amirfikat
  • amirfikat
  • 61.92% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان شروع کننده موضوع
10 سال پیش

با گذشت بیش از دو ماه از سانحه سقوط تنها هواپیمای بازرسی تجهیزات ناوبری فرودگاه‌های کشور، اطلاع رسانی دقیقی درباره جایگزین این هواپیما و نحوه بازرسی دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌ها، انجام نشده و ایمنی پروازی فرودگاه‌های کشور، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
بیش از دو ماه از سانحه سقوط جت فالکن سازمان هواپیمایی کشوری در آب‌های خلیج فارس می گذرد؛ سانحه ای که در آن، سه تن از متخصصان هوانوردی کشورمان، جان خود را از دست دادند و بقایای پیکر یکی از آنان، هنوز پیدا نشده است.
با توجه به این که هواپیمای از دست رفته در این سانحه، 39 سال داشت، کارشناسان، فرسودگی این هواپیما را عامل اصلی وقوع سانحه می دانند. به گفته مدیر سابق سازمان هواپیمایی در آبان سال گذشته، از این نوع هواپیما، یک فروند دیگر نیز در سال های اخیر خریداری شد اما پانل های ویژه عملیات بازرسی فرودگاهی، به دلایلی، همراه با آن وارد کشور نشد و به همین دلیل، همچنان از همان هواپیمای قدیمی برای بازرسی فرودگاه ها استفاده می شد.
مسعود جلیلی، مديركل دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشكی سازمان هواپیمایی کشوری، سیدمهدی احمدی موسوی، مديركل دفتر عمليات پرواز سازمان هواپیمایی، محمد امین عامری، کارشناس فنی سازمان هواپیمایی کشوری و پاسدار وجیه‌الله ترلانی، مسئول امنیت پرواز، چهار سرنشین این هواپیما بودند که در سانحه سقوط کشته شدند و بقایای پیکر کاپیتان عامری، هنوز پیدا نشده است.
گفته می شود تمامی دستگاه های ناوبری و راداری کشور، با تایید این گروه پروازی (گروه فلایت چک) و همکارانشان و در راس آن، کاپیتان جلیلی، عملیاتی می‌شده‌است. این گروه پروازی، با همکاری نیروهای عملیات زمینی، تجهیزات فرودگاهی را کالیبره می کردند. عملیات بازرسی تجهیزات ناوبری فرودگاه‌ها که شامل نشست و برخاست های متعدد و پرواز در ارتفاع پایین است، عملیاتی سخت و بسیار حساس ارزیابی می‌کنند که با توجه به سن بالای فالکن، سخت تر و ریسک خطر در آن بیشتر هم بوده است.
واکنش همکاران و نزدیکان این درگذشتگان، به خبر سایت خبری تین نیوز درباره سقو ط فالکن، نیز گویای فرسوده بودن این هواپیماست. از سوی دیگر برخی کارشناسان هوانوردی کشورمان که با کار گروه فلایت چک آشنا بوده اند، معتقدند این هواپیما به خاطر انجام چک های پروازی، معمولا مانورهای شدیدی انجام می‌داده و گروه فلایت چک، علیرغم آگاهی از ایرادات هواپیما و ریسک بالای پرواز با این هواپیمای مستهلک، در راستای سلامت نگهداشتن فرودگاه های کشور، این ریسک را به جان خریده بودند.
ابهام در سرنوشت عملیات بازرسی تجهیزات فرودگاهی
فارغ از خسارتی که در اثر از دست دادن این متخصصان، به عنوان سرمایه های ملی، در صنعت هوانوردی به بار آمده است، نکته قابل تامل دیگر در این سانحه آن است که جت فالکن از دست رفته در این سانحه، تنها هواپیمای مجهز به سیستم بازرسی فرودگاه های کشورمان بود، این در حالی است که به گفته کارشناسان، یک هواپیمای بازرسی سیستم های ناوبری فرودگاه ها، باید به طور 24 ساعته در آشیانه، آماده پرواز باشد، زیرا به جز بازرسی های برنامه‌ای، موارد اضطراری نیز پیش می آید که در این موارد، باید بلافاصله تجهیزات ناوبری، توسط هواپیمای بازرسی چک شود، بنابراین همیشه، باید بیش از یکی از این هواپیماها در ناوگان باشد.

طبق مقررات سازمان ایکائو، اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه‌های کمک‌ناوبری رادیویی و بصری و دستگاه‌های ارتباطی که مورد استفاده ناوگان حمل و نقل هوایی قرار می‌گیرند، باید در دستور کار فرودگاه‌ها قرار گرفته و به‌ طور متناوب بررسی شود.

اکنون، با توجه به سانحه سقوط فالکن، بیش از دو ماه است که نحوه انجام عملیات بازرسی تجهیزات ناوبری فرودگاه های کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همچنین از فرودگاه مهرآباد خبر می رسد که زمان چک دستگاه‌های ناوبری این فرودگاه فرا رسیده و از آنجایی که امکان بازرسی تجهیزات این فرودگاه وجود ندارد، شاید در امنیت پروازهای این فرودگاه، باید به دیده تردید نگریست...

جامعه متخصصین مراقبت پرواز/تین نیوز
UserPostedImage
Captain_Hossein
10 سال پیش
با سلام
برخی کارشناسان میگویند که دستگاه های ناوبری فرودگاه ها را هم میتوان بوسیله هواپیماهای عادی دیگر که به آن فرودگاه رفت و آمد دارند نیز بررسی نمود.
این کار با گزارش پرسنل مراقبت پرواز آن فرودگاه و درخواست آنها از خلبان هواپیما انجام میشود مبنی بر اینکه دستگاه ناوبری مورد نظر را (مثلاً حین ورود یا تقرب یا فرود) مورد بررسی قرار دهد و صحت عملکرد یا اشکال در عملکرد را گزارش دهد. پس از انجام این بررسی توسط خلبان های چند
هواپیما، در چند روز، گزارش ها به اداره مربوطه ارسال و در صورت تأیید عملکرد دستگاه ناوبری، اعتبار آن تا مدتی مشخص (مثلاً دو ماه) تمدید میشود.
البته قطعاً تجهیزاتی ویژه که مختص این کار باشد (هواپیمای Flight Check) از دقت بالاتری هنگام تست و بررسی برخوردار خواهد بود.
تصاویر زیر مربوط به یک هواپیمای KingAir-300 در آمریکا میباشد که مجهز به تجهیزات تست دستگاه های ناوبری است.
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
UserPostedImage
منبع تصاویر:
http://www.aopa.org/News-and-Video/All-News/2012/July/19/FAA-updating-flight-inspection-fleet-for-a-NextGen-world.aspx 

اپراتور تست کننده بر روی زمین
UserPostedImage
منبع تصویر:
http://www.australianflying.com.au/news/airservices-australia-to-inspect-navaids-throughout-october 

با تشکر