جتها و هواپیماهای آموزشی در عصر حاضر به دلیل سرعت گرفتن ساخت و تولید انواع جنگندهها، هواپیماهای ترابری، جتهای پشتیبانی و . . . نقش بسیار مهمی در آموزش خلبانان دارند.این هواپیماها در کنار سیمیلاتورها (شبیهسازهای آموزشی) در حال حاضر کابرد فراوانی در آموزش خلبانان جوان ورودی به عرصههای هوانوردی (خلبانی جنگنده و خلبانی هواپیماهای مسافربری) دارند.
جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با در اختیار داشتن خانواده جتهای آموزشی فجر در انواع متعدد، جتهای آموزشی فائز، تندر و تذرو، از سالیان گذشته جزو تولید کنندگان این جتها محسوب میشود.
اما در همین زمینه، یک فروند هواپیمای آموزشی با نام اختصاری K10 رونمایی شد تا حلقه هواپیماهای آموزشی ایرانی کاملتر شود.پیش از این، سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفته بود: یکی از نیازهای موجود نیروی هوایی ارتش ساخت یک هواپیمای جت آموزشی است تا خلبانان خود را آموزش دهند که ما مراحل طراحی این هواپیما را انجام دادیم و انشاءالله تا پایان امسال این هواپیما را رونمایی خواهیم کرد که در سرعت زیر صوت پرواز میکند که این هواپیما میتواند به عنوان یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین تأکید کرده بود: جنگنده قاهر را تا پایان امسال تحویل نمیدهیم، اما طبق برنامهریزیها این جت آموزشی تحویل داده خواهد شد.این هواپیماها در دو کلاس K10-1 و K10-2 توسط شرکت هواپیماسازی ایران -هسا (HESA) ساخته شده و نمایش هوایی قابل قبولی هم داشتهاند.
این هواپیمای آموزشی بسیار سبک بوده و دارای سقف پروازی جت 14000 پا است. موتور این پرنده از نوع موتورهای روتکس ساخت کشور اتریش است که 100 اسب بخار قدرت دارد.این پرنده آموزشی از چتر نجات اضطراری نیز برخوردار است و از نوع هواپیماهای بال بالا محسوب میشود. این هوپیما علاوه بر استفاده به عنوان جت آموزشی، کارکرد تفریحی هم دارد.
این هواپیما تک کابینه محسوب میشود ولی در بخش جلویی کابین علاوه بر خلبان، یک نفر دیگر که میتواند کمک خلبان نیز باشد، استقرار یابد. اما در بخش عقب کابین، یک محفظه نه چندان بزرگ برای حمل بار در نظر گرفته شده است.بررسی دو نمونه از این دو هواپیمای آموزشی، نشان میدهد که نوع K10-2 نسبت به نمونه اولیهاش، بسیار کارآمدتر است و کاراییهای بهتری همچون افزایش برد، افزایش میزان بار قابل حمل، افزایش قدرت موتور و . . . را داراست.
Tasnimnews
PC Flight Simulation Geek Since 1998