mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
9 سال پیش
سلام خدمت همه دوستان @};-

UserPostedImage


[amazed]


[APARAT]http://www.aparat.com/v/t0TJF[/APARAT]


👍


خلبان این پرنده بعد از تیک آف متوجه میشه که رایت مین گیر دوچاره مشکل شده و برمیگرده به فرودگاه ، البته بعد از تخلیه سوخت . دوستان ممکنه نوع فرود خلبان شما رو گمراه کنه که چه بد نشست ولی این حرکت آخرین تلاش خلبان برای باز کردن چرخ هست و اینکه عجب پرنده ایه این بوئینگ ۷۴۷ و پایداریش ، هم در آسمان هم روی زمین . تجربه بوئینگ برابره با امنیت بیشتر برای جان آدمها[approve]
amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
9 سال پیش
ارسال شده توسط : mehornet 

سلام خدمت همه دوستان @};-

UserPostedImage


[amazed]


[APARAT]http://www.aparat.com/v/t0TJF[/APARAT]


👍


خلبان این پرنده بعد از تیک آف متوجه میشه که رایت مین گیر دوچاره مشکل شده و برمیگرده به فرودگاه ، البته بعد از تخلیه سوخت . دوستان ممکنه نوع فرود خلبان شما رو گمراه کنه که چه بد نشست ولی این حرکت آخرین تلاش خلبان برای باز کردن چرخ هست و اینکه عجب پرنده ایه این بوئینگ ۷۴۷ و پایداریش ، هم در آسمان هم روی زمین . تجربه بوئینگ برابره با امنیت بیشتر برای جان آدمها[approve]



با سلام خدمت دوستان ایرانسیمی

خلبان این پرواز واقعا تمامی تلاشش را کرد تا به هنگام Touch Down کمترین فشار به چرخ های سمت راست 747 وارد بشه .

* اگر ویدیو رو نگاه کرده باشین متوجه میشین تا آخرین لحظه قبل از فول استاپ ، Reverser ها فعال بودن . 747 یک ویژگی که داره اینه که وقتی Reverse Thrust فعال میشه ، Leading Edge Slat های مجاور ورودی موتور ها بالا میان . که تو ویدیو هم بعد از تاچ داون ریترکت شدن و تا بعد از توقف کامل روی باند هم به همین حالت موندن . البته از صدای موتور ها هم میشد فهمید که پیشران معکوس فعال است .

*دوم اینکه درست بعد از تاچ خلبان شهپر ها (Ailerons) ها رو کامل به سمت چپ داد تا بال سمت راست (که چرخ های آسیب دیده نیز در همون سمت اند ) برآ یا Lift بیشتری ایجاد کنه و همه وزنش روی اون لندیگ گیرِ یکه و تنها نباشه . از طرفی هم برای مقابله با تمایل هواپیما برای رفتن به چپ از رادر (سکان عمودی روی دم) استفاده کرده .

*در ضمن اینطور که به نظر میرسه Speed Brake در حالت آماده باش (Armed) نبودن که بلافاصله بعد از تاچ داون بالا بیان ، احتمالا بازم به خاطر این بوده که بالها یک دفعه تمام وزنشون رو چرخها نیفنه ، چون تو از زاویه دیدی که ویدیو به ما میده فقط اسپویلر های بال چپ بالا بودن که اونم مربوط به جریان شهپرهاست ، چون شهپرها و اسپویلر ها باهم و در کنار هم هواپیما رو حول محور طولی کنترل میکنن . از طرفی دیگه این آرم نکردن هم نشون میده که خلبان میدونسته که باید فرود منعکس یا Bounced Landing انجام بده که به قول mehornet عزیز ، آخرین تلاشش برای باز کردن چرخ معیوب بوده .

اگه چندتا ویدیو از لندیگ هواپیما ها نگاه کرده باشین متوجه میشین که تا اسپویلر ها میان بالا ، ضربه گیر چرخ ها (Shock Absorber ) فشرده میشن که نشون میده وزن زیادی روشون هست که البته اینکار برای تقویت قدرت Braking چرخها نیازه . در کل اسپویلر ها بال رو از کار میندازن .

*یه مورد دیگه که هست اینه که برای 747 در حالت عادی Stabilizer در این پرواز بیشتر از معمول روبه بالا انعکاس داره که نشون میده هواپیما تمایل به پایین آوردن دماغه داشته و این یعنی سرعت هواپیما کم و نزدیک به واماندگی بوده ، چون موقع تاچ دان ، علاوه بر نرخ نزول بالا ، دماغه بیش از حالت عادی برای Flair کردن بالای افق است .

*البته بالا بودن Stabilizer خودش می تواند نبود اسپویلر ها را جایگزین کند و با افزایش سطح تماس با باد و در نتیجه افزایش مقاومت هوا ، سرعت رو کاهش بده .

*به نظر میرسه خلبان قصد داشته با کمترین سرعت ممکن و البته کمتر از حالت معمول( V_REF = سرعت واماندگی + 30 درصد ) فرود بیاد چون قرار بوده از ترمز ها کمترین استفاده رو کنه و باند رو Over Shoot نکنه .



بدون شک این کاپتان باتجربه بارها اینچنین مواردی رو در شبیه ساز تمرین کرده و این فرود فقط به منزله امتحانی برای آموخته هاش بوده .

