Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
UserPostedImage


اصولاً شبیه‌سازها را می‌توان در دو دستة کلی شبیه‌سازهای آموزشی و شبیه‌سازهای مهندسی طبقه‌بندی كرد. شبیه‌سازهای آموزشی برای بررسي رفتار سیستم‌هايي به كار مي‌رود که ساخته شده و توسعه پیدا كرده است و هدف از طراحی و ساخت آنها آشنا کردن کاربران سیستم با عملکرد رفتاری آن، همراه با هزینه و خطر اندك است؛ حال آنکه شبیه‌ساز‌های مهندسی در حوزة طراحی سیستم‌ها به كار مي‌روند و برای طراح این امکان را فراهم مي‌كنند که پیش از آنکه دست به ساخت و آزمایش سیستم بزند، با هزینه‌اي بسیار کمتر، از عملکرد رفتاری طرح مورد نظر خود آگاه شود. در دسترس داشتن شبیه‌سازی که دورنمايي همه‌جانبه و کامل از رفتار سیستم مورد بحث در اختیار طراح قرار دهد، در حال حاضر به عنوان یک نیاز غیرقابل انکار در فرایندهای مهندسی مورد توجه قرار می‌گیرد.

با عنايت به اهميت موضوع، پژوهشگاه هوافضا (وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري) بر آن شد تا با برگزاري کنفرانس تخصصي شبيه‌سازي پرواز فرصتي فراهم آورد تا محققان و متخصصان اين حوزه گرد هم آمده و با بحث، گفتگو و تبادل نظر، موجبات ارتقاي سطح دانش را در اين حوزه فراهم كنند. ويژه‌نامه‌اي كه پيش روي شماست، در همين راستا و با هدف معرفي فعالیتهای صورت‌گرفته در پژوهشگاه هوافضا در حوزة شبیهسازی پرواز منتشر شده است.

منبع:پژوهشگاه هوافضا
PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
شبيه‌ساز پرواز ايران 140
شبيه‌سازهاي پرواز ابزاري بسيار ضروري براي آموزش خلبانان محسوب مي‌شوند، به طوري که امروزه به شکل گسترده‌اي در صنعت هوانوردي طراحي و ساخته مي‌شوند و کاربردهاي عمومي و نظامي پيدا کرده‌اند. در چنين شبيه‌سازهايي شرايط عادي و اضطراري براي نوع خاصي از يک هواپيما آموزش داده مي‌شود. تاريخچه استفاده از شبيه‌سازهاي پرواز در صنعت هوايي به سال 1948 برمي‌گردد که کورتيس رايت اولين سيمولاتور کامل خود را در خطوط هوايي پان ‌امريکن امريکا راه‌اندازي کرد؛ اين سيمولاتور فاقد حرکت و تصوير مجازي (واقعيت مجازي) بود، با اين حال کلية ابزارآلات، سوئيچ‌ها و کابين خلبان را شامل مي‌شد و نقش بسيار مؤثري در آموزش خلبانان داشت. به اين گونه شبيه‌سازهاي پروازي، اصطلاحاً شبيه‌سازهاي ثابت مي‌گويند که در آموزش خلبانان از سهمي 27 درصدي برخوردارند. اين شبيه‌سازها، كه شبيه‌سازهای آموزشی پروازی (Flight Training Device: FTD) نيز ناميده مي‌شوند، فاقد سکوي حرکتي هستند، اما مي‌توانند داراي قابليت نمايش تصوير محيط اطراف کابين باشند. مزاياي استفاده از سيمولاتورهاي ثابت عبارتند از: آموزش خلباني، کاهش هزينه‌ها، بررسي کارايي و عملکرد سيستم‌ها، کاربرد در تحقيقات، عدم محدوديت در زمان و مکان استفاده، مدل‌ سازي ايمن عيوب رفتاري هواپيما، کاهش ترافيک هوايي در مناطق آموزشي، افزايش ضريب ايمني پرواز، و انعطاف‌پذيري برنامة آموزش.

