Ramin
  • Ramin
  • 53.78% (معمولی)
  • بال ایرانسیم شروع کننده موضوع
11 سال پیش
UserPostedImage



اسرائیل صبح یکشنبه بار دیگر به سوریه حمله کرد و این بار علاوه بر یک نقطه نظامی در دمشق، بار دیگر "جمرایا" در حومه دمشق را هدف قرار داد که طی آن ده‌ها نفر کشته و زخمی و به اماکن و تاسیسات نظامی در این منطقه آسیب‌های جدی رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در لبنان، این حمله، بدون مقدمه ابعاد خطرناکی دارد که پیش از آن که پیامی خطاب به سوریه باشد، دارای کدهای منطقه‌ای و بین‌المللی است:

1- حدود دو هفته پیش یک هواپیمای شناسایی بدون سرنشین در فضای فلسطین اشغالی توسط ارتش اسرائیل به ادعای این رژیم سرنگون شد. اولین گمانه زنی‌ها از سوی اسرائیلی‌ها این بود که حزب‌الله بار دیگر پشت این ماجرا است اما سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در آخرین خطاب بسیار مهمش این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که این اقدام از سوی حزب‌الله صورت نگرفته است. از همین رو این سوال مطرح شد که اگر ادعای اسرائیل درست باشد پس چه طرفی پشت این عملیات نفوذ در نزدیکی شهر حیفا در فلسطین اشغالی بوده است؟ این در حالی بود که همه کارشناسان نظامی می‌دانند حجم عملیاتی ارسال یک هواپیمای شناسایی از نظر نظامی آن قدر بزرگ نیست که نتیجه آن، حمله نظامی نیروی هوایی اسرائیل به سوریه باشد.

2- برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای دال بر آن بود که احتمالا روسیه پشت ارسال این هواپیما به سوی فلسطین اشغالی بوده است، گرچه نه روسیه و نه رژیم صهیونیستی آن را تایید نکرده‌اند. بر اساس همین گمانه زنی‌ها، این اقدام در پاسخ به عملیات جاسوسی و رهگیری‌های الکترونیک اسرائیل در آب‌های دریای مدیترانه و در جزیره‌ای در مقابل پایگاه دریایی روسیه در شهر طرطوس سوریه بوده است، عملیاتی که توسط نیروی اطلاعات دریایی سوریه کشف و ختثی شد.

3- سید حسن نصرالله در آخرین خطابش که باید آن را بسیار مهم و استراتژیک برای آینده مقاومت اسلامی در لبنان و کل منطقه توصیف کرد، تاکید کرد:

الف: حزب‌الله لبنان در قبال تحولات سوریه بی تفاوت نیست و تا زمانی که سوریه در دایره دول بازدارنده اسرائیل و حمایت از مقاومت اسلامی قرار دارد هرگز او را تنها نخواهد گذارد.

ب: قدرت دفاعی و موشکی حزب‌الله به رغم تحولات اخیر سوریه هرگز کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است. این ادعای سید حسن نصرالله به هیچ وجه مانور سیاسی و تبلیغاتی نبوده و نیست و معنایش آن است که سوریه همچنان حامی مقاومت است و به رغم تحمل فشارهای سیاسی، تبلیغاتی، امنیتی و نظامی بسیار سنگین اما همچنان بر مواضع اصولی خویش ایستاده است.

ج: سید حسن نصرالله بدون اشاره به نام روسیه تاکید کرد که سوریه دوستانی در منطقه و جهان دارد که اجازه سقوط دولت و نظام سوریه به رهبری بشار اسد را نمی‌دهند.

اما در داخل سوریه ارتش این کشور پیشروی‌های مهمی در بین صفوف مجموعه‌های مسلح مورد حمایت غرب داشته است. شهر القصیر در آستانه سقوط قرار گرفته است. سقوط این منطقه به معنای خالی شدن پشت و عقبه نیروهای شبه نظامی مخالف نظام است که از لبنان مورد حمایت لجستیکی قرار می‌گیرند و دست یابی کامل ارتش سوریه به این منطقه گامی سرنوشت ساز برای نظام سوریه تلقی می‌شود.

از سویی دیگر ماه‌هاست که سخن از گفت‌وگوهای آمریکا و روسیه در باره سوریه در میان است. از همان وقت موضوع نبرد بزرگ در سوریه بر سر زبان‌ها افتاد، نبردی که در آن دولت‌های حامی مخالفان مسلح به دنبال دستاوردهای بزرگ برای مخالفان نظام بودند تا با دست پر در مذاکرات احتمالی آینده با نظام سوریه وارد گود شوند، دستاوردی که تاکنون محقق نشده است.

