amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار شروع کننده موضوع
13 سال پیش
ممنون این که نظراتتون رو مطرح کردید . @};-

به نظر من پرواز با سیم آینده ی خوبیه ولی نه این که خلبانی در کار نباشه (اون وقت ما باید چه کاره بشیم؟!)

البته ناگفته نماند که همین Fly By Wire باعث و بانی چندین حادثه شده.

برای مثال یه خلبان آ320 میخواهد هواپیمارو در 10000 پایی که ارتفاع امنی است استال بده ( برای تمرین و یا تست کردن هواپیما ) تا این که در PFD Display سرعت رسید به خط زرد یا مراحل بهرانی نزدیک به استال TOGA و A.Floor یا Alpha protection فعال میشه و حتی اگر Auto throttle disconnect باشه و دسته ی گاز در آیدل و در دست خلبان باشه قدرت موتور فول میشه و در این حالت نه تریم و نه حتی استیک الویتور کشیدن فایده می کنه چون کامپیوتر تمام تلاششو می کنه که هوا پیمارو از STALL در بیاره . به نظر من این بیش از حد امن است . من این کار رو در شبیه ساز انجام دادم از دست قدرت فول موتور میتوانید خلاص بشوید (با زدن مرتب دکمه دیس اینگایج ثراتل) ولی از شر تریم نشدن و از همه مهم تر این که نمی توانید الویتور بدهید خلاص نمیشوید.
ولی در بویینگ مانند B-777 or Triple 7 (در حال حاضر بویینگ و ایرباس از پرواز با سیم استفاده می کنند ولی ایرباس مبتکر این فلای بای وایر بود )
حتی اگر هواپیما را آنقدر ببری تو استال که سرعتت 15 نات بشه ولی اتو ثراتل دیس کانکت باشه ثراتل یه اینچ هم تکون نمیخوره در ضمن حتی اگر کانکت باشه و ثراتل بیاد بالا خلبان یه خورده ثراتل رو بکشه پایین دیگه ثراتل به دستور کامپیوتر عمل نمیکنه و مطیع خلبان میشه و اگر ثراتل رو ول کنیم دویاره به دستورات اتو ثراتل گوش میکنه.
این فلای بای وایر درسته.!!در ضمن بهتر نبود ایرباس از همون یوک خدمون به جای دسته جانبی ساید استیک استفاده میکرد . شاید یه کاپتان دست چپه یا یکی دست راست؟؟
خلاصه این مشکلات ایرباسه .یه خلبان بنده خدایی که بیش ترین نجربه را با ایرباس در اون زمان داشت اومد 130 تا مسافر رو در پرواز نمایشی ببره و در ارتفاع کم
A-320 رو با سرعت کم روی فرودگاه هابشیم (Habsheim) با آیدنتی فای LFGB در فرانسه ودر شهر Mulhouse در فرانسه مانور بده که آلفا پروتکشن آومد و همه رو زد تو درخت که در انتهای باند بود . خلبان میگفت که من در انتهای باند استیک الویتور دادم ولی هواپیما عمل نمی کرد که راست هم می گفت و یه مشکل دیگه که در چارتی که به خلبان داده بودند از درختی در انتهای باند خبری نبود و خلبان باند رو دیر پیدا کرد سرعتش هم زیاد بود . 3 نفر مردند. خلبان زنده موند.ولی مثل بمب تو اروپا صدا کرد که آره ایرباس به خاطر این که آبرویش نرود جعبه سیاه رو دست کاری کرده.
 

