mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
6 سال پیش
سلام خدمت همه @};-

UserPostedImage




سال پنجاه و سه از پایگاه سوم شکاری همدان (شاهرخی) یک دسته چهار فروندی (F-4E) برای پرواز ACT (تمرین درگیری هوایی)اعزام شدند .

شماره یک (لیدر): شادروان کاظم ایت الهی
شماره دو : ستوان مسعود محمدی (سال پنجاه و نه شهید شد) کابین جلو و سروان اصغر سفید موی آذر کابین عقب (استاد خلبان)
شماره سه : سروان صانعی فرد (خلبان)و ستوان خسرو بیت الهی(کابین عقب)
شماره چهار : سروان سارجلو
در منطقه دسته پروازی به دو دسته دو فروندی تقسیم شده و دوتا "دشمن " به دو تا "دوست " حمله میکنند .

شماره سه در حالت پرچ پوزیشن ، حدود دو تا پنج هزار پا فاصله جنبی و دو هزار پا بالاتر از شماره یک قرار میگیره و شیرجه میکنه برای زدن هدف که مثلا شماره یک بوده . بعد از درگیری نزدیک و شروع داگ فایت ، شماره سه لید رو گم میکنه و شروع به بالا رفتن میکنه و ناگهان دماغ هواپیمای سه میخوره به زیر دم افقی شماره دو . با کنده شدن دم و افتادن شماره دو در اسپین هواپیما از کنترل خلبانها خارج شده و با سرعت وحشتناکی رو به پایین میره .شماره سه داد میزنه " یکی زده بمن . هواپیمام داغونه ." لیدر میگه " نه نه . خودت زدی به دو. شماره دو ، خارج از کنترل هستی . بپر بیرون . تکرار میکنم . نمون تو هواپیما . بپر بیرون " و با نگرانی و دلشوره زیاد داره دو رو نگاه میکنه . هواپیمای شماره دو تقریبا نصف شده ! تمام قسمت دم کنده شده و دود میکنه . هواپیما هم با جرخش زیاد داره میره پایین لیدر به سختی بهش میرسه دو مرتبه میگه " شماره دو .بپر " که ناگهان می بینه کاناپی ها کنده شد و دوتا صندلی پریدن بیرون . وقتی چتر ها رو هم میبینه ، نفس راحتی میکشه و سعی میکنه شماره سه را پیدا کنه .

لیدر با ترس و نگرانی داره دنبال سه میگرده که از دور (یه چیزی ) ! می بینه . این عین گفته خودشه ! "یه چیزی دیدم که شباهتی به اف چهار که هر روز میدیدم نداشت . بیشتر شبیه یه تریلی بود که تو هوا پرواز کنه ! !"
جلو تر که میره ، می بینه دماغ هواپیما تا لبه شیشه جلو خلبان ، کنده شده و نیست ! گان (توپ ) هواپیماهم آویزونه زیر کابین و تو باد زیاد ، به اینور و آنور می خوره .
نزدیکتر که میشه میبینه تمام هیدرولیک هواپیما ریخته رو کاناپی و بدنه و یه رنگ جدید شده ! خلبان (سروان صانعی فرد)هیچ جارو نمی بینه

پس ار برخورد هیدرولیک هواپیما از بین میرود موتور چپ خاموش میشود و موتور راست به علت ورود قطعاتی که از هواپیما کنده شده بود FOD میشود

سرگرد آیت الهی لیدر دسته هواپیما را غیر قابل پرواز تشخیص میدهد و خلبانان را به منطقه اجکشن هدایت میکند ولی شادروان سرهنگ خلبان شهلایی که در کاروان حضور داشتند به شدت مخالفت کردند و به خلبانان دستور فرود دادند

با توجه به این که قطعات در حال کنده شدن از هواپیما بود هواپیمای دیگر نمیتوانست در کنارش پرواز کند در نزدیکی پایگاه سروان پوررضایی که در حال بازگشت از یک ماموریت بود هواپیما را از فاصله هزار و پانصد پایی چک کرد و وضعیت را به اطلاع خلبانان رساند زیرا خلبانان به علت پوشیده شدن کاناپی از روغن هیدرولیک قادر به دیدن اطراف نبودند

سرانجام شماره سه با بنزین کم بدون دید موفق به هوک لندینگ در پایگاه همدان شد

سروان صانعی فرد یک ماه قبل از این اتفاق با اشتباهی فاحش یک فروند فانتوم آلرت را با سرعت زیاد روی باند نشاند و هواپیما از باند خارج شد و استرات ها شکست و فانتوم روی موشک اسپارو سینه مال رفت و خسارت زیادی به هواپیما وارد شد

سروان صانعی فرد بخاطر فرود هواپیما با این حجم خسارت تشویق شدند اما از رده پرواز با شکاری خارج و به گردان هرکولس منتقل شدند

این تصویر هواپیمای سروان صانعی فرد میباشد که در گردان نگهداری در حال تعمیر بود