آنچه از آن روز به عنوان نبرد بزرگ می‌شود امروز نشانه‌های آن بیشتر روشن شده است، نبردی که اسرائیل درصدد است تا در آن نقشی استراتژیک بازی کند.

اگر در روزهای آغازین بحران سوریه امکان سخن از اراده مردم، آزادی‌ها و اصلاحات وجود داشت اکنون دیگر در سوریه آنچه فقط قابل بررسی است جنگی تمام عیار به معنای واقعی است که در سوریه جریان دارد و هدف از آن سقوط نظامی است که یکی از حلقه‌های مهم و استراتژیک مقاومت در برابر اسرائیل است. در این میان مجموعه‌های مسلح در سوریه نیز تبدیل به دستاویزی برای آمریکا شده‌اند تا گره‌های کور سی ساله اخیرش در منطقه را باز کند.

شاید تا دیروز سخن از این که روند جنگ داخلی در سوریه به نفع اسرائیل است و از همین زاویه آمریکا، فرانسه و انگلیس و به شکل کامل اتحادیه اروپا پشت آن قرار دارند، سخت بود اما در سایه حملات اخیر اسرائیل به سوریه دیگر همه چیز کاملا مکشوف شده است و نیازی به استدلال‌های سیاسی بر این مدعا نیست.

اما اسرائیل در این روزها به دنبال چیست؟

مرکزی که از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفته است به ادعای رهبران رژیم صهیونیستی مراکزی برای ارسال موشک‌های پیشرفته برای حزب‌الله بوده است در حالی که تلاش دارند نظام سوریه را نیز به استفاده از سلاح‌های شیمایی متهم کنند. رهبران نظامی اسرائیل مدعی شده‌اند در این حمله موشک‌های آماده تحویل به حزب‌الله را هدف قرار داده‌اند، ادعایی که نمی‌تواند درست باشد. چرا؟

جمرایا بهمن ماه گذشته نیز مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت. در همان روز اسرائیلی‌ها همین ادعایی را کردند که امروز مدعی آن هستند. اما ارتش سوریه و یا نظام سوریه باید خیلی ساده لوح باشند که محلی که پیشتر مورد هجوم قرار گرفته و از نظر امنیتی و نظامی لو رفته است را بار دیگر برای همان اهداف سابق البته به ادعای اسرائیلی‌ها استفاده کنند!

از سوی دیگر تصاویر منتشر شده از محل بمباران هواپیماهای اسرائیلی نشان می‌دهد که هیچ تناسبی با ادعای آنها ندارد. این در حالی است که این حملات به رغم آسیب‌هایی که به سوریه وارد کرده است اما به هیچ وجه نمی‌تواند در موازنه قدرت نظامی مقاومت اسلامی لبنان و نوع ارتباط آن با سوریه خللی ایجاد کند زیرا حزب‌الله لبنان به خوبی می‌داند از چه راهی و در چه زمانی امکانات نظامی لازم را از سوریه کسب کند.

اما حمله اسرائیل بیانگر چیست؟

1- حملات اسرائیل به سوریه با هماهنگی کامل آمریکا صورت می‌گیرد. اگر آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که از آن بی اطلاع بوده‌اند حتما دروغ می‌گویند.

2- اگر اسرائیل به نیابت از آمریکا به سوریه حمله می‌کند اما اسرائیل به جای لبنان سوریه را هدف قرار داده است تا پیام‌های ویژه‌ای برای داخل لبنان نیز ارسال کند.

3- اسرائیل اکنون شهامت حمله به لبنان را ندارد زیرا می‌داند بازی با پرونده لبنان همه پنبه‌های بافته شده آمریکا برای سرنگونی نظام سوریه را رشته رشته می‌کند زیرا انضمام لبنان به جنگ سوریه یعنی این که جنگ در خاورمیانه شدت می‌گیرد و در چنین شرایطی دیگر سقوط نظام سوریه معنایی ندارد.