UserPostedImage

ساختار سخت‌افزاري و عملکرد نرم‌افزاري
طراحي و اهداف عملي پياده‌سازي شبيه‌ساز پروازي را مي‌توان در چند مورد زير خلاصه کرد: انجام آزمايش‌هاي پروازي و جمع‌آوري داده‌هاي پيش از پرواز، حل معادلات حرکت هواپيما، اجراي فرامين کنترلي و هدايت خلبان، نمايش گرافيکي پنل‌ها و ابزارآلات دقيق هواپيما، پياده‌سازي شرايط اضطراري، و ثبت وقايع.
روش کار بدين صورت است که با انتگرال‌گيري عددي از معادلات ديفرانسيلي حرکت، مدل ديناميکي يک هواپيما به دست آمده و متغيرهاي ديناميكي آن به‌روزرساني مي‌شوند؛ سپس خروجي‌هاي اين مدل به عنوان ورودي سيستم‌هاي کنترلي و ناوبري به كار مي‌رود؛ الگوريتم‌هاي گرافيکي کامپيوتري نيز به صورت بلادرنگ براي نمايش سيستم‌هاي تصويري و خروجي‌هاي گرافيکي هواپيما به کار گرفته مي‌شوند. علاوه بر اين، با طراحي پنل استادخلبان و ايستگاه‌ها، امکان ارزيابي فرايند آموزش توسط استادخلبان فراهم مي‌شود. همچنين به منظور اعتبارسنجي و بررسي کيفيت سيستم‌هاي شبيه‌سازي‌شده تمامي وقايع به طور هم ‌زمان ثبت مي‌شوند.

سيمولاتور ثابت هواپيماي ايران 140
سيمولاتور ثابت هواپيماي ايران 140 ـ موضوع قرارداد بين پژوهشگاه هوافضا و شرکت هسا ـ متشکل از کابين هواپيما به همراه سيستم‌هاي آن است که به طور ثابت در محل خود مستقر شده و فاقد قابليت‌هاي حرکتي و بصري است. اين سيمولاتور از قابليت‌هاي زير برخوردار است: شبيه‌سازي معادلات در شرايط پروازي مختلف هواپيما، شبيه‌سازي سيستم‌هاي هواپيما، شبيه ‌سازي خرابي سيستم‌هاي هواپيما، شبيه ‌سازي شرايط اضطراري، انعطاف‌پذيري برنامة آموزش.

فعاليت‌هاي صورت‌گرفته در زمينه ارتقاي سيمولاتور ثابت ايران 140
پژوهشگاه هوافضا با رعايت استانداردهاي موجود در شبيه‌سازهاي پرواز، اقدام به راه‌اندازي و ارتقاي برخي از سيستم‌هاي پروازي موجود در سيمولاتور ثابت ايران 140 كرده است که از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

UserPostedImage

-سيستم خلبان خودکار: امروزه جايگاه مهمي را در هدايت خودکار هواپيما در فازهاي مختلف پروازي به ‌ويژه فاز کروز شامل کنترل ارتفاع و زواياي چرخشي حين پرواز، به خود اختصاص داده است.
-سيستم GPS: امکان ناوبري را از طريق سيستم رهياب ماهواره‌اي و هدايت هواپيما در کنار ديگر سيستم‌هاي ناوبري فراهم مي‌کند.
-سيستم TCAS: نقش بسزايي را در آموزش خلبانان حين مواجهه با ترافيک هوايي و رفتار مناسب در شرايط اضطراري برخورد هواپيما ايفا مي‌كند.
-سيستم EGPWS: امروزه به منظور آموزش در شرايط اضطراري نشست و پرواز در نزديکي زمين به کار مي‌رود که براي آگاهي خلبان از وضعيت ناهمواري‌ هاي سطح زمين لازم و ضروري است.
-پنل استاد خلبان: کليه مراحل آموزشي شامل تعيين برنامه آموزشي، تعيين نقشه پروازي و رديابي و کنترل مسير طي‌شده پروازي و همچنين نمايش گرافيکي سيستم ILS توسط اين پنل قابل اعمال و پيگيري است.
-سيستم صدا: سيمولاتور ثابت ايران 140 مجهز به سيستم صوت بوده و شرايط سمعي مناسب را در حين پرواز فراهم مي‌کند. سيستم صدا شامل دو قسمت فايل‌هاي صوتي و برنامه صوتي است كه توسط آن كلیه صداها، هشدار‌ها و بوق‌هاي موجود در كابين خلبان شبيه‌سازي مي‌شود. همچنين توسط اين برنامه صداهاي مربوط به خرابي موتور و شرايط اضطراري نيز پخش مي‌شود.
-نمايشگرهاي تاچ‌اسکرين: از جمله قابليت‌هاي گرافيکي سيمولاتور ايران 140 مي‌توان به نمايشگرهاي تاچ‌اسکرين به عنوان جايگزين مناسبي براي پنل‌هاي واقعي اشاره کرد.
-ارتقاي برنامه مديريت: به منظور مديريت ثبت و انتقال داده‌ها و فرامين پروازي، در اين شبيه‌ساز از روش پردازش موازي استفاده شده است. در واقع تبادل اطلاعات ميان بخش‌هاي مختلف شبيه‌ساز توسط اين برنامه صورت مي‌پذيرد. اين برنامه كه به صورت برنامه‌نويسي سوكت، اطلاعات را منتقل مي‌كند قادر است تا اطلاعات مربوط به درگاه‌هاي RS232 و USB را خوانده و انتقال دهد.

