Mohammad Sadeq
  • Mohammad Sadeq
  • 50.18% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر نشان شروع کننده موضوع
9 سال پیش
رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور با اشاره به طرح‌هاي ويژه خدمات‌رساني اين شركت براي اعزام زائران سرزمين وحي، بر تلاش براي كاهش استرس حجاج بيت‌الله الحرام در فرودگاه‌هاي ايران تاكيد كرد.

به‌گزارش روابط‌عمومي شركت فرودگاه‌هاي كشور؛ رحمت‌اله مه‌آبادي با بيان اينكه امسال ۶۴ هزار و ۱۰۰ زائر از ۱۹ ایستگاه پروازی از اول شهریور عازم سرزمین وحی می‌شوند، اظهار كرد: عملیات اعزام زائران سرزمین وحی از یکشنبه هفته آینده مصادف با اول شهریور از ۱۹ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، شیراز، مشهد، تبریز، ارومیه، ساری، گرگان، اهواز، رشت، بندرعباس، کرمان، کرمانشاه، یزد، بوشهر، اردبیل، زاهدان، زنجان و همدان آغاز می‌شود.

وی گفت: در مجموع 441 پرواز رفت و برگشت به جده و مدينه از فرودگاه‌هاي كشور انجام خواهد شد كه 22 پرواز براي اعزام زائران است و 218 پرواز هم حجاج را به ايران بازخواهد گرداند.

وي افزود: عملیات اعزام زائران تا ۲۶ شهریور ماه ادامه دارد و در طول این مدت ۶۴ هزار و ۱۰۰ زائر عازم دو فرودگاه جده و مدینه خواهند شد.

به گفته مه‌آبادي، سهم فرودگاه امام‌خمینی(ه) از اعزام زائران حج ۱۹ هزار و ۹۰۰ زائر است و این فرودگاه با ۷۳ پرواز، میزبان مسافران استان‌های تهران، البرز، سمنان، قزوین، قم، مرکزی، لرستان و شهرستان کاشان خواهد بود. همچنين فرودگاه اردبیل با دو پرواز، کمترین تعداد پروازهای حج را به خود اختصاص داده است.

رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه‌هاي كشور گفت: تمامي امكانات 19 فرودگاهي كه درگير برنامه اعزام به سرزمين نور هستند، بررسي كامل شده است و اميدواريم پروازهاي ايمن و خوبي را شاهد باشيم.

وي با اشاره به اينكه برخي از مسافران خانه خدا براي نخستين بار است كه عازم خارج از كشور مي‌شوند و از هواپيما براي سفر كردن بهره‌ مي‌برند و در نتيجه، نخستين بار است كه به فرودگاه مي‌آيند، افزود: بسيار طبيعي است كه اين افراد براي انجام چنين سفر مهمي استرس داشته باشند. ما نيز با انجام طرح‌هايي درصدديم كه از وجود آنان استرس‌زدايي كنيم. از جمله اين‌كه عده‌اي از كاركنان فرودگاه‌ها با پوشيدن كاورهاي مخصوص آماده راهنمايي مسافران و پاسخگويي به سوالات آنان خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنين در تمامي 19 فرودگاه مذكور سيستم پيام‌رساني به صورت پايم كوتاه(اس ام اس) راه‌اندازي شده است تا مسافران خانه خدا، مديران كاروان و هر فرد ديگري كه بخواهد درباره اعزام به عربستان از فرودگاه سوال بپرسد، بتواند از طريق اين سامانه‌ها به پاسخ خود دست يابد.

مه‌آبادی گفت: همچنين بروشورهايي از سوي فرودگاه‌هاي مذكور منتشر شده‌ و تمامي اطلاعات مورد نظر زائران را در خود جاي داده است. از سوي ديگر، در فرودگاه‌هاي بزرگ و مهم شرايطي را مهيا كرده‌ايم تا مديران كاروان‌هاي حج از فرودگاه‌ها بازديد كنند و با مسير جابه‌جايي حجاج آشنا شوند.

مه‌آبادي با اشاره به اين كه امسال حدود 19900 مسافر از فرودگاه امام خميني(ره) براي انجام فريضه حج به خانه خدا اعزام خواهند شد، اظهار كرد: تسهيلات زيادي براي آسايش اين مسافران در ترمينال اين فرودگاه در نظر گرفته شده است كه از جمله آنها مي‌توان به افزودن حدود 1200 مترمربع به فضاي ترمينال ترانزيت اشاره كرد. بهسازي نمازخانه‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي فرودگاه‌ نيز از ديگر تسهيلات است كه در مجموع 12 ميليارد ريال براي اين تسهيلات هزينه شده است.

به گفته مه‌آبادي، سه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما)، هواپیمایی ماهان و شرکت هواپیمایی سعودی عملیات انتقال زائران سرزمین وحی را بر عهده دارند. عملیات برگشت حجاج از ۶ مهر ماه تا ۲۵ مهرماه انجام می‌شود