4- اسرائیل به خوبی می‌داند با این حملات به سوریه محملی برای توقف کمک نظامی سوریه به مقاومت اسلامی پیدا نمی‌کند زیرا نیروهای حزب‌الله لبنان حرفه‌ای تر از آن هستند که با این نوع حملات از قافله عقب نشینی کنند و یا به در روند. اما شاید اسرائیلی‌ها به دنبال آن باشند تا سوریه را با دست خودش وارد جنگ با اسرائیل کنند در حالی که تلاش می‌کنند تا لبنان را همچنان آرام نگهدارند. برای این که به این مفهوم برسیم باید به این سوال پاسخ دهیم که: اگر اسرائیل نگران موشک‌های سوری در دستان حزب‌الله لبنان است پس چرا به شکل مستقیم پایگاه‌ها و اماکن حزب‌الله را در لبنان هدف قرار نمی‌دهد؟ پاسخ همانی است که قبلا گفتیم و آن این که آمریکا و اسرائیل تا زمانی که تکلیف سوریه مشخص نشده نمی‌خواهند پرونده لبنان را باز کنند زیرا این حالت به نفع آنها نخواهد بود.

براساس آنچه گفته شد می‌توان به نکات ذیل دست یافت:

1- اسرائیل تلاش دارد تا سوریه را مجبور به واکنش به حملات هوایی‌اش کند و این در شرایط کنونی نمی‌تواند نفعی برای سوریه داشته باشد زیرا اسرائیل، آمریکا و پیمان ناتو پس از حمله متقابل سوریه، این کشور را آماج حملات خویش قرار می‌دهند.

2- با فرض تحقق مورد فوق الذکر، مخالفان مسلح نظام سوریه موفق می‌شوند از نظر نظامی و امنیتی بر نظام سوریه حاکم شوند زیرا همه به خوبی می‌دانند دخالت نظامی ناتو و آمریکا، به منزله لش شی زمینی نخواهد بود بلکه ضربات موشکی و هوایی خواهد بود تا نظام سوریه همه زیرساخت‌های نظامی و شهری‌اش نابود شود و این همان فرصتی است که مخالفان نظام دنبال آن هستند لذا ادعای عدم ارتباط بین مخالفین و اسرائیل از نظر اهداف، ادعایی باورنکردنی است.

3.- بنابراین این امر مسلم است که هدف اسرائیل کمک نظامی و لجستیکی غیر مستقیم به مخالفان نظام سوریه است، از همین رو همه دلایل اسرائیل برای حمله اخیر به سوریه بهانه‌ای بیش نیست و هدف اصلی‌اش واکنش نظام سوریه به حملات است تا بهانه دخالت نظامی در سوریه از سوی ناتو و آمریکا فراهم شود.

4- اسرائیل در حمله به سوریه مدعی شد که جلوی انتقال موشک به حزب‌الله را در لبنان گرفته است و البته این ادعا هم دروغی آشکار است. براساس آنچه که طی یکسال اخیر اسرائیل مدعی شده است پس باید لبنان از شمال تا جنوب لبالب از سلاح‌های استراتژیک و انواع و اقسام موشک‌های ایرانی و روسی شده باشد. این در حالی است که موقعیت جغرافیایی لبنان آنقدر نیست تا این همه ذخایر استراتژیک توسط حزب‌الله انبار شود، پس اسرائیلی‌ها هم در این زمینه برای حمله به سوریه بهانه تراشی می‌کنند.

5- اسرائیلی‌ها همچون آمریکایی‌ها علاقمند هستند تا تکلیف سوریه سریع روشن شود و به اصطلاح قبل از پیوستن لبنان به بحران سوریه نظام اسد سرنگون شود زیرا آنها به خوبی می‌دانند اگر لبنان و لو آن که در دو جبهه وارد کارزار سوریه شود (یک جبهه به حمایت نظام سوریه و یک جبهه به حمایت از مخالفین نظام ) آنگاه جبهه اسرائیل نیز به شکل اتوماتیک گشوده خواهد شد، آنوقت سرنوشت اسرائیل نیز به سرنوشت لبنان و سوریه گره خواهد خورد. آمریکایی‌ها می‌دانند این معادله به نفع آنها نیست زیرا وقوع چنین تحولی اسرائیل را به خطر جدی میاندازد، آنگاه همانطور که صدها هزار نفر در سوریه آواره شدند آنگاه همین تجربه در شمال فلسطین اشغالی رقم خواهد خورد.

6- روسیه نیز که درباره حمله اسرائیل به سوریه دیر اعلام موضع کرد می‌داند که گشایش جبهه لبنان در پرونده سوریه ابتدا اسرائیل را متضرر می‌کند؛ بر همین اساس الکساندر لوکاشوویچ، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: واکنش نظامی بر احتمال ایجاد بحران جدید در لبنان و مناطق مرزی لبنان با اسرائیل که اکنون آرامش نسبی را می‌گذراند، خواهد افزود.

