اون زمانی که شرکت هواپیمایی بنیاد وجود داشت، یه شب با Yak 42 میرفتیم مشهد، هوا طوفانی بود، از شانسمون افتادیم توو CB ،رعدوبرق رو دیگه نگووووو!،خلبانش از آشنایان بود(سوپروایزر)،گفت مشکلی نداره!
به خاطر همین چیزاست که من این قضیه رو قاطی کردم!😲
ابر CB Cumulonimbus از نظر قدرت و خطرناک بودن بستگی به اندازش داره البته کلا ابر خطرناکیه هیچ خلبانی به خودش اجازه نمیده وارد این ابر بشه ارتفاع این ابر گاها به بیش از ۴۰،۰۰۰ پا هم میرسه و قطر ابر بعضی مواقع بیش از ۱۰۰ مایل که خلبان هارو مجبور میکنه برای جلوگیری از داخل شدن قطر ابرو دور بزنن که باعث میشه پرواز چندین ساعت طولانی تر بشه.
داخل این ابر حجیم Lightning,Turbulence, Updraughsts 2400 ft/min ,تگرگ سنگین که بعضا وزن هرکدومشون بیش از ۱ کیلوگرم هستش و هر کدوم از این عوامل باعث میشه اگه هواپیمائی وارد بشه سالم بیرون نیاد و بعضا تیکه های هواپیما رو هم نمیتوانند پیدا کنن
در مورد رعدوبرق هم نمیشه گفت هیچ خطری به کلّ نداره،معمولا بیشترین خطری که از جانبه رعدوبرق هواپیمارو تهدید میکنه اینکه سیستم الکتریکی هواپیما رو از کار میندازه و در بعضی مواقع هم میشه اثر رعدوبرق رو روی دماغهٔ هواپیما Radome دید که باعث خرابی میشه
وقتی هواپیما مورد اصابت صائعقه قرار میگیره هم میتونه منفجر بشه هم میتونه آسیب به بدنهٔ هواپیما وارد بشه هم میتونه سیستم الکتریکی رو از کار بندازه و هم میشه که هواپیما بدون آسیب دیدن بد از اصابت صائعقه به مسیرش ادامه بده همهچیز بستگی به قدرت رعدوبرق و وضعیت هواپیما داره