mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
9 سال پیش
سلام به همه دوستان گرامی@};-


متاسفانه هیچ گزارش دقیقی از علت اصلی و عوامل مرتبط با این حادثه از هیچ سازمانی داده نشده و ماننده خیلی از موارد مشابه سربست نگه داشته میشه ،
من بر اون شدم تا اطلاعات شخصی خودم رو در مورد این سقوط آبدیت کنم . که حاصل تحقیق و گفتهای افراد مرتبط با این حادثه هست از جمله کاپتان طارمی که دوران نقاحت رو طی میکنن .

کادر فنی در اصفهان قبل از پرواز اشاره کرده بوده که پرنده مدتها خواموش بوده و به مشکل فنی به خصوص در مورد گیرها اشاره کردن ، که قرار رو بر این گذاشتن که در طی مسیر پرواز چرخهای پرنده رو جمع نکنن ، و کسی op1 این پرنده رو امضا نکرده و واقعا در شرایط نوگو بوده .

این خودش یه سوال بزرگه که پس چرا پریدن باهاش و به اسرار چه افرادی ؟

جالبه که خلبان مرحوم یوسفی مهر حتی 1 ساعت هم با tb 21 پرواز نداشتن و تصمیم میگیرن که لفت سیت بشینن و حتی کاپتان طارمی هم با tb 21 پروازنداشتن و تجربه ایشون روی tb 20 بوده . که چرخهاش ثابته و فرق اصلی این دو مدل رو شامل میشه . از دست تقدیر مشکل هم همینجا شکل گرفته و اینکه نتیجش شد دوتا خلبان که هیچ تجربه ای در مورد تایپی که با بسملا بسملا بلند شده ندارن .

به هر حال باز هم در پی یک تصمیم نادرست کاپتان یوسفی مهر لفت سیت میشه و این اشتباه در انتهای این پرواز منجر مرگ ایشون شد که در ادامه علت رو میگم .

در حین پرواز علارقم درخواست کادر فنی مبنی بر نبستن چرخها و بعد از طی مدتی کاپتان یوسفی مهر تصمیم گرفتن به خاطر کم کردن درگ و افزایش سرعت چرخها رو جمع کنن که گویا با مخالفت کاپتان طارمی مواجه میشن ولی کار خودشون رو انجام میدن .

به هر حال به مقصد یعنی فرودگاه پیام میرسن و در فاینال یکی از اساتید بنده در برج متوجه باز نبودن چرخ نوز پرنده میشه و اطلاع میده ، این خودش یعنی اونا تو کاکپیت نمیدونستن نوز ویل ندارن و سیستمی هم این شرایط و به اونا اخطار نداده .

احتمالا اگر بهشون اطلاع نمیدادن که نوز ویل ندارن تو شرایط نورمال لندینگ میشستن و خیلی بعید بود کسی از اونا آسیب جدی ببینه .

به هر حال بعد از اعلام امرجنسی چند بار اقدام به گو اراند کردن و سعی در احتمالا باز کردن چرخ که بی نتیجه بوده . در این بین آتشنشانی فرودگاه در جریان قرار گرفته و حتی اعلام کده که میتونن قسمتی از باند رو فوم بریزن ، به هر حال فرودگاه پیام پذیرای پرندهای بزرگ کارگو هست و باید به سیستم اطفائ حریق مناسب مجهز باشه . جالبه که کاپتای یوسفی مهر این پیشنهاد رو رد میکنه و احتمالا به خاطر هزینش بوده باشه .

در این حین بگو مگوی کاپتان طارمی و کاپتان یوسفی مهر در جریان بوده و هر دو قصد ثابت کردن دلایلشون به هم رو داشتن و گویا کاپتان یوسفی مهر سمبه پرزورتی داشتن و لفت سیت هم که نشسته بودن ،

دوستان فیول شات آف ولو در پرنده tb زیر پنل لفت سیت قرار داره و با تصمیم خود سرانه کاپتان یوسفی مهر خطرناکترین کار ممکنه یعنی خاموش کردن موتور پرنده با قطع سوخت از شات آف ولو شکل گرفته و کاپتان طارمی علارقم مقواومتش در مورد این عمل ایشون که توجیهی پرای این پرواز نداشته حریف نشدن و به این سیستم دسترسی هم نداشتن .

متاسفانه این پروسیجر که در مواقع انجین فایر انجام میشه باعث میشه سوخت موجود در کاربراتها و تمام شیلنگهای
منتهی به موتور بسوزه و تموم بشه و اگر بعد از خاموش شدن موتور دوباره اقدام به ایر استارت بزنن به علت فقدان بنزین در سیستم سوخت رسان دیگه موتور روشن نمیشه و یا زمان زیادی برای روشن شدن لازم داره ، به قول معمول میگن خفه کرده .

همین اتفاق هم افتاده عدم رعایت فاصله تا باند و ارتفاع و سرعت لازمه باعث شده پرنده به باند نرسه و ایر استارت هم دیگه جواب نداده .

این تجربه شخصی من هست که از اساتیدم فرا گرفتم ، حقیقت اینه که اگر یه پرنده سینگل انجین رو در آسمان تراتل آیدل یا همون پاور آف کنیم چرخش ملخ پرنده بدون پاور معادل 20 % تراست ایجاد میکنه و به علت گردش ملخ درگ هم ایجاد نمیشه . حالا اگر موتور کاملا خاموش بشه واقعا همین 20% مرگ و زندگی رو رقم میزنه ، و تمام محاسبات رو میریزه بهم .

به همین خاطره که میگن در صورت انجین فیلور در شرایط امرجنسی لندینگ باید نسبت به باند در شرایط نورمال بالاتر بود و سرعت گلاید اسپید به دقت فالو بشه .تا در سیف پوزیشن قرار بگیره .

tb 21 سنگینه و در این حادثه با سینک ریت بالا به سمت زمین اومده و خلبانها نتونستن ارتفاع و سرعت دقیق این پرنده رو در فاینال ادجاست کنن .
پافشاری کاپتان یوسفی مهر مرحوم به موارد اشتباه متعدد اونا رو به مرگ نزدیک کرده بوده .

درست این بوده که اصلا با این پرنده نپرن
حالا پریدن
لفت سیت جای خودش میشست
ننشست
گیرها رو جمع نمیکردن
جمع کردن ، باز نشد
با پروسیجر بدون چرخ جلو میشستن
با مین گیر ، پاور آن نشستن
اجازه فوم پاشی رو میدادن
ندادن
فیول شات آف ولو رو نمیزدن
زدن
درست محاسبه میکردن کجا بشینن

[bowing] یا حق
IEGB
  • IEGB
  • 50.02% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر یار
9 سال پیش
[APARAT]http://www.aparat.com/v/URsrW[/APARAT]