منبع:پژوهشگاه هوافضا

PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
شبيه‌سازي مسير پرتاب ماهواره‌ بر
عملکرد کلي يک ماهواره‌ بر متشکل از عملکرد زيرسيستم‌هاي متعددي است که در حضور عوامل داخلي و محيطي ديگر نهايتاً رفتار سيستم را نتيجه مي‌دهند. داشتن مدل مناسب از هر يک از اين زيرسيستم‌ها و همچنين مدل‌ سازي کامل عوامل مؤثر داخلي و خارجي، فرايندي است که امكان تصميم‌گيري مطلوب‌تري را براي طراح سيستم فراهم مي‌كند. زير سيستم‌هاي يک ماهواره‌ بر که مدل‌ سازي هرچه دقيق‌تر آنها مي‌تواند در تخمين واقعي‌ تر رفتار ماهواره ‌بر مفيد باشد عبارتند از: سيستم‌هاي پيشران، هدايت، ناوبري و کنترل. همچنين عوامل تأثيرگذاري که بايد در شبيه‌سازي يک ماهواره‌بر اشراف قابل قبولي بر مدل آنها داشته باشيم عبارتند از: عوامل محيطي چون اتمسفر و مدل گرانش، و عوامل داخلي چون مدل ايروديناميک پرنده، مدل‌هاي تلاطم سوخت و مدل ارتعاشات و تغيير شکل سازه.

UserPostedImage

در ادامه شبيه‌ ساز شش درجه آزادي ماهواره‌بر پژوهشگاه هوافضاي ايران (LV-sim) که در محيط سيمولينك تهيه شده است معرفي مي‌شود.
شبيه‌ساز شش درجه آزادي ماهواره‌ بر پژوهشگاه هوافضا برنامه‌اي است که در محيط نرم‌افزار متلب (نسخة 7.3.0) تهيه شده و براي شبيه‌سازي پرتاب يک ماهواره‌ بر دو مرحله‌اي به مدارهاي ارتفاع پايين استفاده مي‌شود. در حال حاضر داراي کاربري مطالعاتي بوده و به عنوان بستري مناسب براي تحقيق و آزمايش انواع زيرسيستم‌ها از جمله هدايت، ناوبري و کنترل به كار گرفته مي‌شود.
در اين شبيه‌سازي به‌راحتي مي‌توان از طريق پنجره اطلاعات ورودي‌، شرايط اوليه و اطلاعات مربوط به هريک از زير سيستم‌ها را به شبيه ‌ساز اعمال كرد.

