Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
8 سال پیش
UserPostedImage



محققان با استفاده از فیلم حاوی نانولوله کربنی موفق شدند انرژی مصرفی مورد استفاده در ساخت کامپوزیت بدنه هواپیما را به یک درصد روش‌های رایج کاهش دهند.

مواد کامپوزیتی مورد استفاده در هواپیماها در کوره‌های بسیار بزرگ پخته می‌شود. معمولاً چندین لایه پلیمری در دمای 750 درجه فارنهایت پخته شده و به حالت جامد در می‌آید. در این فرآیند انرژی زیادی باید مصرف شود. مهندسان هوافضا در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) اقدام به ساخت لایه‌ای از جنس نانولوله کربنی کردند که می‌تواند کامپوزیت‌ها را گرمادهی کرده و به صورت صلب در آورد با این کار دیگر نیازی به کوره‌های عظیم نیست. برای این کار باید لایه مورد نظر به جریان الکتریکی وصل شود تا گرما به پلیمر منتقل شده و آن را سفت کند.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از این روش اقدام به تولید نوعی فیلم کامپوزیتی حاوی الیاف کربنی کردند که معمولاً در هواپیماها استفاده می‌شود. آن‌ها موفق شدند با صرف انرژی بسیار کمی، این لایه را تولید کنند که استحکام آن مشابه لایه‌های تولید شده در کوره است.

وارلد از محققان این پروژه می‌گوید: «اگر شما بخواهید بدنه بوئینگ 787 یا ایرباس A350 را بسازید، باید از کوره‌های بزرگ و زیرساخت‌های چند میلیون دلاری استفاده کنید. با این روش می‌توان گرما را تنها در نقطه‌ مورد نیاز ایجاد کرد. تصور کنید که می‌خواهید یک پیتزا بپزید، به جای این که پیتزا را در اجاق گاز بگذارید، آن را مستقیم به برق وصل می‌کنید تا بپزد.»

فیلم نانولوله‌کربنی بسیار سبک است و پس از اتصال به پلیمر اصلی، وزن آن را تغییر زیادی نمی‌دهد. این گروه تحقیقاتی روشی برای ایجاد فیلمی از جنس نانولوله کربنی ارائه دادند که با استفاده از آن می‌توان فرآیند تولید هواپیما را با هزینه کمتری انجام داد.

نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد که الکتریسیته مورد استفاده در این روش یک درصد انرژی است که در روش‌های مرسوم پخت کامپوزیت استفاده می‌شود در حالی که استحکام هر دو کامپوزیت یکسان هستند. این گروه به دنبال شریک صنعتی برای تجاری‌سازی این فناوری هستند.



ایسنا