7- روسیه معتقد است حمله اسرائیل به سوریه به منظور چیدن مقدمات حمله نظامی ناتو به سوریه است و این موضع روسیه نشان می‌دهد که حمله اسرائیل به سوریه تحت عنوان جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله بهانه‌ای بیش نبوده و ارتباط مستقیم با تحولات داخلی سوریه و حمایت از ائتلاف مخالفان مسلح ضد نظام دارد تا در سایه پاسخ احتمالی سوریه به اسرائیل زمینه دخالت نظامی غرب به رهبری آمریکا در سوریه فراهم شود از همین رو وضعیت بسیار پیچیده‌ای از نظر تصمیم سیاسی و اجرای عملیات نظامی در سوریه و لبنان حاکم است.

8- هیچ ارتباطی بین سقوط هواپیمای شناسایی بدون سرنشین در فلسطین اشغالی با حمله اخیر به سوریه وجود ندارد لذا نمی‌توان گفت پیامی برای روسیه دارد، در حالی که اصل داستان هواپیمای شناسایی مورد هنوز اثبات شده نیست و هر چه هست ادعاهای اسرائیلی‌ها است. از سویی دیگر اگر چنین داستانی صحت دارد پس چرا مثل ایران هواپیمای مورد نظر را به زمین ننشانده است تا براساس اطلاعات داخلی آن جنگ روانی راه بیاندازد و سپس ثابت کند که چه طرفی پشت این عملیات بوده است؟

9- اسرائیل برای این حمله پیشتر مانورهایی برگزار کرده پس موضوع انتقال موشک‌ها بهانه است و این حمله خلق‌الساعه نبوده است. ارتش رژیم صهیونیستی سه روز پیش از آن مانورهایی برگزار و حدود 1000 نفر از نیروهای زمینی‌اش را در شمال فلسطین اشغالی مستقر و در منطقه جولان آماده باش داده بود. علاوه بر این موشک‌هایی که در این عملیات استفاده شده است موشک هایی برای هدف قراردادن کاروان‌های آماده حرکت در روی زمین نبوده بلکه موشک‌هایی برای نفوذ در عمق تاسیسات بتنی و تاسیسات خاکی در عمق سی متری بوده است. از سویی دیگر این ادعا که مراکز انبار سلاح‌های شیمیایی هدف قرار گرفته نیز دروغ است زیرا در این صورت این منطقه تا عمق دمشق می‌توانست شاهد یک فاجعه انسانی باشد. لذا قوی‌ترین فرض آن است که انبارهای سلاح‌های کلاسیک هدف قرار گرفته که به هیچ وجه استراتژیک نبوده بلکه می‌توانسته قوای سوریه در برخورد با مخالفان مسلح را کاهش دهد و یا هم زمان با این عملیات مجموعه‌های مسلح مخالف نظام سوریه حملات هم زمانی علیه مواضع ارتش سوریه در دمشق تدارک ببینند؛ از همین رو می‌توان گفت اسرائیل در آنچه به نبرد بزرگ سوریه نام گرفته است نقشی انکار ناپذیر ایفاء می‌کند. از سویی دیگر همه اهدافی که مورد هجوم قرار گرفته‌اند با موشک‌های هدایت شونده‌ای بوده که از مسافت طولانی و احتمالا از فرار خاک لبنان در منطقه بقاع غربی شلیک شده‌اند و این یعنی این که از ابتدا مناطق ثابتی مورد هدف بوده‌اند نه کاروان‌های آماده حرکت بر روی جاده. نوع انفجارها و آتش سوزی‌هایی که در این مناطق مشاهده شده نیز نشان می‌دهد انفجارات در نتیجه هدف قرار گرفتن برخی زاغه مهماتی بوده که در عملیات عادی نظامی ارتش سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

10- فیلمبرداری عملیات توسط دوربین‌های حرفه‌ای نشان می‌دهد که از چند روز پیش این عملیات با برخی نیروهای مخالف سوریه در دمشق هماهنگی شده است.

تجاوز اخیر اسرائیل نشان می‌دهد که بانکی از اهداف نظامی در سوریه توسط رژیم صهیونیستی و مخالفان مسلح از پیش انتخاب شده‌اند تا در سایه تحولات داخلی سوریه نابود شوند که مهمترین آن پایگاه های هوایی، فرودگاه‌ها و برخی تاسیسات نظامی زیربنایی سوریه است تا معادله سرزمین سوخته سوریه در پی تحولات اخیر این کشور عملیاتی شود. در این میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بر این گمانند که عراق به دلیل آغاز درگیری‌ها و تشنجات داخلی و ایران به دلیل انتخابات ریاست جمهوری به اندازه کافی موضوعات داخلی دارند تا توجه ویژه‌ای به سوریه نکنند. اما همانطور که پیشتر اشاره شد همه محاسبات آمریکایی‌ها می‌تواند با ایجاد خطایی در لبنان نه تنها در سوریه به هم ریزد که ممکن است کل منطقه را دستخوش تحولاتی دراماتیک کند.