UserPostedImage

اطلاعات مربوط به هر بخش را مي‌توان بعد از کليک کردن نام آن در پنجره ورودي‌ها، در پنجره مربوط به آن بخش وارد كرد.
شبيه ‌ساز ياد شده اين قابليت را در اختيار کاربرانش قرار مي‌دهد که با ورود به بخش مربوط به زير سيستم‌ هاي مختلف، با اعمال تغييرات در پارامتر‌ها، تغيير در عملکرد کلي مجموعه را بررسي كنند. بر همين مبنا اين شبيه‌ ساز تاکنون به عنوان بستر مطالعات با ارزشي در حوزة الگوريتم‌هاي هدايت ماهواره‌ بر، روش‌هاي نوين کنترل ماهواره‌ بر و روش‌هاي تلفيقي ناوبري به كار گرفته شده است.
مدل‌هاي محيطي به کار رفته در اين شبيه‌ساز با در نظر گرفتن بيضوي بودن زمين، تخمين قابل قبولي براي چگونگي تأثير اين عامل روي حرکت ماهواره‌بر در اختيار قرار مي‌دهد. مدل اتمسفر براساس جدول‌هاي استاندارد اتمسفر به دست آمده و تأثيرات تصادفي باد در آن لحاظ گرديده است ـ که يکي از نقاط قوت آن به حساب مي‌آيد.

منبع:پژوهشگاه هوا فضا
PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
شبيه ‌سازي مسير پرتاب راکت کاوش
راکت‌ کاوش به موشک‌هاي عمدتاً تحقيقاتي اطلاق مي‌گردد که معمولاً با هدف مطالعه و جمع‌آوري اطلاعات، به سمت لايه ‌هاي بالاي جو و در مواردي به فضاي خارج از آن پرتاب مي‌شوند. اين وسايل پرنده صرف‌ نظر از نوع مأموريت از جهات ديگري نيز داراي تفاوت‌هاي بنيادي با ماهواره‌ برها هستند كه يكي از آنها عدم برخورداري اين وسايل از زيرسيستم ‌هاي هدايت و کنترل است. زير سيستم ناوبري نيز در اين مجموعه معمولاً جز در مواردي اندک نقش عملياتي چنداني بازي نمي‌کند و بيشتر در مقام مطالعات تحقيقاتي مورد استفاده واقع مي‌شوند. اين دلايل باعث سادگي ساختاري آن و در نتيجه ارزان تمام شدن پرتاب يک راکت مي‌گردد و آن را به عنوان وسيله‌اي مناسب و باصرفه براي آزمايش و تحقيق، در كانون توجه قرار مي‌دهد.اما اين سادگي ساختار از سوي ديگر ميزان اهميت شبيه‌سازي پيش از پرتاب را به مراتب افزايش مي‌دهد. عدم دسترسي به سيستم‌هاي هدايت و کنترل در طول پرواز، اين راكت را به وسيله‌اي غيرقابل كنترل تبديل مي‌كند که تحت تأثير اغتشاشات کوچک، رفتار‌هايي تصادفي از خود نشان مي‌دهد و عملاً پيش‌بيني رفتار آن را غيرممکن مي‌کند. تنها راه پيش‌بيني رفتار اين وسيله، مدل‌ سازي بسيار دقيق سيستم و عوامل محيطي و داخلي آن است.
راکت‌هاي کاوش عمدتاً داراي زيرسيستم بازيابي محموله نيز هستند که اين مسئله بر ضرورت دقت شبيه‌سازي مي‌افزايد. همان‌طور که از نام آن مي‌توان حدس زد، سيستم بازيابي محموله به مجموعه ترمز‌هاي ايروديناميکي سرعت، چترهاي ترمزي و چتر فرود اطلاق مي‌گردد که وظيفه سالم نشاندن محموله تحقيقاتي راکت را بر عهده دارد. عملکرد مناسب اين سيستم بستگي زيادي به اطلاعات به دست آمده از شبيه‌سازي‌ ها در زمان طراحي دارد. به عنوان مثال، زمان يا ارتفاع مناسب براي باز شدن چتر، به شکلي که ضربه وارده باعث پاره‌ شدن بند‌هاي چتر نگردد، به شکل مستقيم از شبيه‌سازي حاصل مي‌گردد.
شبيه‌سازي راکت کاوش در زمان مأموريت نيز اهميت پيدا مي‌کند. رفتار تصادفي اتمسفر و بادهاي منطقة پرتاب در روز پرتاب، شرايطي‌ است که نمي‌توان آن را در مراحل توليد يا روز‌هاي قبل از پرتاب پيش‌بيني كرد. به اين ترتيب لازم است در روز پرتاب و لحظاتي پيش از پرتاب در منطقة مأموريت، اطلاعات رفتار لايه‌هاي مختلف جو را جمع‌آوري كرده و با وارد کردن به نرم‌افزار شبيه‌سازي، محل تقريبي فرود مراحل و محموله را تعيين كرد.

