این میزگرد به همت قطب علمی سامانههای هوافضایی دانشگاه صنعتی شریف و با هدف بررسی تخصصی هزینههای حمل و نقل هوایی که موجب افزایش قیمت بلیط سفرهای هوایی شده است، روز چهارشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه در سالن کهربای دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این میزگرد عبدالرضا موسوی، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران، منصور رضایی، مدیر امور یاتا و تعرفه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، محمد خداکرمی، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، ذبیح الله طلوعی، مدیر گروه بخش راه و شهرسازی مرکز پژوهشهای مجلس و اصغر فرشباف، عضو هیئت علمی دانشکده هواپیمایی کشوری نظرات خود را در خصوص قیمت بلیط هواپیما و راهکارهای کاهش هزینههای حمل و نقل هوایی در کشور به بحث گذاشتند.
موسوی در سخنان خود خصوصی سازی خطوط هوایی را امری بسیار موثر در کاهش هزینهها دانست. وی لازمه خصوصی سازی را آزادسازی همه جانبه از جمله آزادسازی قیمت بلیط، خدمات ارائه شده توسط خطوط هوایی و انتخاب مسیرهای پروازی دانست. رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران همچنین تصریح کرد برون سپاری بسیاری خدمات موجب میشود شرکتهای هوایی تنها بر روی عملیات پروازی تمرکز داشته باشند که این به کاهش هزینهها میانجامد. علاوه بر این به اشتراک گذاشتن خدمات فرودگاهی توسط خطوط هوایی نیز میتواند کاهش قابل توجهی در هزینههای حمل و نقل هوایی به بار بیاورد.
در ادامه میزگرد، رضایی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات کشورهای منطقه در خصوصی سازی اعلام کرد که آزادسازی در صنعت حمل و نقل هوایی میتواند تشکیل خطوط هوایی کمهزینه در کشور را تسهیل نماید. وی همچنین ایجاد رقابت بین شرکتها و ارائه نرخهای متفاوت به تناسب خدمات ارائه شده توسط شرکتها را از دیگر نتایج آزاد سازی و خصوصی سازی ذکر کرد. مدیر امور یاتا و تعرفه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران استفاده از فناوری اطلاعات را امری متداول در جهان به منظور کاهش هزینههای خطوط هوایی و افزایش ایمنی پروازها دانست. وی از متخصصین درخواست کرد تا به بومیسازی این نرمافزارها برای استفاده خطوط هوایی کشور بپردازند.
خداکرمی از دیگر اعضای پنل تخصصی این میزگرد بر اولویت ایمنی پرواز در موضوع کاهش هزینهها تاکید کرد و هشدار داد کاهش هزینهها نباید ایمنی پرواز را دچار مخاطره نماید. وی استفاده از هواپیمای مناسب در مسیرهای پروازی مختلف و امکان استفاده از مسیرهای پروازی مستقیم را موضوعی با اهمیت دانست که در کاهش هزینههای پرواز باید به آن توجه نمود. معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه ناوگان قدیمی خطوط هوایی را یکی از نقاط ضعفی دانست که به دلایل مختلف موجب ایجاد هزینههای بالا در سفرهای هوایی میشود.
خصوصی سازی موضوعی بود که طلوعی با توجه به وابستگی بیش از حد شرکتهای هوایی به دولت آن را امری مشکل و چالش برانگیز دانست. وی رانتهای دولتی را از آفات خصوصی سازی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور اعلام کرد. مدیر گروه بخش راه و شهرسازی مرکز پژوهشهای مجلس نرخ بالای بلیط هواپیما در ایران را تحت تاثیر هزینههایی دانست که به دلیل مدیریت غلط در خطوط هوایی کشور ایجاد شدهاند.
سوء مدیریت به ویژه در مدیریت منابع انسانی نکتهای بود که فرشباف آن را مورد تاکید قرار داد. وی با انتقاد از وجود پرسنل مازاد در خطوط هوایی کشور، این موضوع را در ایجاد هزینه بالای پرواز امری تاثیرگذار دانست. وی همچنین به بدهیهای بسیار بالا و عدم سود دهی خطوط هوایی اشاره کرد و این مسائل را به عنوان موانع جدی که بر سر راه خصوصی سازی خطوط هوایی وجود دارد بر شمرد.
هیتنا
PC Flight Simulation Geek Since 1998