amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار شروع کننده موضوع
12 سال پیش
سلام به همه !

چند روز پیش مستندی رو داشتم می دیدم که 2 ساعت و نیم بود دو تا پرواز از آمستردام به جزیره پالما دی مالورک در اسپانیا و بر عکس با ام دی 11 . قرار بود که پرواز دوم همراه با auto land باشه ولی در هنگام capture شدن لوکولایزر چیزی رو دیدم که تا الان هم برام سوال هست .
خوب قبل از اینکه علت متعجب بودنم رو بگم یه مقدار درباره ی این پرواز توضیح می دم .
first officer ، خلبان در پرواز دوم است (Pilot Flying) و کاپتان چکلیست ها رو می خونه و...(Pilot Not Flying) . در اپروچ مراقبت آمستردام به اون ها هدینگ Down wind میده و پس از مدتی اجازه نزول به 3000 پا و در نهایت دایرکت کردن به بیکن Oscar Alpha که در موازات center line باند 19 راست است ولی وقتی دقیقا روی OA لوکولایزر رو میگیرن ، glide slope به اندازه ی دو نقطه در PFD (قسمت نشان گر گلاید اسلوپ PFD ) پایین تر است یعنی اون ها برای گرفتن(کپچر کردن) G/S بالا اند .

حالا قسمت مهم جریان کمک خلبان به کاپتان میگه : Flight Path Angle Minus 3.30 . خوب وقتی این رو شنیدم با خودم گفتم FPA که طبیعیه تو این مواقع ولی چرا 3.30- درجه ؟
مثلا چرا 3.50- نباشه که زودتر G/S رو بگیره . محاسبات خاصی داره ؟ من میدونم شیب اون گلاید 3.0 درجه بود ولی حالا قسمت جالب تر جریان این که MD 11 در 1500 پایی یک تست خودکار به مدت 11 ثانیه انجام میده ببینه که شرایط برای اتو لند مناسبه یا نه که اگر مناسب بود دو تا خلبان های خودکار رو روشن کنه اگر مناسب نبود که از اتولند خبری نیست .[dangerpc] حالا وقتی کمک خلبان با 3.30- درجه اومد پایین دقیقا روی 1500 پایی G/s رو کپچرید !!! دم کمک خلبان گرم .
من علت این کار رو نمی دونم ولی این رو این جا گفتم که از تجربیات دوستان استفاده کنیم شاید به جواب رسیدیم .

ولی در کل مستند خیلی خیلی خیلی خوب بود . من خوشم اومد خلبان تو کروز همش توضیح می داد این سیستم چیه اون چیه که واقعا مفید بودن ، over head panel ام دی 11 رو توضیح داد که 16 متر مساحت داره 🤣 . آخرش هم از بس حرف زد نا نداشت با atc حرف بزنه .😂 و واقعا شرکت مارتین ایر (کشور هلند) نخبه ترین crew رو نتخاب کرده ت تو این مستند باشن . اصلا هم لهجه نداشتن و خیلی قشنگ انگلیسی حرف می زدن[10of10]

پس دوستان منتظر نظرات شما هستم @};-
UserPostedImage UserPostedImage
amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار شروع کننده موضوع
12 سال پیش
سلام خواستم یه قسمت از مستند رو تو آپارات آپلود کنم نمی دونم چرا نمیشه سرعت :0 می نویسه .

حالا به خاطر همین گذاشتمش تو این قسمت که اگر درست شد فیلم رو هم تو پستم بذارم.

با عذر خواهی از مدیریت و دوستان

راستی وب سایت PMDG برای من باز نمیشه http://www.percisionmanual.com  برای شما ها هم اینجوریه؟
از قند شکن هم استفاده کردم ولی نشد.
UserPostedImage UserPostedImage
Touradg
  • Touradg
  • 100% (عالی)
  • مدیریت شبیه ساز: Prepar3D 5.3
12 سال پیش
سلام امین جان
اون یکی از فیلمهای معروف از ITVV  هست.محصولات این شرکت همشون از لحاظ فنی واقعاً بینظیر هستند.

