Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
9 سال پیش

UserPostedImage


یک تیم بین‌المللی از محققان موفق به ساخت نخستین هواپیمای جهان شدند که نیروی خود را از ارتعاشات بالها تأمین می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این ایده انقلابی باعث شده تا طرح آن به مرحله نهایی رقابت جهانی شرکت ایرباس راه یابد.

این تیم شامل محققانی از دانشگاه سیتی لندن، موسسه علوم هند در بنگلور، مؤسسه فناوری جورجیا و دانشگاه دلفت در هلند هستند که بال‌های هواپیماهای آینده را با پوششی از پوست کامپوزیت به تصویر کشیده‌اند که انرژی ارتعاشات طبیعی یا انعطاف‌پذیری بال‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

این تیم اکنون به هامبورگ آلمان سفر کرده‌ است تا طرح خود را برای جایزه ایرباس ارائه کند.

برندگان رقابت «ایده‌هایت را به پرواز دربیاور» قرار است در روز 27 مه (ششم خرداد) معرفی شوند که به برنده نخست، 30 هزار یورو و برنده دوم، 15 هزار یورو جایزه اعطا خواهد شد.

محققان از الیاف پیزوالکتریک استفاده کرده‌اند که بارهای الکتریکی را حتی از کوچکترین حرکات در طول پرواز جمع‌آوری کرده، انرژی بدست آمده را در پنل‌های باتری ادغام شده در بدنه، ذخیره کرده و از آن برای تأمین نیروی سیستم‌های کمکی در حین پرواز استفاده می‌کنند.

این کار باعث کاهش آثار انرژی هواپیما در حین پرواز شده و حتی می‌تواند جایگزین کل منبع نیرو برای عملیات‌های زمینی شود.

به گفته محققان، بطور میانگین هواپیما باید حدود 12 ساعت پرواز کند تا انرژی کامل را بدست بیاورد. از این رو، این ایده برای پروازهای طولانی‌مدت مناسب است.

در حال حاضر، هواپیماها در زمان جابجایی‌ (Taxiing)، دو موتور اصلی خود را استفاده می‌کنند که کاملا اتلاف انرژی است. در عوض هواپیما می‌تواند از انرژی که از ارتعاشات بالها در زمان پرواز ذخیره کرده، استفاده کند.

این تیم در میان پنج تیم راه یافته به مرحله فینال رقابت ایرباس هستند.

سایر ایده‌ها شامل تولید پهپادهایی برای دور نگهداشتن پرندگان از فرودگاه‌ها و هدایت آن‌ها به یک محیط ایمن مصنوعی، حسگرهای شبیه بازی‌های ویدیویی برای هدایت هواپیما در زمان جابجایی‌، چرخ دستی خودکار بازیافت آنبرد و فرستنده‌های بی‌سیم نیرو در اطراف فرودگاه هستند که از انرژی حرکت هواپیماها برای تأمین نیروی عملیات زمینی استفاده می‌کنند.

برای شرکت در این رقابت، 518 تیم چندرشته‌ای شامل 3700 دانشجو از 104 کشور جهان، پروژه‌های خود را تا دسامبر 2014 در این رقابت معرفی کردند. حدود 100 تیم برای دور دوم انتخاب شدند که شامل 413 دانشجو از 48 ملیت بودند. حدود 45 درصد این تیم‌ها از آسیا-اقیانوسیه، 35 درصد از اروپا و 15 درصد از آمریکا هستند.


ایسنا