Reza_Sadri
  • Reza_Sadri
  • 62.72% (دوستانه)
  • حرفه ای ارزشمند شروع کننده موضوع
13 سال پیش
با هوشیاری یکی دیگر از کنترلرهای فرودگاه مهرآباد از برخورد یک فروندهواپیمای مسافربری با کوه های بی بی شهربانو واقع در جنوب شرق تهران جلوگیری شد.
.
به گزارش خبرنگار قانون،زمان بروز این واقعه چند شب با واقعه جلوگیری از نشستن پرواز 747 ماهان که با 500 حاجی در جاده قدیم کرج نزدیک بود فرود بیاید فاصبه داشته ،اما به دلیل جو حاکم در خصوص اطلاع رسانی اینگونه وقایع تا کنون در خصوص آنها اطلاع رسانی نشده بود.
در این رابطه با تایید این واقعه توسط مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشوری که در مصاحبه با قانون انجام شد،2 اتفاق عجیب دیگر در بخش هوایی افشا شد.
بر اساس این گزارش هواپیمای MD شرکت آتا در این واقعه تا نزدیک کوه ها نیز پیش رفته که با هوشیاری کنترلر برج مهرآباد از بروز یک سانحه جلوگیری شده است.
بر اساس اطلاعات دریافتی ،هم اکنون تیم پروازی این هواپیما به دلیل اشتباه رخ داده ،گراند شده و تا اطلاع ثانوی پرواز نخواهند داشت.


خلبان بوینگ ماهان گراند شد
گفتنی است که بر اساس اطلاعات دریافتی خلبان پرواز ماهان شماره 5005 از جده به تهران که نزدیک بود درجاده قدیم کرج فرود بیاید،هم اکنون گراند شده و تا اطلاع بعدی امکان پرواز ندارد.
بر اساس این گزارش،هواپیمای بوینگ 747 با حدود 500 مسافر در شب 29 آبان 90 حدود ساعت 12 شب به علت اشتباه گرفتن خیابان های اطراف فرودگاه نزدیک بوده است در اتوبان های اطراف فرودگاه مهر آباد فرود بیاید که خوشبختانه در ثانیه های آخر با هوشیاری کنترلر برج مراقبت این ماجرا ختم به خیر شد اما کنترلر مربوزه به دلیل مصاحبه در خصوص این رخداد تذکر کتبی گرفت و تا کنون هم اجازه فعالیت در برج مراقبت را ندارد.
ابوالفضل طالبی کنترلر اپروچ فرودگاه مهرآباد که با هوشیاری خود جان 500مسافر حج را نجات داده و از فاجعه ای اسف بار جلوگیری نموده بود طی نامه ای که از سوی مدیر کل فرودگاه مهرآباد صادر شده بود به خاطر اطلاع رسانی در مورد این حادثه و مصاحبه با رادیو مورد توبیخ کتبی قرارگرفته و از کارتعلیق شد.
.
شکستن چرخ هواپیمای ایرباس ماهان
گزارش دیگری نیز از وقایع عجیب چند ماهه بخش هوایی حاکی است که در حادثه شکستن چرخ دماغه ایرباس ماهان برباند فرودگاه مشهد نیز،کنترلر برج پس از فرود ایرباس ماهان به خلبان دستور می دهد تا در انتهای باند دور بزن که خلبان هواپیمای ماهان بدون توجه به این دستور در همان موقعیت این عمل را انجام داده و از روی خط مرکزی باند شروع به گردش نمی کند که پس از اینکه چرخ دماغه به روی تجهیزات hook barrier می رود و مانع حرکت هواپیما میشود خلبان با اتکا به موتورهای هواپیما سعی در عبور از این مانع داشته که در نهایت منجر به شکسته شدن چرخ جلو و افتاده هواپیما روی دماغه آن می شود.
.

کنترل یک واقعه دیگر

همچنین بر اساس اطلاعات دریافتی از فرودگاه مشهد حدود ۳ هفته پیش از ماه اذر یک فروند هواپیمای ایرباس دیگر ماهان، به دلیل کاهش ارتفاع غیر مجاز در فاینال باند ۳۱ ،با هوشیاری به موقع کنترلر رادار این فرودگاه از خطری جدی رهایی یافته است .بر اساس گزارش فعالان این فرودگاه،هواپیمای مورد نظر یا مشکل گیرنده ILS داشته و یا اینکه خلبان به اشتباه در فاصله حدود 4 مایلی بانددرارتفاع 300 پایی در حال کاهش ارتفاع به منظور گرفتن glide path بوده که عکس العمل به موقع کنترلر رادار بروز حادثه ای جدی در این زمینه را منتفی نموده است.
.
فرود بدون چرخ هواپیمای آسمان
همچنین در واقعه ای دیگر که در ایام عید سعید فطر رخ داده یک فروند هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان تا نزدیک باند فرود رسیده اما بدون باز کردن چرخ ها قصد نشستن داشته که با هوشیاری یک خلبان دیگر از یک فاجعه جلوگیری شده است.
بر پایه این گزارش،حلبان هواپیمایی نفت که در هنگام فرود هواپیمای اسمان در حاشیه باند ،منتظر اجازه پرواز بوده با دیدن بسته بودن چرخ هواپیما،موضوع را به برج مراقبت اعلام می کند و برج مراقبت نیز با اطلاع دادن به خلبان،ماجرا را ختم به خیر می کند.
گفتنی است بنا بر اعلام مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشوری،در این واقعه نیز به دلیل هوشیاری خلبان هواپیمایی نفت،از وی تقدیر شده است اما تا کنون هیچ خبری در این رابطه منتشر نشده بود.

