captain mahan
  • captain mahan
  • 50.02% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر یار شروع کننده موضوع
10 سال پیش
سلام
در شکل ذیل اون قسمت هایی که با رنگ قرمز مشخص شده مورد سوال من هست...!!!
این بالچه ها کارشون چی هست؟؟
ممنون@};- @};- @};-
UserPostedImage
>> بلند آسمان جایگاه من است... <<
Parham Ziaie
  • Parham Ziaie
  • 61.42% (دوستانه)
  • بال طلایی - عقاب یار
10 سال پیش
ارسال شده توسط : captain mahan 

سلام
در شکل ذیل اون قسمت هایی که با رنگ قرمز مشخص شده مورد سوال من هست...!!!
این بالچه ها کارشون چی هست؟؟
ممنون@};- @};- @};-
UserPostedImage



دوست عزيزم به اينا مى گن SLAT
و تو چك ليستا وقتى مى خوان فلپ هارو چك كنن ، SLATS نيز چك مى كنن
به عنوان مثال در چك ليست
SLATS/FLAPS 30/40
SLATS در حالت هاى مختلف مثل كلايم ، كروز ، ديسنت عمل مى كنه
مثلا موقع كلايم با فاصله گرفتن از خود بال ( البته فاصله نه اينكه بگى ١ متر ، اندازه ى كم ) باعث بهتر كلايم كردن مى شه و باد مى تونه از فاصله ى بين اسلتز و بال عبور كنه و كلايم بهترى داشته باشه و موقع كروز اسلتز كاملا به بال چسبيده و امكان عبور هوا از بين آن ها نمى باشد
@};- باتشكر
امام على :
*هنگامی که از چیزی می‏ترسی، خود را در آن بیفکن، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است
UserPostedImage
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
10 سال پیش
سلام دوستان @};-

برادر این چیزی که شما مشخص کردی در واقع leading edge flaps هست و کارش تغییر انگل آف اتک و افزایش آپرکمبر ( سطح روی بال ) برای افزایش میزان لیفت ( نیروی بالا برنده ) هست . در بالهای مختلف Leading-edge slats هم وجود داره مثل md80 و گاهی ترکیبی از هر دو مثل 737 و 727 . این سیستم به صورت متحرک هست و معمولا با فلپها هماهنگ عمل میکنه .

UserPostedImage


UserPostedImage


UserPostedImage
CATC Pilot
  • CATC Pilot
  • 50.08% (معمولی)
  • بال آهنی - آسمان سوار
10 سال پیش
سلام؛

اگه اجازه بفرمایید کمی جامع توضیح میدم خدمتتون ... برای این منظور کمی به Aerodynamic رجوع میکنیم ؛
علت کلی* بالا رفتن (نیروی Lift) :
1) اختلاف فشار رو و زیر سطح بال (اثبات از طریق قانون برنولی) 2) نیروی بالا بر ناشی از برخورد هوا به سطح زیرین بال (اثبات از طریق قانون سوم نیوتون)

* استفاده از کلمه "کلی" بعلت گسترده تر بودن مبحث Lift نسبت به چیزی که عرض شد هست!

با توجه به شماره (1) ، لذا باید جریان منظمی روی سطح بال برقرار باشه، و الا دچار تلاطم و نهایتاً از بین رفتن Lift خواهیم شد (در صورت پرواز دچار Stall خواهیم شد)
حفظ این جریان راه حل خودش رو داره، اینکه بطور عمومی در چه شرایطی نظمش از دست میره هم بماند...

در مورد شماره(2) ، وقتی در سرعت بالا ،دستتون رو از پنجره ماشین بیرون میبرید، به محض تغییر زاویه دست،با برخورد هوا به کف دستتون،به عقب پرت میشه ،در صورتی که اگر دست خاصیت Airfoil داشته باشه میتونه Lift ایجاد کنهکه این مقدار در حالت طبیعی بسیار ناچیزه و به کنش و واکنش دست نسبت به برخود هوا به کف دست محدود میشه!

با بررسی دقیقتر (1) و (2) میشه فرمول محاسبه Lift رو مورد بررسی قرار داد ( L = (1/2) p V^2 S CL)
S = سطح / p= چگالی / V^2 = مجذور سرعت / CL = ضریب بالابرنده
حالا بسته به هر نوع هواپیمایی، چندین نوع Flap استفاده میکنیم که هر نوع اون داری مشخصات نسبت به کیفیت عملکردشون در موقعیتهای موختلف دارن !

فلپ، سطح زیر بال رو افزایش میده (Lift بشتر میشه)
Camber یا قوص بال رو بالا میبره (Lift بیشتر میشه)
Angle of attack رو زیاد میکنه (Lift بیشتر میشه)

این سه نکته رو مد نظر داشته باشید ...
حالا فلپ مورد نظر شما که مربوط میشه به تایپ B747 از نوع Double Slotted Flap with leading edge slat هست ...!!! و بخش مورد نظر شما Slat نام داره !
از علل وجودش هم میشه به افزایش Camber (کاهش فشار سطح بالایی بال), منظم سازی جریان روی سطح بال (ورود هوا از سطح زیرین به روی بال از پشت slat) اشاره کرد ...
اینها نهایتاً موجب بالا رفتن Lift میشن که این امکان رو برای خلبان فراهم میکنه تا در سرعتهای پایینتر، ارتفاع کمتری از دست بده و همچنین بالعکس! با سرعت بیشتری، سریعتر ارتفاع کم کنه ... که مورد دومی بستگی به Drag تولیدی فلپ داره ...

اگر از تصاویر ارسالی دوست عزیز mehornet استفاده کنید، کاملاً به داستان واقف میشید

موفق باشید

Every takeoff is optional. Every landing is mandatory
captain mahan
  • captain mahan
  • 50.02% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر یار شروع کننده موضوع
10 سال پیش
از توضیحات دوستان عزیزم متشکرم
کاملا متوجه شدم...بسیار ممنون
>> بلند آسمان جایگاه من است... <<