Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
11 سال پیش
UserPostedImage


معاون وزير راه و شهرسازي روز گذشته در گفت وگويي با يکي از خبرگزاري ها با بيان اين که «در صنعت هواپيمايي پرواز چارتر برنامه اي نداريم و نبايد روي پرواز هاي برنامه اي، چارتر بست»؛ بار ديگر نمک بر زخم کهنه اي پاشيد که قريب به يکسال است آژانس هاي مسافرتي و مسافران را دچار مشکل کرده است.

اگر همين امروز سري به سامانه هاي اينترنتي آژانس هاي مسافرتي بزنيد و بخواهيد بليتي براي شهرهاي محبوب مسافران همچون مشهد يا کيش تهيه کنيد، بايد در چارچوب آنچه روي بليت «سيستم رزرو چارتر» قيد شده خريد خود را انجام دهيد، چارچوبي که برخي آژانس ها مقررات آن را حتي روي ديوار قاب هم گرفته اند و به مشتريانشان مي گويند که بليت چارتري قابل استرداد نيست و قانون بازگرداندن نيمي از مبلغ بليت در صورت نرسيدن مسافر به پرواز (اصطلاحا NO-SHOW) براي اين بليت ها اعمال نمي شود.

اما باوجود آن که بسياري از مسافراني که با وسوسه خريد ارزان تر بليت هواپيما، اجبار در خريد گران اين نوع بليت به خاطر ناچاري و نيز به دليل در دسترس بودن اين نوع بليت ها، تن به پرواز چارتري داده و به دليل مقاومت آژانس ها، از خير استرداد مبلغي از پول پرداختي بابت بليت، در صورت عدم استفاده از پرواز رزرو شده مي گذرند. اين در حالي است که سازمان هواپيمايي کشوري معتقد است که آژانس صادرکننده بليت بايد مطابق با قوانين موجود، مبلغ يادشده را پرداخت کند و به عبارت ديگر مي گويد که چيزي به عنوان بليت چارتر نداريم!

اما نکته جالب توجه آنجاست که گفته مي شود معمولاآژانس هاي مسافرتي، خود مستقيما قادر به اجاره هواپيما و فروش بليت چارتري نيستند، بلکه در حقيقت آنها واسطه اي هستند که فقط سهمي از وجه فروش بليت هاي توزيع شده را مي برند و به ادعاي برخي فعالان اين عرصه در صورت نرسيدن مسافر از پرواز، چارترکننده اصلي که البته هويتشان چندان آشکار نيست در قبال پرداخت وجه 50درصدي مربوط به آژانس مقاومت کرده و در اين بين اگر مسافري نااميد نشده و بخواهد حق خود را پيگيري کند، عمل اآژانس مربوط بايد از جيب خود مابه التفاوت را پرداخت کند.

هرچند به نظر مي رسد برخي بده بستان ها، آژانس ها و چارترکنندگان هواپيما را به يک تعامل تاکتيکي رسانده و عملاباعث بروز گلايه اي نمي شود، اما در اين بين مسافران، زيان کننده اصلي هستند. مسافراني که هنوز نمي دانند بالاخره در رابطه با فروش انبوه بليت هاي چارتري که چونان بازار سياه، از يکسو گاه به اندازه بليت قطار ارزان مي شود و گاهي تا 1.5 برابر قيمت و حتي بيش از آن نيز به فروش مي رسد، قسم حضرت عباس را باور کنند يا دم خروس را.

اي کاش سازمان هواپيمايي کشوري که تنها مرجع صدور مجوز پروازهاي چارتري در کشور است، درباره شيوه صدور اين مجوزها و اعمال جدي قوانين براي جلوگيري از تضييع حقوق مسافران گام هاي جدي تري بردارد و در قدم اول با برداشتن تناقضات و بلاتکليفي هاي موجود، قوانين پروازهاي چارتري را براي مردم شفاف و آسان و همه فهم کند و بعد به ديگر اصلاحات لازم در اين بخش بپردازد.

روزنامه جام جم به تاريخ 19/6/92
PC Flight Simulation Geek Since 1998