Pouyan
  • Pouyan
  • 50.02% (معمولی)
  • بال کاغذی
9 سال پیش
دلیل کشیدن هواپیما به سمت چپ پدیده left turning tendency هست که کاملا طبیعی و واقعیست و جز چالش های پرواز با هواپیماهای propeller driven در نظر گرفته میشود. مقدار فشار بر روی رادر چپ بسته به سرعت و زاویه حمله متغیر میباشد ، همچنین در صورت استفاده از تریم در کروز (در کروز نباید از رادر دائما استفاده شود) با افزایش و یا کاهش سرعت، میزان تریم مورد نیاز تغیر خواهد کرد.
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
9 سال پیش

سلام به همه دوستان @};-

پویان جان این حالت لفت تندنسی خودش رو در پرندهای پراپه سینگل انجین بیشتر نشون میده و برای خنثی کردنش از پدال رایت رادر استفاده میشه و باعث میشه پرنده حول محور عمودی ، کورکشن ( اصلاح ) داشته باشه . بیشترین تاثیرش هم هنگام تیک آف و لندینگه . تریم ها در این پرنده بعد از استفاده از آتا پالوت به صورت اتوماتیک انجام میشه و با میزان سرعت و جهت وزش باد ممتدا تغییر میکنه ولی اتومات . فکر میکنم این مدلdash 8 نسبت به atr 72 پایداری کمتری داشته باشه در واقعیت .

ولی در مورده یه مالتی انجین پراپ مثل c130 این جریان تقریبا وجود نداره .
Pouyan
  • Pouyan
  • 50.02% (معمولی)
  • بال کاغذی
9 سال پیش
سلام
یک بار به صورت مفصل تایپ کردم اما متاسفانه پیام ثبت نشد. از نو مینویسم!

فرمایش شما صحیح است، اما در این هواپیما left turning tendency از هواپیماهای single engine هم شدید تر هست. در بسیاری از هواپیما های مالتی انجین، جهت چرخش موتور های بال راست و چپ خلاف همدیگر هست تا اثر عکس العمل گردش ملخ ها خنثی شود (البته حتی در این حالت هیچگاه left turning tendency یک هواپیمای propeller driven به صفر نمیرسد و این پدیده از ویژگی های این دست هواپیما به شمار می رود) اما در هواپیمای Dash 8 ، جهت چرخش هر دو ملخ به صمت راست (ساعت گرد) است و در نتیجه نه تنها عکس العمل گردش دو ملخ خنثی نمی شود بلکه تشدید میگردد. به همین دلیل چنین هواپیما هایی به سخت بودن کنترل در فاز تیک آف و لندینگ معروف هستند و خلبانان آن هم در احترام به خصوصی نزد خانواده هوانوردی برخوردار هستند (االبته در ایران دقیقا برعکس هست و هرکس که ملخ هواپیما رو میبیند اینگونه تصور میکند که خلبان هواپیما هم ناشی است و کلا ملخ مایه تمسخر دانسته میشود که نشان از کمبود اطلاعات عمومیست)
در هر حال، در کشور هواپیمای آموزشی Diamond DA-42 Twin Star وجود دارد که آن هم مشابه هواپیمای Dash 8 دارای ملخ هایی با جهت گردش یکسان است و شدت پدیده left turning tendency آن قابل توجه است. البته این به معنای ضعف در طراحی هواپیما نیست و ملاحظه ایست که به منظور کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری انجام شده.

و اما در مورد موضوع تاپیک، بنده شنیده ام که این هواپیما یکی از هواپیماهای بسیار با کیفیت شبیه ساز و با دقتی در سطح PMDG هست، دوستانی که استفاده کرده اند تایید میکنند؟

متشکرم
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
9 سال پیش
ارسال شده توسط : Pouyan 

سلام
یک بار به صورت مفصل تایپ کردم اما متاسفانه پیام ثبت نشد. از نو مینویسم!

فرمایش شما صحیح است، اما در این هواپیما left turning tendency از هواپیماهای single engine هم شدید تر هست. در بسیاری از هواپیما های مالتی انجین، جهت چرخش موتور های بال راست و چپ خلاف همدیگر هست تا اثر عکس العمل گردش ملخ ها خنثی شود (البته حتی در این حالت هیچگاه left turning tendency یک هواپیمای propeller driven به صفر نمیرسد و این پدیده از ویژگی های این دست هواپیما به شمار می رود) اما در هواپیمای Dash 8 ، جهت چرخش هر دو ملخ به صمت راست (ساعت گرد) است و در نتیجه نه تنها عکس العمل گردش دو ملخ خنثی نمی شود بلکه تشدید میگردد. به همین دلیل چنین هواپیما هایی به سخت بودن کنترل در فاز تیک آف و لندینگ معروف هستند و خلبانان آن هم در احترام به خصوصی نزد خانواده هوانوردی برخوردار هستند (االبته در ایران دقیقا برعکس هست و هرکس که ملخ هواپیما رو میبیند اینگونه تصور میکند که خلبان هواپیما هم ناشی است و کلا ملخ مایه تمسخر دانسته میشود که نشان از کمبود اطلاعات عمومیست)
در هر حال، در کشور هواپیمای آموزشی Diamond DA-42 Twin Star وجود دارد که آن هم مشابه هواپیمای Dash 8 دارای ملخ هایی با جهت گردش یکسان است و شدت پدیده left turning tendency آن قابل توجه است. البته این به معنای ضعف در طراحی هواپیما نیست و ملاحظه ایست که به منظور کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری انجام شده.

و اما در مورد موضوع تاپیک، بنده شنیده ام که این هواپیما یکی از هواپیماهای بسیار با کیفیت شبیه ساز و با دقتی در سطح PMDG هست، دوستانی که استفاده کرده اند تایید میکنند؟

متشکرم



سلام پویان جان @};-

گفتهای شما کاملا درسته ، ولی بالام جان خدایی باید تویه تکنام بشینی تا حس کنی هنگام رولینگ برای تیک آف اگر رایت رادر نگیری حتما بعد 50 متر که پس کنی از رانوی زدی بیرون به خصوص زمان شرتفیلد تیک آف . در حالیه که این حالت در یه سسنا 50 درصد کمتره .

بازم تاکید دارم این تندنسی رو یه c130 نداره و حتی در atr 72 هم کمتر از dash 8 هست و نمیدونم تا با یه خلبان این پرنده صحبت نکنم یا poh رو نخونم برام جای تعجب
داره که چرا این پرنده با این کیفیت باید اینجوری طراحی بشه ، خب این مشکل تا حد زیادی به تغییر جهت گردش ملخها نسبت به هم حل شدنیه ، این ادان هم خدایی خیلی خوب طراحی شده ، هر چند هیچ وقت بهترن ادانها هم در محیط شبیه ساز حس واقعی حتی 1 دقیقه پرواز رو هم نداره

راستی دوستان حتما این فایل pdf رو یه نگاه بندازید خیلی عالی در مورد left turning tendency در پرندهای مالتی انجین پراپ شرح داده ، حال کردم باهاش [barareh]

http://flymiami.com/documents/checklists/multi_inop.pdf