این سیکل تن فروشی برای ادامه حیات کاری تکرار میشه ....
وقتی همسر یک نفر مهماندار یا خلبان میشه بعد مدتی گشتن توی اجتماع کثیف هوانوردیمون به خاطر چیزهای احمقانه و صرفاً برای لذت طلاق میگیره و با یکی از افراد رفیق میشه ... حالا ازین هوانوردی چه انتظاری میشه داشت؟؟؟ ... چه امنیتی داریم ما؟؟؟
این گند کاری حتی تا کارمندای فرودگاه هم رسیده ... حتی تا آژانسها ...
زمانی که پدرم آژانس دار بود یادمه تعریف میکرد که فلان کس توی آژانس همکار چه ها میکنن با دخترهای مردم تا استخدام بکنن ...
مسئله پیش میاد که خب خانمها میدونن اینطوریه ...چرا میان؟؟!.... دلیلش بر میگرده به اوضاع اقتصادی و جو حاکم یک مملکت که قداست پاکی اهمیتش فقط توی جملات زیبای فیسبوکی هست نه به عمل ...

خلبانمون توی پرواز وقتی فکرش روی اینه که چطوری مخ مهماندار جدیده رو بزنه ، انتظار چی دارین ازش؟؟؟ ... آیا این آقا همونی نیست که ماشین N تمنی باباش زیر پاشه و فکر میکنه چون پول داره باید صاحب همه چیز باشه ؟! ... اونوقت که بهش کار نمیدن واسه ما قیافه مظلوم میگیره ... 😠

از همه بد تر هم مزخرفاتیه که یک سری از مردم با فرهنگ!!!!! توی پرواز نثار کارکنان میکنن ... تو شاگرد شوفری... من پوووللل دادم... تو گارسون خوش تیپی نه بیشتر و کلی حرف دیگه ... چنین مشکلات از سر بی فرهنگی رو هم داریم که خستگی رو به تن میذاره ...

این مشکلات فقط برای ما و کشور ما نیست اما در جاهای دیگه به مراتب بسیار بسیار کمتر از ماست ...
من نمیگم همه بد هستن ... اما وضع حاکم اینگونه هست ...

نیاید بگید محمدی فر داری چرت میگی ، اینو جلو تر گفته باشم ، آدمی نیستم که در مورد نادانسته هام حرف بزنم ... بسیار حرف دیگه ای دارم که چون بر میگرده به شرایط جامعه اینجا نمیشه گفت ... خیلی اتفاقات وحشتناکی داره در زیرپوست هوانوردی ما میوفته اما نمیدونم چرا دوا و درمونش نمیکنن !!! ...
دلم برای اونایی که به حق وارد میشن و پاک تلاش میکنن و عرق میریزن تا نون حلال ببرن سر سفره هاشون میسوزه ...

امیدوارم یه انقلاب بزرگ در هوانوردیمون رخ بده واگرنه ما خیلی وقته که در حال سقوطیم ...


تنها تو را می پرستم و از تو یاری می جویم . . . الهی به امید تو