Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
11 سال پیش


UserPostedImage



تیم مأموریت شکارچی سیارت بیگانه ناسا از ادامه نقص عملکرد در چرخ واکنش تلسکوپ خبر می دهند که می تواند آینده این مأموریت 600 میلیون دلاری را با خطر جدی مواجه کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تلسکوپ فضایی کپلر ناسا در سال 2009 میلادی به فضا پرتاب شده و تاکنون دو هزار و 700 سیاره بیگانه احتمالی را خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده است. مأموریت اصلی این تلسکوپ، تعیین میزان توزیع سیارات بیگانه شبه زمین در کهکشان راه شیری است.

تلسکوپ کپلر در زمان پرتاب مجهز به چهار چرخ واکنش (reaction wheel) بود که سه چرخ برای کنترل حرکت در امتداد هر محور و یک چرخ به عنوان یدک در نظر گرفته شده و از آنها برای تمرکز و قفل شدن بر روی 150 هزار ستاره هدف استفاده می شود.

ماه جولای 2012 چرخ دوم (2#) از کار افتاده و چرخ یدک (4#) جایگزین آن شد، اما این چرخ نیز در ژانویه 2013 میلادی (دی 91) دچار مشکل شد و به دلیل مشاهده نشانه هایی از اصطکاک بالا، تلسکوپ کپلر به مدت 10 روز به حالت ایمن (safe mode)‌ درآمد؛ اما به نظر می رسد که مشکل تلسکوپ بسیار حاد است و چرخ واکنش (4#) با وجود تلاش مستمر مهندسان همچنان دچار نقص عملکرد است.

«چارلی سوبک»، معاون پروژه کپلر تأکید می کند: مساله ای که باعث نگرانی شده، بروز مشکلی مشابه چرخ دوم است؛ اصطکاک بالا در چرخ دوم نیز شش ماه به طول انجامید و از ماه ژانویه شاهد همین مشکل در چرخ چهارم هستیم.

در حال حاضر هیچ مساله ای مهمتر از ادامه مأموریت تلسکوپ کپلر تا سال 2016 و دریافت داده های با کیفیت وجود ندارد؛ به همین دلیل اگر عملکرد چرخ چهارم (4#) تا دو ماه آینده متوقف شود، تیم مأموریت باید اقدام به تعمیر و بازیابی چرخ دوم (2#) کنند.

در صورت بی نتیجه بودن تمامی تلاش ها، مأموریت شکارچی سیارات بیگانه دچار تغییرات اساسی خواهد شد.

«راجر هانتر»، مدیر مأموریت کپلر در مرکز تحقیقات Ames‌ ناسا تأکید می کند: تیم مأموریت تلسکوپ کپلر به دنبال انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در این مأموریت است و برطرف نشدن این مشکل می تواند ادامه مأموریت تلسکوپ 600 میلیون دلاری ناسا را با چالش جدی مواجه کند.