روز شنبه تلویزیون دولتی چین، پرواز هواپیمای Y-20 را به نمایش درآورد. این هواپیمای ترابری سنگین که توسط یکی از زیر مجموعههای شرکت صنایع هوانوردی چین (AVIC) ساخته شده است، شباهتهایی با هواپیمای C-17 آمریکا، ساخت شرکت بویینگ دارد.
وزیر دفاع چین ساخت این هواپیمای ترابری را در راستای تلاشهای این کشور برای مدرنسازی ارتش خود دانست. وی همچنین اظهار داشت هواپیمای ترابری Y-20 میتواند با مشارکت در فعالیتهای امدادی و بشردوستانه، در مدیریت فجایع طبیعی به حادثه دیدهگان کمک کند.
به گفته مقامات چینی این هواپیما با کمک چهار موتور توربوفن خود قادر است با ۶۶ تن بار مسافت ۴۴۰۰ کیلومتر را بدون سوختگیری مجدد حمل کند. ابعاد محفظه حمل بار Y-20 امکان حمل تانکهای سری ۹۹ ارتش چین را فراهم میآورد.
مقامات چین در سال ۲۰۰۶ اعلام کردند کار ساخت یک هواپیمای ترابری سنگین را با سرمایه گذاری ۳/۲ (سه و دو دهم) میلیارد دلار آغاز کردهاند. به گفته کارشناسان هواپیمای Y-20 که محصول این سرمایهگذاری است هنوز در مراحل ابتدایی به سر میبرد و عملیاتی شدن آن به زمان نیاز دارد. در برخی گزارشها به مشکلاتی که این هواپیما در بخش موتور دارد اشاره شده است.
گفته میشود هواپیمای Y-20 از چهار موتور توربوفن D-30K ساخت روسیه که بر روی هواپیماهای IL-76MD، IL-62M و هواپیمای مسافری توپولوف TU-154M نصب شده استفاده میکند. اما چین به دنبال آن است که این موتور را با موتور ساخت خود به نام CJ-1000A جایگزین نماید.
چین در حال حاضر با برخورداری از زیر ساختهای وسیع صنعتی و سرمایهگذاریهای فراوان موفق شده در صنعت هوافضا به پیشرفتهای شگرفی دست یابد. چندی پیش این کشور در نمایشگاه هوافضای گوانگژو، محصولات بسیاری از جمله جنگنده خفیه کار J-31 ، بالگردهای تهاجمی و پهپادهای مختلف را رونمایی کرد. همچنین این کشور از صنعت هوافضای غیر نظامی غافل نبوده و به تازگی اعلام کرده است برنامه وسیعی را به منظور حمایت از صنعت هوانوردی عمومی در این کشور به اجرا در خواهد آورد.
این پیشرفتها در سایه زیرساختهای توانمند و سرمایه گذاری هدفمند طی سالیان بسیار ممکن شده است.
هیتنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998