Co-pilot
  • Co-pilot
  • 54.84% (معمولی)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
11 سال پیش
Cumulonimbus یا CB

اين ابرها از توده‌هاي بزرگ و انبوه ابر كه به شكل برج عظيمي سر به آسمان كشيده‌اند تشكيل مي‌گردند.
رنگ قسمت فوقاني در اين ابرها متمايل به آبي و سطح زيرين آن كاملاً تيره مي‌باشد .

اين ابر علاوه بر توربولانس (حرکات بالا و پایین رونده) خيلي شديد كه در قسمتهاي فوقاني ابر وجود دارد، يخبندان ، بارندگي ، ريزش برف ، تگرگ ، رعد و برق و باد خيلي شديد به همراه افت سريع ديد افقي در سطح زمين همراه است. ابرهاي كومولونيمبوس (CB) ممكن است به صورت منفرد و يا در يك خط به طول چند صد كيلومتر باهم ديگر ظاهر شوند.

این ابرها در ارتفاع 2000 متری تا 16000 متری تشکیل میشوند.

هنگامی که هواپیمایی وارد این دژخیم بدسرشت شود، کابوسی بی فرجام آغاز خواهد شد. حرکات شدید بالا رونده (Up Draft) و پایین رونده (Down Draft) آنچنان تکانهای شدیدی بر بدنه هواپیما وارد میکند که هر لحظه امکان جدا شدن اجزاء بدنه از یکدیگر وجود دارد.
وجود آبهای فوق سرد (Super Cool Water) در این ابر باعث میشود با ورود جسم پرنده، بدنه هواپیما یخ زده و حالت آیرودینامیکی بالها از بین برود و با به وجود آمدن حالت واماندگی (Stall)، کنترل هواپیما بطور کامل از دستان خلبانان خارج شود.

امروزه با وجود رادارهای قدرتمند هواشناسی (Weather Radar) در جت های غول پیکر مسافری، کیلومترها قبل از رسیدن به این قاتلان سیاه پوش، خلبانان از وجودشان مطلع شده و از نزدیک شدن به آنها پرهیز مینمایند.

UserPostedImage 
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
11 سال پیش

سلام دوستان @};-

ابرهای cb مدلهای مختلف زیادی داره و از ابرهای خطرناک هست که عمدتا با چشم قابل دیدن هست . اینو به واسطه تجربه شخصی پرواز با هواپیمای لایت میگم که به سیستم wr مجهز نیست ، نوع خاصی از این ابر خطرناک و زیبا وجود داره که در ابرهای استراتوس ( بارانی و پوششی ) مخفی میشه و بسته به زخامت ابر استراتوس دیگه دیده نمیشه و متاسفانه اکثر هواپیماهای بدون سیستم wr در این مدلش گرفتار میشن .

به جان خودم زیر ابر cb به ناچار رد شدم ( با سسنا EP-MGX مرحوم ) البته با فاصله ولی تا 1000 فیت بالا و پایینمون میکرد اونم فقط تو چند ثانیه و اصلا پاور و نمیدونم سورفیس کنترل معنی خاصی نداشت . گرفتار در ایرمس به معنی واقعی . باور کنید عمده کاری که میشه کرد نگاه کردنه [attack]
کاربرانی که در حال مشاهده موضوع هستند