همچنین معادله حضور پرقدرت روسیه در سوریه و لبنان هنوز در صف اولویت‌ بررسی‌های رژیم صهیونیستی است. مقاومت اسلامی لبنان در جریان جنگ سی و سه روزها با استفاده از موشک‌های روسی ضد تانک مشهور به "کورنیت" خسارات فراوانی به ارتش رژیم صهیونیستی وارد و ده‌ها تانک مرکاوای اسرائیلی را هدف قرار داد و آنها به خوبی می‌دانند که اگر جنگ، سوریه و لبنان را در یک زمان در برگیرد آن وقت باید منتظر فرود صدها موشک بر فراز تاسیساتش باشد که لزوما ایرانی نخواهند بود بلکه می‌توانند موشک‌های دوربرد روسی باشند که در طول سال‌های اخیر توسط حزب‌الله لبنان انباشته و ذخیره شده است. از همین رو تجاوزهای نظامی ارتش صهیونیستی به سوریه پرونده ای "آسان هضم" برای این رژیم نیست و همانطور که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیشتر به شکل رسمی اعلام کرد می‌تواند واکنشی قوی از سوی مقاومت اسلامی لبنان در پی داشته باشد، آنگاه جریان تنش، بحران و جنگ فقط در سوریه و لبنان جریان نخواهد داشت بلکه کل سرزمین‌های اشغالی فلسطین را نیز در بر خواهد گرفت.


خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
11 سال پیش
سلام به همه @};-

من در این مورد یه نظر شخصی دارم و اون اینه که منافع آمریکا و اسرائیل و متحدانشون حکم میکنه این جنگ رو راه بندازن و با اطمینان میگم هیچ ترسی از جنگیدن تو سه تا جبهه مختلف هم ندارن ، در مورد سوریه و دستو پا زدنش برای موندن دیگه حرفی باقی نمونده و کاملا مشهوده که به راحتی بهش حمله میشه و کار خاصی نمیتونه بکنه . تجاوز به این کشور از زمین و هوا و دریا ... که دیگه جای شرح زیادی نداره . و اما روسیه ( .... ) اونها هم در پی منافع شخصی خودشون هستن و دلشون برای هیچ کس نسوخته . روسها هم برای حفظ حاکمیتشون ( در حال حاضر فقط قدرت نمایی نظامی ) که این روزها به شدت تحلیل رفته هر از چند گاهی بعد از یه کلی فکر کردن چند جانبه یه حرفی هم میزنن تا شاید یه حفظ جایگاهی هم برای خودشون بکنن .

تکیه به امکانات و حرفهایه چند پهلویه روسها برای هیچ کشوری تا الان سازندگی نداشته ، باور کنید اونا به هیچ کس جز خودشون و منافعشون فکر نمیکنن .

اگر خوب به سیر تحرکات آمریکا از 10 سال پیش تا الان فکر کنید متوجه میشید که آمریکا و متحدانش با گرفتن گام به گام تمام پایگاههای روسیه در کشورهای مختلف دنیا دارن سر روسها به آرومی با پنبه میبرن .

ادعا حمایت روسها از مسلمانان لبنان و فلسطین و سوریه .... خنده داره به خدا . این جنگ به عقیده من با درصد 70 /30 داره به نفع آمریکا پیش میره و به نظر میرسه اصل مسئله چیزه دیگی هست . شاید 20 سال دیگه خیلی چیزا مشخص شده باشه .

حالا این وسط قراره کیا هلاک بشن و برای چی ...😊

میخواستم یه چندتا عکس بزارم بی خیال شدم😞 متاسفانه منافع قدرتهای بزرگ ایجاب میکنه از هیچ جنایتی دست بردار نباشن ، جنگیدنی که با خود زنی همراه باشه عاقبت خوبی نداره

بد بختی بزرگ مردم سوریه عدم اتحادشون و همدلیشون با همه که اونم دلایل مشخص داره ، بلایی که سر عراق هم اومد و امیدوارم هرگز سر ما نیاد آمین 🙏