سلام خدمت همه دوستان @};-
[amazed]
[APARAT]http://www.aparat.com/v/t0TJF[/APARAT]
👍
خلبان این پرنده بعد از تیک آف متوجه میشه که رایت مین گیر دوچاره مشکل شده و برمیگرده به فرودگاه ، البته بعد از تخلیه سوخت . دوستان ممکنه نوع فرود خلبان شما رو گمراه کنه که چه بد نشست ولی این حرکت آخرین تلاش خلبان برای باز کردن چرخ هست و اینکه عجب پرنده ایه این بوئینگ ۷۴۷ و پایداریش ، هم در آسمان هم روی زمین . تجربه بوئینگ برابره با امنیت بیشتر برای جان آدمها[approve]
با سلام خدمت دوستان ایرانسیمی
خلبان این پرواز واقعا تمامی تلاشش را کرد تا به هنگام Touch Down کمترین فشار به چرخ های سمت راست 747 وارد بشه .
* اگر ویدیو رو نگاه کرده باشین متوجه میشین تا آخرین لحظه قبل از فول استاپ ، Reverser ها فعال بودن . 747 یک ویژگی که داره اینه که وقتی Reverse Thrust فعال میشه ، Leading Edge Slat های مجاور ورودی موتور ها بالا میان . که تو ویدیو هم بعد از تاچ داون ریترکت شدن و تا بعد از توقف کامل روی باند هم به همین حالت موندن . البته از صدای موتور ها هم میشد فهمید که پیشران معکوس فعال است .
*دوم اینکه درست بعد از تاچ خلبان شهپر ها (Ailerons) ها رو کامل به سمت چپ داد تا بال سمت راست (که چرخ های آسیب دیده نیز در همون سمت اند ) برآ یا Lift بیشتری ایجاد کنه و همه وزنش روی اون لندیگ گیرِ یکه و تنها نباشه . از طرفی هم برای مقابله با تمایل هواپیما برای رفتن به چپ از رادر (سکان عمودی روی دم) استفاده کرده .
*در ضمن اینطور که به نظر میرسه Speed Brake در حالت آماده باش (Armed) نبودن که بلافاصله بعد از تاچ داون بالا بیان ، احتمالا بازم به خاطر این بوده که بالها یک دفعه تمام وزنشون رو چرخها نیفنه ، چون تو از زاویه دیدی که ویدیو به ما میده فقط اسپویلر های بال چپ بالا بودن که اونم مربوط به جریان شهپرهاست ، چون شهپرها و اسپویلر ها باهم و در کنار هم هواپیما رو حول محور طولی کنترل میکنن . از طرفی دیگه این آرم نکردن هم نشون میده که خلبان میدونسته که باید فرود منعکس یا Bounced Landing انجام بده که به قول mehornet عزیز ، آخرین تلاشش برای باز کردن چرخ معیوب بوده .
اگه چندتا ویدیو از لندیگ هواپیما ها نگاه کرده باشین متوجه میشین که تا اسپویلر ها میان بالا ، ضربه گیر چرخ ها (Shock Absorber ) فشرده میشن که نشون میده وزن زیادی روشون هست که البته اینکار برای تقویت قدرت Braking چرخها نیازه . در کل اسپویلر ها بال رو از کار میندازن .
*یه مورد دیگه که هست اینه که برای 747 در حالت عادی Stabilizer در این پرواز بیشتر از معمول روبه بالا انعکاس داره که نشون میده هواپیما تمایل به پایین آوردن دماغه داشته و این یعنی سرعت هواپیما کم و نزدیک به واماندگی بوده ، چون موقع تاچ دان ، علاوه بر نرخ نزول بالا ، دماغه بیش از حالت عادی برای Flair کردن بالای افق است .
*البته بالا بودن Stabilizer خودش می تواند نبود اسپویلر ها را جایگزین کند و با افزایش سطح تماس با باد و در نتیجه افزایش مقاومت هوا ، سرعت رو کاهش بده .
*به نظر میرسه خلبان قصد داشته با کمترین سرعت ممکن و البته کمتر از حالت معمول( V_REF = سرعت واماندگی + 30 درصد ) فرود بیاد چون قرار بوده از ترمز ها کمترین استفاده رو کنه و باند رو Over Shoot نکنه .
بدون شک این کاپتان باتجربه بارها اینچنین مواردی رو در شبیه ساز تمرین کرده و این فرود فقط به منزله امتحانی برای آموخته هاش بوده .
فک کنم Virgin یک خط هوایی بریتانیایی باشه ، همونایی که با فرانسوی ها Concord رو ساختن و قریب به 25 سال ، سریعتر از یک گلوله باهاش پرواز کردن .
یه چیزی رو که متوجه نشدم ، به چه دلیل اسم این ایرلاین ، Virgin هست ؟! اسم مناسبی برای یک شرکت هوایی به نظر نمیرسه
به هر حال باید تبریک گفت به خدمه پرواز ، مسافران ، و البته خود ایرلاین که هواپیماشون بدون مخارج زیاد و با گذروندن مدت کوتاهی در آشیانه به سرویس برخواهد گشت .
م.ا طالقانی
پ.ن: امروز چندتا از منابع رو چک میکردم ، در یکی از اونها گفته شده بود سیستم هیدرولیکی چهارم که سرووها (موتورهای هیدرولیکی) سمت راست الویتور یا سکان افقی و قسمتی از لندیگ گیر ها و ... رو کنترل میکنه دچار اختلال شده بود که در پروسیجر های 747 برای اینجور لندینگ ها گفته شده اسپید بریک نباید آرم باشه و این موضوع به علاوه ی نداشتن تحکم و کنترل کافی روی الویتور ، سبب تبدیل آن Bounce Landing (یا اگه خودمونی بگیم فرود کانگرویی! ) شدند . اینطور که یه خلبان 747 گفته بود در این وضعیت کنترل خلبان روی الویتور 3/4 حالت عادی خواهد بود که
توی ویدیو هم کاملا واضحه که سمت راست الویتور با سمت چپ اون تناسق نداره و پایین تره . اساتید گرامی اگر امکانش هست صحت این مطلب درباره ی پروسیجر ها رو تایید کنند.
ویرایش بوسیله کاربر
9 سال پیش
|
دلیل ویرایش: نامشخص