سرپوش گذاری بر وقایع؛چرا؟
بر این اساس و با خبرهای یاد شده به نظر می رسد اگر وقایع یاد شده در زمان واقعه ، رسانه ای می شد احتمال بروز برخی وقایع دیگر کمتر می شد و اینگونه اشتباهات که نشات گرفته از اشتباه افراد است با هوشیاری عوامل پروازی کنترل می شد.
حال انکه برخی مدیران، امروز به جای پذیرش اشتباهات موجود که چزئی از هر کاری است ،با سرپوش گذاشتن بر ضعف ها انتشار دهنده خبر را مورد عنایت تذکر و توبیخ قرار می دهند .
درست به همین دلیل است که باید گفت:اگر همچون سایر کشورها با انتشار سوانح و وقایع هوایی، به تجزیه و تحلیل صحیح می پرداختند و اطلاع یابی مدیران ارشد کشور را راهی برای ممانعت وقایع می دیدند،به متخصصان هوایی وقع بیشتری می نهادند و موفقیت هایشان را برجسته می کردند ،نه آنکه فعالان موفق حوزه را توبیخ و تعلیق کنند.
maryam
  • maryam
  • 66.72% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
13 سال پیش
قضیه برخورد هواپیمای توپیلف با سوخو ۲۴ چی بود؟ تو آسمان به برخورد کردن؟تکه های بدنه شون کجا افتاد؟تو چه ارتفاعی بودند؟ مگه برج مراقبت نبود مگه اعلام خطر کنه؟ بحث برانگیزه.
سنگی که طاقته ضربه های تیشه را ندارد تندیسه زیبایی نخواهد شد













Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
13 سال پیش
maryam نوشت:

قضیه برخورد هواپیمای توپیلف با سوخو ۲۴ چی بود؟ تو آسمان به برخورد کردن؟تکه های بدنه شون کجا افتاد؟تو چه ارتفاعی بودند؟ مگه برج مراقبت نبود مگه اعلام خطر کنه؟ بحث برانگیزه.



ساعت 10 و 15 دقيقه صبح دوشنبه مورخ 19/11/1371 يك فروند توپولف 154 شركت ارتور بعلامت ثبت EP-ITD و شماره پرواز 962 از برج مراقبت پرواز مهرآباد اجازه برخاستن از باند 29 راست را دريافت ميكند.از سوي ديگر 5 فروند هواپيماي جنگنده سوخو كه قبلا" پرواز كرده بودند درخواست فرود داشتند كه متصدي برج ، آنها را در ارتفاع 5 هزارپايي مجاز به گردش به چپ برفراز برج كرده و براي باند 29 چپ هدايت ميكند. توپولف ارتور در راستاي باند به ارتفاع 6 هزارپايي اوج ميكند.جنگنده ها كه از شرق به غرب در پرواز بوده اند بنا به دستور صادره ،درارتفاع 5 هزار پايي ، در راستاي باند 29 و بر فراز برج شروع به گردش به چپ ميكنند.سوخو ها با فاصله يك مايل به يك مايل از يكديگر به ترتيب گردش ميكنند.

آخرين فروند از سوخوها در فاصله 4 مايلي از غرب برج گردش به چپ ميكند و از آنجاييكه در حالت گردش بوده ، ديد كافي نداشته و به قسمت دم توپولف برخورد ميكند.قسمت انتهايي توپولف 154 ارتور ، كنده شده و مسافران با صندلي هايشان از ته هواپيما به بيرون پرتاب ميشوند.خلبان توپولف در آخرين لحظات به زبان روسي گفته : لعنت به اين زندگي !

دو هواپيما در منطقه دپوي ارتش واقع در تهرانسهر سقوط ميكنند.
119 مسافر و 12 خدمه توپولف كه عازم مشهد مقدس بوده اند به همراه 2 خلبان سوخو جان باختند.

منبع:سنترال
PC Flight Simulation Geek Since 1998
maryam
  • maryam
  • 66.72% (دوستانه)
  • بال نقره ای - شاهین نشان
13 سال پیش
آقا تورج بابت جواب تشکر..... دکمه تشکرم کار نمیکنه.
سنگی که طاقته ضربه های تیشه را ندارد تندیسه زیبایی نخواهد شد













benmore
  • benmore
  • 52.4% (معمولی)
  • حرفه ای ارزشمند
13 سال پیش
maryam نوشت:

قضیه برخورد هواپیمای توپیلف با سوخو ۲۴ چی بود؟ تو آسمان به برخورد کردن؟تکه های بدنه شون کجا افتاد؟تو چه ارتفاعی بودند؟ مگه برج مراقبت نبود مگه اعلام خطر کنه؟ بحث برانگیزه.




متاسفانه واقعا غم انگیز بود

همون روز از طرف مدرسه مارو بردن نمایشگاه هوایی ۳۰ دقیقه نشده بود که رسیده بودیم و هرز گاهی‌ هواپیمای از فرودگاه مهرآباد بلند میشد و همه تماشا میکردیم که نوبت به هواپیمای توپولف رسید و جلوی چشمان من و بقیه بچها این اتفاق تلخ به فاصلهٔ نزدیک از ما رخ داد اینقدر بد بود که معلم ما گریه کرد و بچها شوکه شده بودن بلافاصله نمایشگاه رو ترک کردیم

خدا همشونو رحمت کنه اون‌روز و اون حادثه هیچوقت از یادم نمیره






UserPostedImage