در مورد FPA هم تا جایی که بنده اطلاع دارم ،این موضوع که چرا بیشتر شیرجه نمیزنه که زودتر گلاید رو بگیره خیلی دلایل میتونه داشته باشه.مثلاً محدودیت خود هواپیما در زمانی باکها خالی هستند (نه همه هواپیما ها) و یا محدودیت آلودگی صوتی که شما باید برای جلوگیری از صدای مزاحم ، هواپیما رو تا حد ممکن بالا نگه داری یا محدودیتهای جغرافیایی ، محلی که مثلاً نباید در نقطه خاصی از ارتفاع مجازی پائین تر بیایی و...
همه اینها باعث میشه چنین حالتی به وجود بیاد.شیب و جهت سیگنالی که از آنتن گلاید اسلوپ به سمت هواپیما میره کاملا بصورت یک خط مستقیم و ثابت هست و نمیشه بصورت سینوسی در آوردش.یعنی مثلاً یکجا شیب 1 درجه و یکجا دیگه 3 درجه.خواندن این مقاله از ایرباس  میتونه کمک کنه.

آدرس سایت PMDG هم این هست که الان فعاله:http://www.precisionmanuals.com/
PC Flight Simulation Geek Since 1998
amin
  • amin
  • 54.64% (معمولی)
  • بال برنزی - کبوتر سوار شروع کننده موضوع
12 سال پیش
سلام
ممنون آقا تورج از توضیحاتتون و مقاله . چارت ILS 19R EHAM رو پیدا می کنم شاید چیزی درباره ی این جریان تو اون نوشته باشه .
UserPostedImage UserPostedImage
mehornet
  • mehornet
  • 64.9% (دوستانه)
  • بال ایرانسیم
12 سال پیش
سلام به دوستان

در رابطه با فالو و ادجاست شدن با گلاید اسلوپ چند تا عامل خیلی مهمه
1 سرعت اپروچ
2 وزن هنگام فرود . که در md 11 لحظه به لحظه به وسیله کامپیوتر محاسبه میشه
3 میزان فلپ به خصوص هنگام استفاده از آتو تراتل
4 بالا یا پایین بودن چرخها . به علت ایجاد درگ
5 زاویه اپروچ نسبت به محور طولی هواپیما ( که در هر هواپیما یه عدد استاندارد داره که در رابطه با استیب لایزر و کامپیوتر های پرنده و آخرین اطلاعات از سرعت . زاویه اپروچ . میزان باد و
جهتش و یه کلی چیزای دیگه که به صورت اتو ماتیک ست میشه )

البته چیزای دیگه ای هم هست😎

امین جان در md 11 تمام این محاسبات به صورت اتوماتیک انجام میشه و به صفحات نمایشی برای آگاهی خلبان منتقل میشه .
در رابطه با اون شیب 3.30 برای فالو کردن گلاید اسلوپ هم FMC تمام محاسبات رو انجام میده و در واقع کمک خلبان این اطلاعات رو ار روی دیسپلی fmc میخونه به همین خاطره که خیلی دقیق میشه.

واقعا محسبات دقیق با این همه متغیر برای هیچ خلبانی شدنی نیست الا .... ![funcrazy]

گفته های تورج جان هم درسته[approve]

امین جان MD11 یکی از معدود هواپیماهایی که از یه سیستم حرفه ای هدایت دو حالته (DUAL CONTROL ) بهره میبره یعنی در حالتی که پرنده روی اتو پایلوت هست به خصوص در حالت آتو لند از فرامین دست خلبان هم اطلاعات میگیره و عمل میکنه[approve] این عالیه .

در رابطه با 11 ثانیه برای آتو لند هم اگر هواپیما روی لوکولایزر استیبل شده باشه( به وسیله خلبان خود کار ) ولی GS رو نگرفته باشه باز هم اتو لند باقی میمونه ولی با اخطار در مورد
GS و در نهایت میشه MAN GS . این امکانات واقعا مال MD 11 غول مک دانل داگلاس هست