ممنون این که نظراتتون رو مطرح کردید . @};-
به نظر من پرواز با سیم آینده ی خوبیه ولی نه این که خلبانی در کار نباشه (اون وقت ما باید چه کاره بشیم؟!)
البته ناگفته نماند که همین Fly By Wire باعث و بانی چندین حادثه شده.
برای مثال یه خلبان آ320 میخواهد هواپیمارو در 10000 پایی که ارتفاع امنی است استال بده ( برای تمرین و یا تست کردن هواپیما ) تا این که در PFD Display سرعت رسید به خط زرد یا مراحل بهرانی نزدیک به استال TOGA و A.Floor یا Alpha protection فعال میشه و حتی اگر Auto throttle disconnect باشه و دسته ی گاز در آیدل و در دست خلبان باشه قدرت موتور فول میشه و در این حالت نه تریم و نه حتی استیک الویتور کشیدن فایده می کنه چون کامپیوتر تمام تلاششو می کنه که هوا پیمارو از STALL در بیاره . به نظر من این بیش از حد امن است . من این کار رو در شبیه ساز انجام دادم از دست قدرت فول موتور میتوانید خلاص بشوید (با زدن مرتب دکمه دیس اینگایج ثراتل) ولی از شر تریم نشدن و از همه مهم تر این که نمی توانید الویتور بدهید خلاص نمیشوید.
ولی در بویینگ مانند B-777 or Triple 7 (در حال حاضر بویینگ و ایرباس از پرواز با سیم استفاده می کنند ولی ایرباس مبتکر این فلای بای وایر بود )
حتی اگر هواپیما را آنقدر ببری تو استال که سرعتت 15 نات بشه ولی اتو ثراتل دیس کانکت باشه ثراتل یه اینچ هم تکون نمیخوره در ضمن حتی اگر کانکت باشه و ثراتل بیاد بالا خلبان یه خورده ثراتل رو بکشه پایین دیگه ثراتل به دستور کامپیوتر عمل نمیکنه و مطیع خلبان میشه و اگر ثراتل رو ول کنیم دویاره به دستورات اتو ثراتل گوش میکنه.
این فلای بای وایر درسته.!!در ضمن بهتر نبود ایرباس از همون یوک خدمون به جای دسته جانبی ساید استیک استفاده میکرد . شاید یه کاپتان دست چپه یا یکی دست راست؟؟
خلاصه این مشکلات ایرباسه .یه خلبان بنده خدایی که بیش ترین نجربه را با ایرباس در اون زمان داشت اومد 130 تا مسافر رو در پرواز نمایشی ببره و در ارتفاع کم
A-320 رو با سرعت کم روی فرودگاه هابشیم (Habsheim) با آیدنتی فای LFGB در فرانسه ودر شهر Mulhouse در فرانسه مانور بده که آلفا پروتکشن آومد و همه رو زد تو درخت که در انتهای باند بود . خلبان میگفت که من در انتهای باند استیک الویتور دادم ولی هواپیما عمل نمی کرد که راست هم می گفت و یه مشکل دیگه که در چارتی که به خلبان داده بودند از درختی در انتهای باند خبری نبود و خلبان باند رو دیر پیدا کرد سرعتش هم زیاد بود . 3 نفر مردند. خلبان زنده موند.ولی مثل بمب تو اروپا صدا کرد که آره ایرباس به خاطر این که آبرویش نرود جعبه سیاه رو دست کاری کرده.
این هم لینک دانلود فیلم سقوط
خلاصه فکر کنم کامپیوتر ها جای مهندس پرواز رو بگیرند بهتره تا جای خلبان (مثل MD-11)شوخی کردم😂
ویرایش بوسیله کاربر
13 سال پیش
|
دلیل ویرایش: نامشخص