Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
11 سال پیش
UserPostedImage


مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان گفت: فرودگاه فعلی اهواز نیاز به توسعه دارد و نمی‌توان به‌دلیل این‌که فرودگاه جدید در چند سال‌ آینده ساخته خواهد شد، این فرودگاه را رها کرد.

ناصر صفاری با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، به تشریح اولویت‌ها و عملکرد اداره‌کل فرودگاه‌های خوزستان در سال‌جاری پرداخت و اظهار کرد: توسعه پارکینگ هواپیما در فرودگاه اهواز از دیگر اولویت‌های کاری امسال است اما هوانیرو معارض زمین این پروژه است درصورتیکه زمین متعلق به فرودگاه بوده و استاندار نیز در حال پیگیری این مساله است.

وی تصریح‌کرد: فرودگاه فعلی اهواز مجهز به دستگاهRBR و دستگاه ILS است که این دستگاه به ایمنی پروازها کمک می‌کند و می‌تواند سه دید افقی، عمودی و دید شب را در هنگام پرواز فراهم می‌کند. در حال حاضر فرودگاه‌های بزرگ کشور همچون مشهد و تهران به این سیستم مجهز هستند. تعیین رطوبت هوا و جهت دقیق باد از دیگر کاربردهای این سیستم است.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان ادامه‌داد: توسعه سالن فرودگاه فعلی اهواز نیز از دیگر برنامه‌های توسعه امسال است که درصورت تصویب، قرار است 2000 متر به سالن فرودگاه اضافه شود و برای ساخت آن به حدود دو میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مقرر شده شرکت فرودگاه‌های کشور آن را تقبل کند؛ در حال حاضر فرودگاه اهواز 100 درصد نیازها را با همین حداقل‌ها پاسخ می‌دهد.

وی گفت: پیک‌های پروازها معمولا به فصل تابستان و ایام تعطیلات نوروز اختصاص دارد. از آنجایی که بیشترین آسیب‌ها در زمان نشستن به هواپیماها وارد می‌شود، ایرلاین‌ها به دلیل محدودیت در تامین قطعات و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، چه در خوزستان یا در دیگر مناطق گرمسیر، تمایل دارند در ابتدای روز و بعدازظهر در هنگام خنکی هوا فرود آیند.

صفاری درباره برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه فعلی اهواز نیز بیان‌کرد: قدمت برج فرودگاه به 51 سال پیش‌ می‌رسد، این برج هم‌اکنون با اعتبار چهار میلیارد تومان توسعه، اصلاح و بازسازی شده و به تجهیزات پیشرفته‌ای همچون سویچینگ یا تقرب مجهز شده است که در ایمنی پروازها تاثیر زیادی دارد.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان به وضعیت ساخت فرودگاه جدید اهواز اشاره و خاطر نشان‌کرد: زمین مورد نیاز برای فرودگاه جدید احصا و دو دیوار آن ساخته شده است. این فرودگاه در 15 کیلومتری بزرگراه خلیج‌فارس واقع می‌شود.

وی تصریح‌کرد: قرار است فرودگاه جدید توسط وزارت نفت ساخته و تحویل وزارت راه و شهرسازی شود و بنابراین در نهایت فرودگاه فعلی که چاه‌های نفتی در آن قرار دارد، به وزارت نفت سپرده شود.

صفاری عنوان‌کرد: زمین فرودگاه جدید دارای معارض بوده که این مساله دردسرهایی را به دنبال داشت اما در نهایت قرار شد زمین مورد نظر جهت ساخت فرودگاه با صرف دو میلیارد و 300 میلیون تومان از دست معارضان خارج شود. برای ساخت فرودگاه باید وزارت نفت بودجه‌ای در اختیار قرارگاه خاتم قرار دهد تا به عنوان پیمانکار پروژه، اقدام به ساخت کند.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان با اشاره به این‌که احداث فرودگاه جدید اهواز پروژه‌ای فرا استانی است، اظهارکرد: به همین دلیل تصمیم‌گیرندگان این پروژه در سطح بالای کشوری قرار دارند و باید وزارخانه‌های مربوط همچون نفت این مساله را با جدیت دنبال کنند اما این مساله به صورت جدی دنبال نمی‌شود و وظیفه ما است که مرتب از استاندار، نمایندگان و وزرای راه و نفت بخواهیم پای کار بیایند اما در کل باید از طریق مدیران بالای کشوری تصمیم‌گیری ‌قطعی انجام شود.

وی ادامه‌داد: پروژه فرودگاه جدید اهواز بین زمین و هوا گیر کرده است. وزارت نفت اعلام می‌کند که اعتباری در دست ندارد اما انتظار داریم همانطور که به دیگر پروژه‌های مربوط به نفت اعتبار اختصاص داده می‌شود، اعتباری نیز به پروژه فرودگاه اهواز اختصاص یابد.

صفاری به تعمیرات هواپیماها اشاره و خاطر نشان‌کرد: تعمیرات اساسی معمولا در تهران انجام می‌شود اما شرکت هواپیمایی نفت در اهواز تعمیرات هواپیماهای خود را انجام می‌دهد.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان در زمینه افزایش ظرفیت پروازها افزود: در استان سخت‌گیری زیادی برای صدور مجوز پرواز به ایرلاین‌ها به نسبت دیگر استان‌ها وجود ندارد و به هر ایرلاین مجوزدار که متقاضی مجوز پرواز باشد، مجوز می‌دهیم.

وی با بیان این‌که فرودگاه اهواز چهارمین فرودگاه کشور از لحاظ جابه‌جایی مسافر است، تاکیدکرد: این فرودگاه روزانه 70 تا 80 پرواز ورودی و خروجی دارد. میزان پروازها در سال‌گذشته نسبت به سال 90 نیز 10 درصد افزایش داشته است.

صفاری درباره فعالیت مرکز آموزش فنون هوایی استان خوزستان نیز گفت: این مرکز نیاز به تجهیزاتی از جمله موتور هواپیما دارد که امیدواریم ارگان‌های استان در تامین این تجهیزات کمک کنند. این مرکز ویژه تعلیم خلبانی و آموزش‌های هوایی و هواپیمایی است که در صورت تامین تجهیزات مورد نیاز فعال خواهد شد. قرار است استانداری نسبت به تامین بخشی از اعتبار موردنیاز برای خرید دو موتور هواپیمایی اقدام کند.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان از جابه‌جایی دو میلیون و 66 هزار و 520 مسافر در قالب انجام بیش از 18 هزار پرواز در سال گذشته خبر داد.


خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)