UserPostedImage

آنچه به آن پرداخته شد اطلاعات جامعي از لزوم استفاده از شبيه‌ساز در فاز‌هاي طراحي و عمليات راکت کاوش بود. در ادامه مثالي از اين گونه شبيه‌سازها ارائه خواهد شد.پژوهشگاه هوافضا با در اختيار داشتن تجربه پرتاب راکت‌هاي کاوش 1 ، 2 ، 3 و 4 در دست اقدام داشتن پروژه‌هاي مشابه و پيشرفته‌تر ديگر، در حوزه شبيه‌سازي راکت‌هاي کاوش تجربه‌هاي گرانقدري را به دست آورده و در حال حاضر يکي از کامل‌ترين شبيه ‌سازهاي اين حوزه را توسعه داده و مورد استفاده قرار مي‌دهد. در سطرهاي بعدي توضيحات مختصري درباره اين شبيه‌ساز کاربردي در اختيار خوانندگان قرار خواهد گرفت.
شبيه‌ساز راکت کاوش پژوهشگاه هوافضا توانايي شبيه ‌سازي رفتار شش درجه آزادي يک راکت کاوش يک‌ مرحله‌اي با محموله جداشونده و سيستم بازيابي را داراست. ساختار داخلي اين شبيه‌ساز در محيط سيمولينك نرم‌افزار متلب (نسخة 7.3.0) تدوين شده است.
اين شبيه‌ساز توانايي حل معادلات حرکت راکت را در دو فاز پرتاب و بازگشت به جو دارا بوده و با داشتن مدل کاملي از سيستم بازيابي محموله به همراه مدل باد منطقه‌اي، توانايي تخمين مناسب نقطه فرود محموله را داراست.

منبع:پژوهشگاه هوا فضا
PC Flight Simulation Geek Since 1998
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شروع کننده موضوع شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
شبيه ‌سازي مدار ماهواره
مكانيك مدارهاي فضايي علمي است كه چگونگي حركت اجرام سماوي را بررسي مي‌كند. اين علم به دو شاخه طبقه‌بندي مي‌شود: شاخه نخست كه مرتبط با حركت فضاپيماهاست و ديناميك فضايي (Astrodynamics) ناميده مي‌شود؛ و شاخه دوم كه پيرامون حركت اجرام طبيعي فضايي بحث كرده و به آن مكانيك فضايي (Celestial Mechanics) اطلاق مي‌شود.
حركت فضاپيماها در زماني كه نيروي موتور به آنها اعمال نمي‌شود يا در پرواز پهلوگيري، بسيار شبيه اجرام كوچك سماوي است بنابراين مدل‌هاي پايه در هر دو مورد يكسان استخراج مي‌شود. ديناميك فضايي خود داراي دو بخش ديناميك موقعيت مركز جرم و ديناميك وضعيت حول مركز جرم است كه در اينجا فقط به موضوع اول پرداخته مي‌شود.

UserPostedImage UserPostedImage

در فرايند انجام پروژه به موارد زير پرداخته شده است:
-معرفي سيستم‌هاي مختصات فضايي
-قوانين كپلر و استخراج آنها از قوانين نيوتن
-تدوين نرم‌افزار شبيه‌ساز مدار در محيط سيمولينک
-مطالعه و مدل‌سازي اغتشاشات مداري مانند جاذبة غيرشعاعي زمين، جاذبه اجرام سماوي غير از زمين، فشار پرتوها و توفان ‌هاي خورشيدي و پساي جو
-نرم‌افزار تكميل‌شده مدار كه قادر به شبيه ‌سازي كامل مدارهاي ماهواره‌اي با فرض وجود اغتشاشات است.

منبع:پژوهشگاه هوا فضا
PC Flight Simulation Geek Since 1998