Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
9 سال پیش

UserPostedImage


محقق ایرانی دانشگاه ملی مالزی در طرحی ابتکاری که علاوه بر جایزه جهانی طراحی، استقبال شرکتهای هواپیمایی بزرگ دنیا را نیز در پی داشته، موفق به طراحی و ساخت نسل جدید صندلی‌های هواپیما شده که ضمن افزایش فضای صندلی و راحتی بیشتر مسافران در پروازهای طولانی با کاهش قابل توجه وزن صندلی، میزان سوخت مصرفی هواپیما و هزینه‌ها و آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از آن را هم کاهش می‌دهد.

علیرضا یعقوبی، محقق جوان ایرانی مقیم مالزی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، با اشاره به پیشینه تحصیلی و تحقیقاتی خود که پس از پایان تحصیلات متوسطه در دبی، تحصیلات عالی خود را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه مالایا (UM) مالزی پی گرفته است، اظهار کرد: از بدو ورود به دانشگاه در زمینه مهندسی مواد و نانو تکنولوژی تحقیقاتی را آغاز کردم و از آنجا که دانشجویان کارشناسی مشمول گرنت‌های دانشگاه نمی‌شوند، برای انجام کارهای تحقیقاتی خود با استفاده از مواد زاید موجود در کارگاه‌های دانشگاه محفظه‌ای برای سنتز نانو مواد ساختم و پس از یکی، دو سال با راهنمایی یکی از اساتید دانشگاه لیون فرانسه تحقیقاتی را آغاز کردم که مقاله آن در سال 2013 در مجله "گزارش‌های علمی" نیچر منتشر شد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است یک دانشجوی کارشناسی بدون داشتن استاد، مقاله‌ای در یک مجله معتبر علمی به چاپ می‌رساند، ادامه داد: در پی انتشار این مقاله، رییس دانشگاه مالزی با ارسال ایمیلی ضمن تبریک، اعلام کرد که کل هزینه‌های تحقیق را پرداخت خواهد کرد و ‌پیشنهاد کرد به عنوان همکار محقق (research fellow) در این دانشگاه به مطالعه و تحصیل خود بپردازم.

این محقق ایرانی اضافه کرد: یکی از شروط واگذاری این شغل دارا بودن مدرک دکتری است که در آن زمان من در سال سوم دوره کارشناسی مشغول به تحصیل بودم و دانشگاه با این پیشنهاد موقعیت جدیدی را ایجاد کرد تا به نام "دانشمند جوان" در این شغل مشغول به کار شوم.

به گفته این محقق، نانو ذرات تولید شده با پاشش بر روی پارچه با آن پیوند شیمیایی برقرار می‌کند، از این رو خواص پارچه‌های پوشش داده شده با نانو ذرات به مدت سه سال پایداری دارند.

یعقوبی، متوسط قیمت صندلی‌های متداول هواپیما را بدون سیستم‌های جانبی حدود هزار و 500 تا سه هزار و 500 دلار ذکر کرد و افزود: هزینه صندلی ابداعی در این تحقیق نیز با تمام تجهیزات آن در همین حدود است.

وی با بیان اینکه سه شرکت از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان عمده صنعت صندلی هواپیمای دنیا را در اختیار دارند، اضافه کرد: در 10 سال آینده 6.2 میلیون صندلی اکونومی هواپیما مورد نیاز است که بالغ بر 5.2 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و از سوی دیگر هر سه سال از سوی ایرلاین‌ها صندلی هواپیماها تعویض می‌شود؛ از این رو در دنیا تقاضای زیادی در این زمینه وجود دارد. به گفته مسئولان هواپیمایی کشوری، ایران به 400 تا 500 هواپیمای جدید نیاز دارد.

یعقوبی تصریح کرد: صندلی هواپیما دارای سه مرحله تست است. یکی از تست‌ها از لحاظ میزان اشتعال و ایجاد دود سمی است، تست دوم تست سقوط دینامیک است که در این حالت صندلی همراه با عروسکی در آن بر روی پلت فرمی قرار داده شده و به آن 16 برابر سرعت گرانش شتاب داده و متوقف می‌شود تا میزان مقاومت صندلی سنجیده شود. تست سوم در ایرلاین‌ها صورت می گیرد که طی آن صندلی‌های طراحی شده بر اساس نیاز شرکتها برای هر مدل هواپیمایی تست می شود که نتایج تست‌ها نشان داد این صندلی بر روی هر مدل هواپیمایی قابل نصب است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح به مرحله تجاری سازی رسیده است، خاطر نشان کرد: این طرح با سرمایه گذاری اعضای هیات مدیره صورت گرفته و اخیرا نیز دولت سنگاپور حمایت‌های خوبی از آن کرده است، ولی در عین حال بسترهایی برای جذب سرمایه گذاری ریسک پذیر ایجاد کردیم که از طریق تارنمای www.airgodesign.com قابل دسترسی هست.

این محقق ایرانی مقیم مالزی از انجام مذاکراتی با برخی از ایرلاین‌ها از جمله الاتحاد و سنگاپور ایرلاین به عنوان شرکتی که پنج سال به طور متوالی ایرلاین برتر شناخته شده است، خبر داد و گفت: استقبال در ایران بویژه از سوی شرکت هواپیمایی "هما" از این طرح خوب بوده، ولی به طور کلی صنایع هوایی از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و در ایران به دلیل اعمال تحریم‌ها این پیچیدگی‌ها بیشتر شده است.