این هم لینک دانلود فیلم سقوط
خلاصه فکر کنم کامپیوتر ها جای مهندس پرواز رو بگیرند بهتره تا جای خلبان (مثل MD-11)شوخی کردم😂





UserPostedImage UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
در مورد محصولات ایرباس شما میتونید ELAC رو خاموش کنید و بعد هرکار دوست داشتید با ایرباس انجام بدید.همانطور هم که فرمودید تمام اینها باعث امنیت بیش از پیش میشود و ایده آل هست.
777 هم یک نوع سیستم محافظ داره ولی دخالتی در کار خلبان نمیکنه و به یک نحوی هشدار میده.مثلاً اگه خلبان هواپیما رو 45 درجه کج کنه هواپیما صداش در نمیاد ولی به محض اینکه مقدار گردش از حد استاندارد بیشتر بشه یوک سفت میشه و نیروی مخالف وارد میکنه و به محض اینکه یوک رو ول کنه یوک یکدفعه به سمت مخالف پیچش میکنه و هواپیما رو به حالت متعادل در میاده.این موضوع در 777 برای استال ، سرعت زیاد، pitch و ... وجود داره.
طبق گفته منوآل بوئینگ :The design philosophy is: "to inform the pilot that the command being given would put the aircraft outside of its normal operating envelope, but the ability to do so is not precluded.

سانحه هابشایم هم به نظر من اشتباه محض خلبان بود.دلیلش این هست که اول با توجه به ارتفاع درختان هواپیما رو بیش از حد پائین آورد و دوم اینکه سرعتش برای مانور خیلی کم بود.این رو از زاویه هواپیما میشه متوجه شد.نکته دیگه اینکه خیلی دیر به موتورها گاز داد.
از طرفی طبیعی هست که در شرایط استال شما هر چی یوک رو عقب تر بکشی هواپیما بیشتر در استال عمیق فرو میره چون دیگه نیرویی نداره.پس منطقی هست که شما یوک رو به جلو بدی و بذاری هواپیما ارتفاع رو به سرعت تبدیل کنه.
به نظر من لاجیک 320 در اون زمان درست عمل کرده و این خلبان بوده که هواپیما رو در موقعیتی قرار داده که راه بازگشتی نداشته.
PC Flight Simulation Geek Since 1998
amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار شروع کننده موضوع
13 سال پیش
سلام تورج جان . ممنون که در این نظر سنجی شرکت کردید ، خوش حال شدم .
بله درست است خلبان زیر ارتفاع مطلوب ایر فراس بود ( 30 پا ارتفاع داشت ولی باید 80 می بود اگر اشتباه نکنم) ولی قانون مینمم آن روز ها 100 پا بود .
همچنین هواپیما ی 320 ایرفویل خاصی دارد که قابلیت حرکت با سرعت پایین و پیچ بالا بدون استال را داراست (مثلا در این مانور و با توجه به این قابلیت هواپیما به طور قوسی از ارتفاعی بالای 80 به 80 پا میاید ولی نزدیک به 80 پا ثراتل فول بدهد بعد پیچ بالای 20 در جه بدهد تا هوا پیما استال نکند .و همین جا مشکل شروع میشود که پیشرانه ی ایرباس زیر 100 پا از آیدل به فول دیر عمل میکند.حلبان هم گفت که من هنگامی که ثراتل دادم 10 ثانیه بعد صدای موتور و RPM را شنیدم ودیدم که دور موتور بالا آمد. ولی در جعبه سیاه این ادعای خلبان رد شد و بعد خلبان گفت که با جعبه سیاه دستکاری شده و گفت من دو عکس دارم که نشان میدهد ماموران NTSB در حال بردن جعبه سیاه اند و در عکس دی گر جعبه سیاه قدیمی تر به نظر میاید که در نظر او این بود که صدای جعبه سیاه و صدای موتور چند ثانیه عقب برده شده نسبت به تصویر تا تاخیر موتور پیدا نشود . خدا میداند که کی راست می گوید.

فکر کنم در اون شرایط بهرانی با توجه به این که 320 سرعت استال پایین تری داره اگر فقط چند ثانیه A.Floor اجازه میداد که خلبان اوج بگیرد و الویتور کارد کند این اتفاق نمیفتاد.
UserPostedImage UserPostedImage