فک کنم Virgin یک خط هوایی بریتانیایی باشه ، همونایی که با فرانسوی ها Concord رو ساختن و قریب به 25 سال ، سریعتر از یک گلوله باهاش پرواز کردن .

یه چیزی رو که متوجه نشدم ، به چه دلیل اسم این ایرلاین ، Virgin هست ؟! اسم مناسبی برای یک شرکت هوایی به نظر نمیرسه
به هر حال باید تبریک گفت به خدمه پرواز ، مسافران ، و البته خود ایرلاین که هواپیماشون بدون مخارج زیاد و با گذروندن مدت کوتاهی در آشیانه به سرویس برخواهد گشت .


م.ا طالقانی


پ.ن: امروز چندتا از منابع رو چک میکردم ، در یکی از اونها گفته شده بود سیستم هیدرولیکی چهارم که سرووها (موتورهای هیدرولیکی) سمت راست الویتور یا سکان افقی و قسمتی از لندیگ گیر ها و ... رو کنترل میکنه دچار اختلال شده بود که در پروسیجر های 747 برای اینجور لندینگ ها گفته شده اسپید بریک نباید آرم باشه و این موضوع به علاوه ی نداشتن تحکم و کنترل کافی روی الویتور ، سبب تبدیل آن Bounce Landing (یا اگه خودمونی بگیم فرود کانگرویی! ) شدند . اینطور که یه خلبان 747 گفته بود در این وضعیت کنترل خلبان روی الویتور 3/4 حالت عادی خواهد بود که توی ویدیو هم کاملا واضحه که سمت راست الویتور با سمت چپ اون تناسق نداره و پایین تره . اساتید گرامی اگر امکانش هست صحت این مطلب درباره ی پروسیجر ها رو تایید کنند.
UserPostedImage UserPostedImage
amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار
9 سال پیش
سلام مجدد

چند تا آپدیت از پرواز VS43 که با 447 مسافر و 15 خدمه ، ساعت 11:20 به وقت محلی از گتویک انگلستان به پرواز درآمد و قرار بود به لاس وگاس برود .


UserPostedImage

UserPostedImage


فرود اضطراری در فرودگاه گتویک Gatwick انگلستان انجام شده که شلوغ ترین فرودگاه تک بانده دنیاست [attack]

UserPostedImage

UserPostedImage

علت این کار هم اینه که فرودگاه خانگی و بیس ویرجین آتلانتیک در گتویک هست و بهتر میتونستن مسافران رو سرویس بدن .

البته این کارشون عواقبی هم داشته . مثلا بریتیش ایرویز و Easy jet تعداد زیادی از پروازای دیروز وامروزشون رو کنسل کردند یا به تاخیر انداختند . حالا بماند بقیه ارلاینها که به گتویک پرواز داشتن .


UserPostedImage


خلبان ارشد ویرجین آتلانتیک ، David Williams چهل و هفت ساله ، هواپیما را از باند خارج نکرد چراکه تاکسی کردن با این وضع یک مخاطره بود و اینگونه فرودگاه گتویک تا ساعت 19:03 بسته بود .

UserPostedImage


UserPostedImage


به نقل از یکی مسافران این پرواز در توییتر و همچنین Daily Mirror ، دختر دیوید ، کاپیتان پرواز نیز در بین مسافران بوده .

UserPostedImage


UserPostedImage


UserPostedImage


UserPostedImage


UserPostedImage



منابع : Daily Mail و Daily Mirror
UserPostedImage UserPostedImage
Mohammadmahdi_SH
9 سال پیش
امین جان توضیحات خوبی دادی فقط عکسات شیلتره😄 😉
Queen of the Skies
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
9 سال پیش

سلام امین جان @};-

دیدن یه فیلم 2 دقیقه ای اینجوری میتونه ساعتها شرح علمی داشته باشه ، برای هر لحظش . از اینکه توجه میکنی ممنون و توضیحات خوبی هم دادی ( در واقع حدس زدی )

برای من ترکیب عملکرد یه خلبان خوب و پاسخ دهی منطقی یه غول 747 به فرامین و کلا روح پایدارش جالبه ، دوستان خلبان همیشه گفتن پرواز با یه 747 نرمتر از یه f100 هست ، و این بی دلیل نیست .

نکته ای که باید بگم اینه که دوستان توجه داشته باشن بیشتر از 70 % نیروی برا ( لیفت ) در هواپیماها روی سطح بال ایجاد میشه و بر عکس تصور خیلی ها نه زیر بال . برای من جالبه بعد از اینکه با یه تاچ سنگین خلبان سعی در باز کردن چرخها داره ، باز هم نیروی ساکشن و لیفتینگ رو بال با اون همه ضربه ای که پرنده روی زمین میخوره از دست نمیره و بالها همچنان در حالت لیفت آپ باقی میمونه تا سرعت پرنده به وسیله ترمز و ریورس گرفته میشه که این یه مورد ذاتی برای پرندهای مختلفه .

این مورد هم هست که خیلی از دوستان به اشتباه تصور میکنن که اسپویلرها چون روبروی باد قرار میگیرن ( باز میشن ) باعث کاهش سرعت میشن در صورتی که وظیفه اصلی اسپویلرهای روی بال بر هم زدن جریان یه نواخت هوا هست که نتیجش میشه کاهش ساکشن روی بال و کاهش لیفت .

عدم برخورد موتور شماره 4 با زمین در این شرایط و با در نظر گرفتن عملکرد درست یه خلبان یعنی شاهکار بوئینگ