فرهاد پرورش با حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم با اشاره به توافقنامه ایران با 1+5 اظهار کرد: دوره دوم تمدید تا چند روز دیگر به پایان میرسد و ما خیلی امیدوار هستیم که یک توافق بهقول معروف برد ــ برد نتیجه این مذاکرات باشد تا مشمول صنعت حمل و نقل هوایی کشور نیز شود.
وی افزود: صنعت حمل و نقل هوایی کشور دو دوره سخت تحریم را داشته است، یک دوره که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده درست پس از تسخیر لانه جاسوسی و دوره 4،5 سال اخیر که تحریمهای خیلی سختگیرانه بر صنعت حمل و نقل هوایی اعمال شده است.
پرورش خاطرنشان کرد: بنابراین در توافقی که قرار است انجام شود حداقل در مورد تحریمهایی که بهواسطه استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای به وجود آمده است باز هم صنعت حمل و نقل هوایی بتواند بهتر از این به ارائه خدمات بپردازد.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تحریمها باعث خودکفایی در حوزه تعمیرات هواپیما شده است، گفت: با وجود تحریمها صنعت حمل و نقل هوایی رشد کرده اما این رشد مطابق با رشد این صنعت در منطقه و دنیا نبوده است. از این رو امیدواریم در حوزه صنعت هوایی توافقات برد ــ بردی انجام شود تا بتوانیم صنعت هوایی را از وضعیتی که خیلی از آن راضی نیستیم خارج کنیم.
پرورش افزود: اگر این اتفاق بیفتد تسهیل در خرید قطعات هواپیما، انتقال پول و حتی خرید هواپیما به وجود میآید.
وی در پاسخ به این سؤال که در 10 ماه اخیر چه اقداماتی در حوزه حمل و نقل هوایی کشور صورت گرفته، گفت: در دوره ششماهه اول و تمدید چهارماهه آن بهواسطه اینکه زمان خیلی زیاد نبوده نیازمند این بوده که دو تا سه ماه برای عقد قراردادها وقت صرف شود.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ادامه داد: فکر میکنم در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دوره ششماهه اول استفاده کردیم اما این استفاده محدود و در چارچوب توافقنامه اقدام مشترک که تنظیم شده بود توانسته بودیم عمل کنیم.
پرورش با بیان اینکه این اقدامات کنار برنامههای جاری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه تعمیر موتور عملکرد خوبی داشتهایم، البته محدودیت منابع مالی هم داشتیم و نتوانستیم نیازهای خود را برای چند سال أامین کنیم اما در مجموع بخشی از مشکلات هما برطرف شده است.
وی یادآور شد: در دوره تمدید چهارماهه نیز گرچه زمان کوتاهی نیز بود اما باز از این فرصت استفاده کردیم. در خبرگزاریهای خارجی امضای قرارداد ما و بوئینگ اعلام شد که این خبر درست است. دو قرارداد با شرکت بوئینگ در دوره ششماهه اول و دوره تمدید چهارماهه امضاکردیم.
مدیرعامل هما تصریح کرد: بر اساس این قرارداد توانستیم پول انتقال دهیم و مدارک فنی مربوط به هواپیماهای عملیاتی ایرانایر را از شرکت بوئینگ گرفتیم. همچنین بسیاری از نقشههای پروازی را که در آنها محدودیت داشتیم و نیازمند آنها در حوزه داخلی و بینالمللی بودیم دریافت کردیم.
پرورش با تأکید بر "پول بوئینگ را از مجاری بانکی با توجه به مجوزهای صادر شده پرداخت کردهایم" گفت: اگر توافق با 1+5 تمدید شود و شرایط جدیدی هم حاصل شود امیدواریم بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم.
Tasnimnews
PC Flight Simulation Geek Since 1998